3.6 Brazilië

 

Het werken met blokfluiten in de vijfde staat ter wereld met 192 inwoners is opgebouwd door de Braziliaan Ricardo Kanji, die het blokfluitspel studeerde bij Frans Brüggen en de blokfluitbouw bij Fred Morgan. In Brazilië zelf speelde blokfluitist Bernardo Toledo Piza een rol in de opvbloeiende Oude-Muziek-scene. Door hen werden de leden van blokfluitgroep Quinta Essentia, die een leidende rol spelen in de Braziliaanse blokfluitwereld, opgeleid.

Patricia Micheline Aguilar geeft samen met haar collega Marta Roca les aan de Fundação das Artes de São Caetano do Sul (FASCS) in de provincie São Paulo. Ze maken daarbij voornamelijk gebruik van oude en moderne Duitse lesmethodes. Er wordt voor ensemblespel voornamelijk gebruik gemaakt van plastic Yamaha blokfluiten. Het Duitse consulaat heeft in 1968 twee sets Moeck consortfluiten geschonken, die nog steeds veelvuldig worden gebruikt.

Blokfluitiste Patricia Micheline Aguilar is  lid van het oude-muziekensemble "Il Dolce Ballo"

Ze doen dus hun best daar in Brazilië, maar de mogelijkheden zijn beperkt.

Er is geen geld. Mensen kunnen geen goede instrumenten kopen. Aan de universiteiten wordt het vak blokfluit niet onderwezen.Er zijn een handjevol in Europa opgeleide professionele blokfluitisten.

 

Guilherme dos Anjos begon zijn muziekstudie aan de São Caetano do Sul Arts Foundation. Hij studeerde blokfluit aan de São Paulo Staats Universiteit (UNESP) bij Bernardo Piza. Guilherme dos Anjos was deelnemer aan het Blokfluitkwartet Quinta Essentia.

 

Felipe Araújo  studeerde blokfluit an de kunstopleiding in São Caetano do Sul bij Patricia Michelini, David Castelo en Marta Roca. Hij specialiseerde zich in de Susuki-onderwijsmethode. Momenteel studeert   Felipe Araújo nog aan Staatsschool voor muziek in São Pauo bij Helcio Müller en Terezinha Saghaard. Hij is ook werkzaam als blokfluitdocent.  Felipe Araújo  maakt deel uit van het Blokfluitkwartet Quinta Essentia.

 

Inês d'Avena  werd in 1983 in Rio de Janeiro geboren. Haar eerste blokfluitlessen ontving ze van Cláudia Ernest Dias, een legendarische fluitiste in Brazilië en van Tina Pereira. In Rio de Janeiro maakte ze deel uit van de groep “Os Flautistas da Pró-Arte”.  Na allerlei workshops en cursussen bij internationaal beroemde blokfluitisten  ging Inês d'Avena  in 2001 aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag studeren, waar zij in mei 2005 de Bachelor Degree (BA) voor blokfluit aan de afdeling Oude Muziek behaalde, bij Reine‑Marie Verhagen. Daarna behaalde zij haar master (MA) bij Sébastien Marq aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. 2010 won Inês d'Avena  de 1ste prijs bij het barokconcours Principe Ruspoli in Vignanello. Aan de Universiteit van Leiden en het Orpheus Intituur in Gent deed Inês d'Avena  een promotieonderzoek naar de relatie tussen de in het begin van de 18de eeuw in de omgeving van Napels, Italië, gebruikte bloklfuiten en de muziek die daarvoor geschreven werd. Op 2 juli 2015 verdedigde ze haar proefschrift in de Universiteit van Leiden en behaalde ze haar PhDtitel: doctor in de Kunsten. 

Samen met clavecinist Claudio Ribeira vormt ze het ensemble Lotus, waarmee ze in 2011de tweede prijs bij de Premio Bonporti in Rovereto won. Met blokfluitiste Isabel Favilla vormt ze het Duo Schifanoia . Inês  is mede-oprichtster van het Collegium Musicum Den Haag  en vormde in 2000 het ensemble La Cicala dat in 2015 de CD Dolce Napoli (Passacaille 1007) uitbracht.

www.inesdavena.com

www.lotusduo.com

www.schifanoia.net

www.cmdh.nl

www.lacicala.info

Luis Beduschi, (*1977,  Blumenau – Santa Catarina,  Brazilië, is zijn muziekstudie in zijn geboorteplaats begonnen. Op 14–jarige leeftijd ging hij fluit studeren in São Paulo bij Bernardo Piza. Vanaf 1994 specialiseerde hij zich op oude muziek bij Conrad Steinmann aan de Schola Cantorum Basiliensis in Zwitserland en vanaf 1996 bij Pedro Memelsdorff aan de Civica Scuola di Musica in  Milaan.  Op het moment woont hij in Zwitserland, doceert hij blokfluit aan de Hochschule für Musik in Freiburg en volgt hij een opleiding tot fluitenbouwer bij Ernst Meyer. Luis Beduschi maakte een onderhoudende CD met opnmaen van Jacob van Eycks Der Fluyten Lusthof, waarbij de vocale originelen gezongen worden  door Johanette Zomer. Zijn laatste CD (2013) omvat de Corellisonates opus 5 nr. 1-6: Eloquentia, EL 1341.   

 

 

Fernanda de Castro  studeerde aanvankelijk dwarsfluit aan de  Staatsschool voor muziek in São Paulo en vanaf 1991 blokfluit aan de Vrije Muziekuniversiteit en de Muziekschook in  São Paulo bij Alexandre Pimenta en Marilia Macedo.  Vanaf 2008 doceert Fernanda de Castro fluit bij het Guri Santa Marcelina Project in São Paulo. Fernanda de Castro maakt deel uit van het Duo Interlúdio en het Quinta Essentia recorder quartet.

www.fernandadecastro.com.br

 

Gustavo de Francisco studeerde blokfluit en hobo aan de São Caetano do Sul Arts Foundation. Hij speelde hobo in het São Caetano do Sul Youth Orchestra en het São Caetano do Sul Philharmonic Orchestra. Momenteel speelt hij in enkele barokensembles zowel blokfluit als hobo.  Gustavo de Francisco is medeoprichter van  het Blokfluitkwartet Quinta Essentia. Op het moment onderzoekt Gustavo de Francisco akoestische processen bij blokfluiten. Hij is docent en lid van de Suzuki Associations of the Americas. Daarnaast is hij ook nog producent, fotograaf en elektrotechnisch ingenieur.

 

 

 

 

 

 

 

Cléa Galhano studeerde aan de Faculdade Santa Marcelina in Brazilië, aan het Koninklijk Conservatorium in Den  Haag en aan het New England Conservatory of Music in Boston,

Cléa Galhano geeft leiding aan workshops in de Verenigde Staten , Europa en Brazilië. Op het moment is Cléa Galhano Uitvoerend Artistiek Directeur en docent aan het Saint Paul Conservatorium. Zij is ook directeur van het blokfluitorkest van de  Midwest. Cléa Galhano heeft 7 CD’s gemaakt, waarvan 2 met het Belladonna Baroque Quartet. en één met het volksmuziekensemble Alma Brasileira

 

 

 

Ricardo Kanji  werd geboren in 1948 in Brazilië. Op 7-jarige leeftijd begon hij met piano. Op zijn elfde bracht een lerares hem in contact met het instrument blokfluit en toen was Ricardo verkocht. In Amerika, waar hij cursussen volgde kwam hij in contact met Frans Brüggen, die hem adviseerde in Nederland te gaan studeren. In Nederland studeerde hij blokfluit bij Frans Brüggen en dwarsfluit bij Frans Vester aan het conservatorium in Den Haag. In 1972 was hij prijswinnaar van het Musica Antiqua Concours in Brugge en volgde hij Frans Brüggen op als hoofdleraar blokfluit  aan het Haags Conservatorium. In de jaren 70 leerde hij ook blokfluiten bouwen van Frederic Morgan. Hij heeft een aantal jaren aan het conservatorium in Den Haag ook bijvak blokfluitbouw gedaan. Uit de bouwersklas kwamen onder anderen Adriana Breukink, Peter van der Poel en Jacqueline Sorel. In 1995 keerde hij naar Brazilië terug. Hij is momenteel in gesprek met een universiteit daar om het hoofdvak blokfluit te gaan doceren. Hij geeft daar wel zomer en wintercursussen. Hij is ook bezig om  als dirigent de hele klassieke muziekgeschiedenis van Brazilië op video en cd op te nemen. Hij speelt in Nederland nog steeds in het orkest van de 18e eeuw. (ERTA Nieuwsbrief, jrg.8 nr 1, 2004).

 

Betiza Fernandes Landim werkt als duo samen met pianiste Daniela Carrijo Franco. Ze hebben samen een CD met Braziliaanse muziek opgenomen en een katalogus voor deze bezetting samengestelod mry 51 werken van 28 componisten. 

 

Renata Pereira studeerde blokfluit aan de School voor Muziek en Kunst avan Paraná (EMBAP) bij Helcio Müller. Bij Katherine White in de Verenigde Staten maakte ze studie van de Suzuki-metode.  the USA. Daarna studeerde ze nog muziek aan de São Paulo Universiteit (USP). Renata Pereira is medeoprichter van het Blokfluitkwartet Quinta Essentia.

 

 

 

 

 

 

Blokfluitkwartet Quinta Essentia werd in 2006 opgericht. Het bestaat uit de blokfluitisten Felipe Araújo, Fernanda de Castro, Gustavo de Francisco en Renata Pereira. Het ontwikkelde zich tot het belangrijkste blokfluitlwartet van Brazilië. Ze organiseerden in Brazilië een jaarlijkse nationale  blokfluitconferentie ENFLAMA. In 2013 voor de zevende keer in São Paulo van 29 mei tot 2 juni. Quinta Essentia maakte 3 CD's, de tweede in 2014 met muziek van Braziliaanse componisten: "Falando Brasiliero", Kalamata, KLC 35. De laatste is een mooie opname van de Kunst der Fuge van Bach, ARS Produktions 38 230

www.quintaessentia.com.br

 

Cesar Villavicencio studeerde bokfluit aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en daarna improvisatie-onderzoek tot 2008 aan de University of East Anglia, in het Verenigd Koninkrijk. In samenwerking met het Sonologie-instiruut van het Conservatorium in Den Haag ontwikkelde Cesar Villavicencio een elektronische MIDI contrabasblokfluit.

Vanaf  2003 doceert Cesar Villavicencio aan de Oficina Internacional de Música de Curitiba in Brazilië.

 

 

 

Alfredo Zaine studeerde muziek aan de São Paulo State University (UNESP) bij  Bernardo Piza. Hij doceert bij het Juiz de Fora oude muziek festival, en werkt aan diverse muziekale projecten. Alfredo Zaine was deelnemer aan het Blokfluitkwartet Quinta Essentia.