3.1 Amerika

 

Het vroegste jaartal dat in de literatuur over Amerika en blokfluit opduikt is 1930: Ene Lidbury (zaakgelastigde van de Olbury Chemical Company, New York) koopt blokfluiten van de familie Dolmetsch. Hierop wordt gemusiceerd door het Niagara Falls High School Recorder Quartet, dat in 1932 uit elkaar gaat, wanneer de deelnemers de Niagara Falls High School verlaten.


Vanaf 1936 gaf Carl Dolmetsch jaarlijks een concerttournee in Amerika.
 

In 1939 was blokfluitist/muziekwetenschapper Alfred Mann uit Duitsland gevlucht, in Amerika aangekomen. Hij doorliep daar een loopbaan aan de Universiteit en maakte zich voor de oude muziek zeer verdienstelijk.

In de Verenigde Staten van Amerika werd in 1939 de "American Recorder Society" opgericht door Suzanne Bloch. De ontwikkelingen daarvan lopen in grote lijnen parallel met die van de Engelse zusterorganisatie. De America Recorder Society heeft meer dan 90 chapters in allerlei staten van Noord-Amerika, zoals de Boston Recorder Society, opgerichtn in 1955, met een eigen bestuur heeft en een eigen invulling.

www.americanrecorder.org

www.bostonrecordersociety.org

 

De eerste blokfluiten in Amerika werden gebouwd door handige handwerkslieden zoals David Dushkin, William Koch en Friedrich von Huene. Zij legden de grondslag voor een groeiende populariteit  van het instrument .

 

Dirgent, muzikant, docent  en componist Paul Hindemith, die zelf ook blokfluit speelde wat van 1940 tot 1953 directeur van het Yale University Collegium Musicum, en had daar ook blokfluitisten onder de medewerkers.      

 

In 1952 werd in New York New York Pro Musica opgericht onder leiding van Noah Greenberg. Hij heeft er veel voor gedaan om oude muziek in Amerika te promoten. Noah Greenberg stierf in 1966, 47 jaar oud. Een bekende blokfluitist/bloklfuitleraar in New York, ook deelnemer aan New York Pro Musica was LaNoue Davenport.

 

 

In Amerika is in de vijftiger jaren blokfluit spelen een van manieren waarop de rebellerende jeugd zich afzet tegen oudere generaties. Kenmerkend hiervoor is bijvoorbeeld de intensieve manier waarop filmster James Dean zich met blokfluit bezig hield.   

 

 

 

 

 


In Amerika werd ook een "vakbond" van blokfluitleraren opgericht: de ARTA: American Recorder Teacher Association. Ze gaf  "The Recorder Education Journal" uit, onder redactie van David Lasocki en Eva Legêne.  De financiële crisis van 2008 maakte een einde aan de ARTA, die daarna opging in de America Recorder Society  

 

 

In de USA ligt de muziekpedagogische studie op een hoog academisch niveau. Er zijn daar geen conservatoria. De Universiteiten verzorgen het muziek-beroepsonderwijs.
De interessantse studies van de laatste jaren die blokfluit betreffen zijn van de hand van Amerikaanse onderzoekers. Zo schreef Betty Bang Mather (samen met David Lasocki) over uitvoeringspraktijk van Franse Barokmuziek en Ruth van Baak Griffioen over Jr. Jacob van Eyck.

 

De San Fransico Early Music Society werd in 1975 opgericht. De Society verzorgt concerten, educatie en wortkshops op het gebied van oude muziek. Jaarlijks worden er blokfluitworshop weken georganiseerd. In 2014 twee weken: wseek 1 van 29 juli tot 5 juli; week 2 van 6 tot 12 juli; alles geleid door gerenommerde Amerikaanse blokfluitisten en musici.

www.sfems.org

 

In De USA is een Masters Degree voor blokfluitpedagogiek en aan de Indiana University in Bloomington (Indiana) is een precollege Blokfluit Programma voor de leeftijd van 5 tot 17 jaar, waar dertig leerlingen in staat worden gesteld om goed blokfluitles te krijgen.
In datzelfde Bloomington wordt elke zomer een achtdaagse Recorderacademy georganiseerd, waaraan alleen heel goede blokfluitisten van twaalf jaar en ouder deelnemen. (1997)

  

Blokfluitisten, blokfluitdocenten, blokfluitensembles en blokfluitbouwers

op alfabetische volgorde

 

 

Aldo Abreu,  geboren in Caracas, Venezuela, is aan het koninklijk conservatorium in Den Haag afgestudeerd. Leerling van onder andere Michael Barker. Hij geeft veel optredens in Amerika, waar hij geroemd wordt om zijn virtuositeit.  Hij doceert aan het New England Conservatory of MusicPete Rose heeft zijn compositie “Te Kid from Venezuela” voor hem gecomponeerd.  

 

 

Ken Andresen, oprichter en voormalig dirigent van het Recorder Orchestra of New York. Is daar nog steeds flink bezig met dirigeren en uitgeven van muziek.

 

Michael Barker begon met trompet in een High School Band en basgitaar in bandjes. Hij studeerde schoolmuziek en trompet aan het conservatorium, en muziekwetenschap aan de Eastman School in Rochester. Nadat Michael Barker gevraagd werd om zink en blokfluit te spelen in het Collegium Musicum van deze school werd hij gegrepen door de oude muziek. Contact met Frans Brüggen bracht hem ertoe om in Nederland blokfluit te gaan studeren. In 1978 werd hij benoemd tot hoofdvakdocent blokfluit aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Vanaf 1985 heeft hij zich daar helemaal toegelegd op hedendaagse muziek. Om de mogelijkheden voor blokfluit uit te breiden heeft Michael Barker de midified blockflute ontwikkeld: een blokfluit waarmee hij elektronische klankbronnen kan aansturen en beïnvloeden via de computercode MIDI. De oorspronkelijke blokfluit die hij daarvoor gebruikt is een F-grootbasblokfluit van Herbert Paetzold (zie Duitsland, blokfluiten, bouw en handel). Voor het doel dat Barker voor ogen stond: nieuwe akoestische geluiden en doormiddel van electronische sensoren aspecten van het spelen doorgeven aan elektronische klankbronnen, is dit instrument heel geschikt.  Leerlingen van Michael Barker zijn onder andere Hanneke van Proosdij; Aldo Abreu, François Mützenberg (zie Zwitserland) en Cesar Villavicencio (zie Engeland).
 

Annette Bauer, (*Duitsland, 1978) studeerde Middeleeuwse en Renaissance uitvoeringspraktijk aan de Schola Cantorum Basiliensis in Bazel, Zwitserland, en specialiserde zich in blokfluittechnieken bij Conrad Steinmann. Daarna is ze in Amerika gaan studeren aan de UC Santa Cruz en het Ali Akbar College of Music in California, waar ze zich intensief in het instrument sarod verdiepte, een fretloos snaarinstrument uir de Hindoestaansemuziek. Annette Bauer woont momenteel (2014) in Oakland. Ze heeft een Orffcertificaat en doceert blokfluitpedagogiek tijdens de San Francisco Orff Certification cursus. 

Annette Bauer is medeleidster van het middeleeuws ensemble Cançonièr en is initiatiefneemster van The Lost Mode, een crossover project dat Middeleeuwse en nog bestaande muzikale tradities verbindt. Zij maakt deel uit van de barokgroep Les grâces en van het Farallon Recorder Quartet. Ze is lid van het duo  Magic Carpet dat vooral bezig is met de kunst van het improviseren. Vanaf mei 2012 toert Annette Bauer door Amerika en Canada met “Totem”, een circusproduktie van het  Cirque du Soleil. Annette Bauer maakte 3 CD's, de laatste The Lost Mode, bij haarzelf te bestellen.

http://annettebauer.com

 

Letitia (Tish) Berlin (*1960, Augusta, Georgia). Letitia Berlin studeerde aanvankelijk piano en oude muziekpraktijk aan de Case Western Reserve University in Cleveland, Ohio. Later studeerde ze privé blokfluit bij onder meer Marion Verbruggen. Tish Berlin maakt deel uit van duo Tibia, het  Farallon Recorder Quartet, en Wild Rose, een volksmuziekensemble. Tish Berlin woont in Albany, California, waar zij werkt als blokfluitspeler en blokfluitdocent. Zij is directeur van het Hidden Valley Recorder Elderhostel (Carmel Valley, CA) en mededirecteur van de San Francisco Early Music Society’s Music Discovery Workshop voor jonge kinderen. Tish Berlin is bestuurslid van de  American Recorder Society


Leonard Bernstein schreef als cadeau voor een jonge amateur, dochter van de vriend Variations on an Octatonic Scale, voor blokfluit en cello in 1989. Het stuk is voor het eerst in het openbaar uitgevoerd in 1996 door Rachel Begley

 

Frances Blaker studeerde blokfluit in Kopenhagen bij Eva Legêne en in Nederland (Marion Verbruggen). Frances Blaker maakt deel uit van het Farallon Recorder Quartet, het blokfluitduo Tibia en  het ensemble  Vermillian. Zij is plaatsvervangend directeur van het Amherst Early Music Festival en bestuurslid van de ARTA (2004). Frances Baker leeft in Albany/ Californië. Daar concerteert ze, geeft les, komponeert, schrijft, fietst en werkt in de tuin.  

 

 

Vicky Boeckman is geboren en opgegroeid in Los Angeles, Californië. Ze studeerde daar muziek en dwarsfluit voordat ze in 1981 naar Kopenhagen, Denemarken, verhuisde. Zowel in in Scandinavië als in Amerika (weer vanaf 1991) i Vicky Boeckman als docente en als uitvoerend musicus  met fluit en blokfluit flink aan het werk geweest   In 2004 verhuisde Vicky Boekman naar Seattle, Verenigde Staten, waar ze lesgeeft aan het  Cornish College of the Arts en concerteert. Ze is muzikaal leider van de Portland Recorder Society.   In 1987 richtte Vicky Boeckmann  ensemble Opus 4 op. Opus 4 bestaat uit Vicki Boeckman en Dorte Lester, blokfluit, Mogens Rasmussen, viola da gamba en Viggo Mangor, luit/theorbe en orgel.  Het ensemble nam enkele CD's op.

Daarnaast werkt ze met Ensemble Elektra: Vicki Boeckman, blokfluit, Tekla Cunningham, viool en Jillon Stoppels Dupree, klavecimbel,  

www.vickiboeckman.com

 

 

Emily O’Brien (*Washington, DC) speelde van jongs af blokfluit. Ze studeerde blokfluit en Franse Hoorn aan de Universiteit van Boston, en blokfluit en traverso aan de de Hogeschool voor Muziek in  Karlsruhe, Duitsland. Emily O’Brien heeft gewerkt in de Von Huene Workshop, houdt van lange afstandfietsen  en is bezig met den CDopname met een Helder tenorblokfluit.

www.emilysdomain.org

 

 

 

 

 

 

 


Jeremy en Ruth Burbridge geven het internationaal georiënteerde tijdschrift "The recorder" uit.

Louise Carslake studeerde aan het Trinity College of Music, Londen blokfluit,  aan het Artez Conservatorium Arnhem bij Wilbert Hazelzet traverso en aan het Mozarteum in Salzburg barokke uitvoeringspraktijk bij Nicolaus Harnoncourt. Zij maakt deel uit van het barokensemble Music's Re-creation, het Farallon Recorder Quartet, Magnificat, en het Jubilate Baroque Orchestra. Louise Carslake doceert oude muziekuitvoeringspraktijk aan het Mills College en traverso aan het U.C. Berkeley. Ze is medeorpichtster van de Bay Area’s (San Fransisco) Junior Recorder Society.

Jonggestorven filmrebel James Dean speelde graag tenorblokfluit. Er zijn nog mooie scènefoto's van scènes met een blokfluitspelende James Dean in East of Eden (1854) die de film niet gehaald hebben (Windkanal 2005/3)

 

David Dushkin werd in 1898 in Polen geboren. Hij studeerde in Parijs compositie en piano bij Nadia Boulange r, en ontmoette daar zijn latere vrouw: Dorothy Smith (1903 – 1992) die ook bij Nadia Boulanger compositie studeerde. Hoewel pianist had Duskin als muziekpedagoog een grote belangstelling voor het gebruik en de mogelijkheden van blokfluiten .  Hij was de initiator van het Music Center of the North Shore, Winnetka, Illinois en organiseerde de Kinhaven Music School, een zomer muziek workshop voor teenagers in Weston, Florida. Tijdens Wereldoorlog II, toen er geen blokfluiten vanuit Europa konden worden geïmporteerd, ging David Dushkin zelf blokfluiten bouwen. Er zijn nog een aantal fluiten van hem bewaard gebleven, waar best nog wel belangstelling voor is.

Deze in de tweede wereldoorlog gebouwde notenhouten tenorblokfluit werd bijvoorbeeld januari 2010 op E-bay aangeboden en verkocht

 

 

Het Farallon Recorder Quartet werd gevormd in 1996 en speelt blokfluitfluitmuziek van de Middeleeuwen tot vandaag de dag op een groot scala van instrumenten.

Het Farallon Recorder Quartet  maakte 2 CD’s, de recentste is From Albion’s Shores, 2010.

Leden van Farallon (van links naar rechts): Letitia Berlin, Louise Carslake, Annette Bauer en  Frances Blaker

www.farallonrecorderquartet.com

 

 

 

 

Cléa Galhano studeerde aan de Faculdade Santa Marcelina in Brazilië, aan het Koninklijk Conservatorium in Den  Haag en aan het New England Conservatory of Music in Boston,

Cléa Galhano geeft leiding aan workshops in de Verenigde Staten , Europa en Brazilië.  . Op het moment is Cléa Galhano Uitvoerend Artistiek Directeur en docent aan het Saint Paul Conservatorium. Zij is ook directeur van het blokfluitorkest van de  Midwest. Cléa Galhano heeft 7 CD’s gemaakt, waarvan 2 met het Belladonna Baroque Quartet

 

 

Claudia Liliana Gantivar werd geboren in Colombia. Ze wist zo’n beetje vanaf haar geboorte dat ze muzikant wilde worden. Voordat ze zes jaar was speelde ze piano, xylofoon en blokfluit. Voor haar tiende had ze al televisieoptredens. Ná de high school studeerde Claudia  muziekpedagogiek aan de  Universidad Pedagogica Nacional in Colombia en daarna en fluit aan het conservatorium in Geneve bij Gabriel Garrido.

Ze bleef ongeveer 10 jaae in europa concerteren en keerde daarna terug naar Colombia, waar ze docent Oude Muziek werd aan het Conservatorium van Bogota en daar het oude muziekensemble Esfera Armoniosa oprichtte. .

In juli 2009 verhuisde Claudia Gantivar naar de Verenigde Staten. Vanaf 2010 is ze daar medewerkster aan het Oude Muziek programma van de Palm Beach Atlantic University in Florida. Vanaf 2012 woont Claudia Gantivar in Californië. 

www.claudiagantivar.com

 

 

 

 

Rotem Gilbert is geboren in Haifa, Israel. Zij studeerde blokfluit aan het Mannes College of Music en aan de Scuola Civica d Musica in Milaan bij  Pedro Memelsdorff.  Zij doceerde en leidde ensembles aan de Case Western Reserve University. Op het moment doceert Rotem Gilbert Barokke en Renaissance uitvoeringspraktijk aan de University of Southern California. Rotem Gilbert is medeoprichtster an het Amerikaanse Renaissance-ensemble Ciaramella, waarmee ze drie CD's heeft opgenomen.

www.ciaramella.org

 

 

Sue Groskreutz heeft in Bloomington onderricht op blokfluit gekregen van Aldo Abreu (??), sinds 1994 bestuurslid van de ARTA, sinds 1997 voorzitter (2004)

 

 

 

 

 

 

Nancy Hathaway is schrijfster van beroep en blokfluitiste uit hartstocht. Speelt blokfluit vanaf haar achtste jaar en is lid van het Manhatten Recorder Orchestra.

Friedrich van Huene (Friedrich Freiherr von Hoyningen, genannt Huene) Duitsland, 20 februari 1929 - Bath, Maine, Verenigde Staten, 8 mei 2016) was een eminent blokfluitbouwer.
Hij bracht zijn jeugd in Mecklenburg, Duitsland, door. Zijn vader Heinrich overleed tijdens de tweede wereldoorlog aan het Russische front . Met zijn (Amerikaanse) moeder Aimée Ellis, zijn vijf zusters en andere familieleden vluchtte hij voor de Russische troepen naar het westen, in 1948 naar Amerika. Friedrich von Huene nam wel steeds zijn fluiten en bladmuziek mee.
Tijdens zijn militaire diensttijd speelde hij drie jaar als fluitist en piccolospeler in een muziekkapel van de Amerikaanse luchtmacht bij Washington. In zijn vrije tijd studeerde hij blokfluit. Hij trouwde in 1954 met zijn jeugdvriendin Ingeborg, die hij tijdens een terugreis in Duitsland weer ontmoette. Zij kregen vijf kinderen, waaronder een tweeling.
Van 1956-1960 werkte hij bij fluitenbouwer Verne Q. Powell in Boston tegen een weekloon van 60 $, best aardig in die tijd. In  1958 hoorde hij Alfred Mann, toen de beste blokfluitist van Amerika een concert van Telemann op blokfluit spelen en dat maakte diepe indruk op hem. Hij besloot zelf ook een blokfluit te bouwen.  Hij mat een blokfluit, een van Robert Gobel, leerling van Dolmetsch, in 1953 in Engeland gekocht, op, en zette zich aan de blokfluitbouw. Zijn derde altblokfluit ging in 1858 (voor 50 $)  naar Bernard Krainis, een goede blokfluitist. Die speelde daar het 4de Brandenburgse concert van Bach open wilde daar een echoklep voor de pianopassages in het tweede deel op hebben. Daar had hij veel succes mee, en zo ging reclame voor van Huene van mond tot mond. Onlangs (2005) heeft van Huenes vrouw Ingeborg de fluit voor 1000 $ teruggekocht, zonder klep, want die had Krainis er om authenticiteitredenen afgesloopt.
In 1960 opende von Huene zijn eigen werkplaats en wijdde zich van toen af aan de bouw van historische blaasinstrumenten, voornamelijk van blokfluiten.

In 1966-1967 deed Friedrich von Huene uitgebreid onderzoek in Europese musea: Brussel, München, Wenen, parijs, Londen, Sint Petersburg, Stockholm, daartoe in staat gesteld door een stipendium van de Stichting Guggenheim. Dat leidde tot het nabouwen van historische instrumenten. 
Friedrich von Huene werd directeur van de Boston Recorder Society, en riep het Boston Early Music festival in leven. In 1984 kreeg hij het eredoctoraat van het Bowdoin College.
Voor het Amsterdam Loeki Stardust Quartet, bouwde van Huene een heel consort in oude stemming tot en met de grootbas in F. (1998)
Hij woonde in Boston, en heeft daar een winkel: de "Early Music Shop", geleid door zijn zoon Nikolaus, samen met Eric Haas, waar als uithangbord een vergulde basblokfluit is aangebracht.

Von Huene bouwde meer dan 10.000 instrumenten. Een aantal voorbeeldige exemplaren bevinden zich nu al in musea.

Hij ontwierp blokfluiten voor de firma's Moeck en Zen-On. Zijn ontwerp van de Rottenburgh-Altblokfluit werd door de firma Moeck 700.000 keer gemaakt. Vanaf 1975 produceerde Zen-On in samenwerking met  Huene kunststof blokfluiten naar historische voorbeelden. Later werkte hij samen met de firma Mollenhauer.  

Friedrich von Huene was altijd al met blokfluiten met kleppen bezig geweest, maar het ontbrak hem aan geld om die systemen verder te ontwikkelen. Hij beval de ontwikkeling van een altblokfluit met Boehm-kleppensysteem aan. (The Recorder magazine 15, nr. 4)

De American Musical Instrument Society heeft de Curt Sachsprijs in 2003 aan Friedrich von Huene toegekend. De laatste twaalf jaar van zijn leven leed Friedrich von Huene aan de ziekte van Parkinson.

Von Huene Workshop 65 Boylston Street; Brookline, MA 02445, Verenigde Staten; 001 617 277 8690 (2005)

Leerlingen van van Huene zijn onder meer:
zijn zoon Patrick S., die wellicht de werkplaats te zijner tijd over neemt. Andreas, zijn tweelingbroer, is gespecialiseerd in gereedschap en de werkwijze daarvan.
Dochter Elisabeth is musicienne.
Bob Marvin
Thomas M. Prescott, Hanover USA
Bruce Haynes (Nederland).

www.vonhuene.com

In Amerika wordt veel diepgaand musicologisch onderzoek gedaan.

Dr. David Lasocki, Bloomington, geboren in 1947 te Londen, begonnen als student chemie, als amateur blokfluit en traverso gestudeerd bij Gustav Scheck en Edgar Hunt, ontwikkelde zich als een eminent musicoloog (Promotie 1983, Universiteit Iowa/USA), houdt gedetailleerde overzichten bij van allles wat met blokfluiten te maken heeft. Schreef 11 boeken, meer dan 100 artikelen en verzorgde ca. 100 uitgaven van blazersmuziek uit de 18e eeuw.  Schreef 21 bijdragen in de New Grove Dictionary. In 1976 naar Amerika geëmigreerd.

David Lasocki schreef met Richard Griscom The Recorder: A Guide to Writings about the Instrument for Players and Researchers, 1994
David Lasocki werkte als vanaf 1985 als Hoofd Reference Services van de Cook muziekbibliotheek van de Indiana University (USA) en ging daar in 2011 met pensioen. In 2010 richtte hij zij eigen uitgeverij op, Instant Harmony, waar hij e-boeken en e-edities uitgeeft.

www.instantharmony.net

 

Eva Legêne komt uit een buitengewoon muzikale familie: haar grootvader Piet Reyns zette een van de eerste muziekscholen in Nederland op, haar moeder studeerde op haar 15de al piano op het conservatorium, haar vader was organist en orgelbouwer. Eva Legêne studeerde blokfluit bij Jeanette van Wingerden in Arnhem  en bij Frans Brüggen aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Eva  doceerde aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam en daarna van 1972 tot 1989 aan het Koninklijk Deens Conservatorium in Kopenhagen. In 1970 ontdekte Eva Legêne in kasteel Rosenborg in Kopenhagen twee 17-eeuwse blokfluiten: de  Rosenborg-blokfluiten   vervaardigd  in vroegbarokke stijl uit de stoottand van een narwal. De fluiten zijn vóór 1673 gebouwd en ergens tussen 1673 end 1696 uit het koninklijk paleis in Kopenhagen naar Slot Rosenborg overgebracht. Eva Legène vroeg Fred Morgan voor haar kopieën  van narwal te maken. Dat deed Fred en sindsdien gebruikt Eva deze kopieën tijdens concerten. Eva Legêne's trio heette dan ook: het Rosenborg Trio. Vanaf 1985 werkte Eva Legêne als docente aan de Jacobs School of Music van de Indiana University in Bloomington in de Verenigde Staten. In 2009 stopte Eva Legêne met haar docentverplichtingen om zich meer met concerteren bezig te houden. Op het moment woont Eva Legêne in Duitsland in de omgevin van Stuttgart, in de buurt van het gezin van haar dochter Astrid, die ook blokfluitiste is geworden en doceert aan de muziekschool in Calw.

 

Judith Linsenberg studeerde in Den Haag bij Ricardo KanjiJeanette van Wingerden  (1975) en Marion Verbruggen en in Wenen bij Hans Maria Kneihs. Judith Linsenberg is een van de meest vooraanstaande blokfluitisten in Amerika.  Judith Linsenberg geeft leiding aan het barokensemble Musica Pacifica. Met dit ensemble heeft ze enkele mooie CD's  opgenomen, waaronder Francesco Mancini: Concerti da Camera (1725) Dorian Recording DOR-93209 (aanbevolen, mooie opname van de 1725 Mancini concerto's!); en Allessandro Scarlatti: Concerti da Camera Dorian Recording B00003OPAT.

Judith Linsenberg geeft privéles in haar sudio's in Oakland en Palo Alto, CA.  

833 Walker Ave. #A Oakland, CA 94610 tel/fax 510-444-4113.

www.linsenberg.com

www.musicapacifica.org

 

 

In september 2003 werd in New York het Manhattan Recorder Orchestra opgericht. Het blokfluitorkest is geïnspireerd door het Royal Wind Orchestra van Paul Leenhouts in Amsterdam en Blokfluitorkest Praetorius onder leiding van Norbert Kunst uit Leiden. De  leiding van het Manhattan Recorder Orchestra berust bij Matthias Maute (Tibia 3/2004). 

 

Herbert Myers (Stanford, Californië) bespeelt actief alle oude muziekinstrumenten. Hij is als musicoloog gespecialiseerd in de geschiedenis van muziekinstrumenten, hij repareert en bouwt ook blokfluiten en strijkinstrumenten en is beheerder van de collectie muziekinstrumenten op de Stanford Universiteit

 

Patrick O'Malley studeerde aan het Conservatorium Rotterdam bij Han Tol en aan de Indiana Universteit  bij Eva Legene Hij specialiseerde zich onder meer in het Susuji-onderwijs. Patrick O'Malley doceert aan het Muziekinstituut in Chicago blokflluit en kamermuziek.

 

 

 

 

 

 

Hanneke van Proosdij studeerde blokfluit bij Michael Barker en clavecimbel en orgel bij Jacques Ogg aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Ze behaalde in 1992 hij diploma docerend en in 1995 haar diploma uitvoerend musicus. Hanneke van Proosdij treedt regelmatig op als solist en continuo specialist met het Philharmonia Baroque Orchestra, Festspiel Orchester Göttingen, Concerto Palationo, magnificat en de American Bach Soloist.  Ze is medeoprichter van de Junior Recorder Society in de East Bay en mededirecteur van de San Francisco Early Music Society Blokfluit Workshop. Samen met haar echtgenoot David Taylor richtte Hanneke van Proosdij het barokorkest Voices of Music op, Amerika's populairste oude-muziek-ensemble.  Een afgeleide van de Voices of Music is het Barbary Coast Recorder Orchestra, een blokfluitorkest in San Fransisco in 2012 opgericht.

Hanneke van Proosdij  is initiatiefneemster van een wereldwijd blokfluitnetwerk op internet.

www.voicesofmusic.org

http://hannekevanproosdij.com

http://recorders.ning.com

 

 

Patricia Ranum is meer dan wie dan ook gespecialiseerd in alle ins en outs van Franse barokmuziek. Op haar internetsite heeft ze onder meer en fantastisch lexicon met uitleg van alle franse muziektermen.

www.ranumspanat.com

 

Scott Reiss (1951 - 2005) was een virtuose blokfluitist en stimuleerde waar hij kon de beoefening van oude muziek en volksmuziek. Hij heeft verscheidene publicaties en plaatopnames op zijn naam staan. Hij was een van de weinige professionele Amerikaanse blokfluitisten. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een kleurrijke Amerikaanse blokfluitist, componist en jazzmuzikant is Pete Rose. Hij heeft zich voornamelijk toegelegd op een geheel eigen avantgardistisch repertoire. "I'd rather be in Philadelphia" componeerde hij voor Judith Linsenberg.

 

Glenn Shannon (*Buffalo, New York, 1966) woont momenteel in de buurt van San Francisco in Californië

Behalve blokfluitist is Glenn Shannon ook componist. Hij componeert in een soort neo-barokke stijl met jazzy elementen. Zijn muziek wordt door zijn eigen uitgeverij: Glenn Shannon Music gepubliceerd. 

Glenn Shannon werkt actief voor de American Recorder Society.

www.glenshannonmusic.com

 

 

 

 

Nina Stern, geboren in New York, studeerde blokfluit bij Jeanette van Wingerden aan de Schola Cantorum Basiliensis in Basel en klarinet bij Hans Rudolf Stadler. In de Verenigde Staten startte ze een aantal jaren geleden het programma S'CoolSounds, dat schoolkinderen in contact met muziek brengt en hun de kans biedt een instrument te leren bespelen. Nina Stern doceert blokfluit aan het Oberlin Conservatorium. Nina Stern heeft een grensoverschrijdende blokfluitmethode gepubliceerd: “Recorders without borders”. De laatste is Nina Stern ook bezig haar ideeën over kinderen en muziek in Kenia in praktijk te brengen.

www.ninastern.com

 

 

 

Jef Raskin (1944 - februari 2005), uitvinder/ontwikkelaar van de Apple Mcintosch computer, was een begenadigd blokfluitspeler met een behoorlijke collectie (grote) blokfluiten

http://jef.raskincenter.org/home/index.html

 

 

Tibia is het blokfluitduo van Letitia (Tish) Berlin en Frances Blaker, dat zij oprichtten in 1991.

http://tibiaduo.com 

Anne Timberlake  studeerde aan het Oberlin Conservatorium bij  Alison Melville en de Indiana Universiteit bij Eva Legene. Anne Timberlake is medeoprichter van het ensemble Wayward Sisters, gespecialiseerd in muziek uit de vroege barok. In 2011 won ze met de Wayward Sisters de Early Music America/Naxos Recording Competition.  Anne Timberlake  heeft een privéstudio waar ze lesgeeft en geet daarnaast les op verschillende opleidingen en cursussen.

 

 

 

 

John Tyson heeft gestudeerd bij Frans Brüggen. Als blokfluitvirtuoos trad hij over de hele wereld op. John Tyson is leider van het Renaissance muziek- en dansensemble Renaissonics en is lid van de pop/klassiek/wereld muziekband Universal Village.  Hij is directeur van de Blokfluitcursus in Toscane in Italië.  John Tyson doceert aan het New England Conservatorium.

 

 

David Young is een Amerikaanse muzikant die zich gespecialiseerd heeft in het spelen van New Age-achtige muziek simultaan op twee (plastic) blokfluiten. Hij verkoopt dar behoorlijk wat CD's mee, trekt veel publiek, dus kennelijk heeft het wel wat.

http://www.davidyoungmusic.com