3.18 Japan


Blokfluit speelt in Japan een rol. Japan telt 12 miljoen blokfluitspelers en de televisie besteedt er elke week een keer aanacht aan (Bart Spanhove, Tibia 2/2013, blz 438)
Japan heeft zich gespecialiseerd in de productie van plastic blokfluiten. Vooral die van de firma Yamaha zijn van uitstekende kwaliteit.

Van 22 tot 24 november 2013 werd in Osaka in Japan het eerst Aziatische blokfluitfestival georganiseerd.  

Het viel bezoerkers Kees van Oosten (journalist, Utrecht) en blokfluitbouwer Guido Klemisch op dat speelniveau, muziekkennis en kwaliteit van instrumenten zich op een verbazingwekkend hoog niveau bevonden (Windkanal 2014/1). 

In de Japanse muziekstad Hamamatsu is een klein muziekinstrumentenmuseum waar een Denner alt– en tenorblokfluit, een Oberlander altblokfluit  en een Hotteterre altblokfluit

Er zijn nogal wat Japanse componisten die werken hebben geschreven voor blokfluit die de moeite waard zijn, bijvoorbeeld: Ryohei Hirose, Makoto Shinohara en Maki Ishii. Je kunt ze terugvinden op de muziekgeschiedenisafdeling/componisten van deze site

 

Akiko Ajisawa werd geboren in de provincie Nagano. Hij studeerde aan het Shobi Conservatorium in Tokyo. Akiko Ajisawa maakt deel uit van het Ihatov Recorder Ensemble.

Shigeru Akiyama is afgestudeerd aan de muziekfaculteit van de Soai Universiteit in Osaka. Daarna deed hij een studie Oude Muziek aan de Guildhall School of Music and Drama in London. Hij voert barokke muziek uit in Japan en Duitsland met zijn ensemble "Kobe-Frankfurt Baroque Project" in Japan and Germany. Daarnaast speelt hij vanaf 1993  jazz en eigen composities in zijn "The Domestic Jazz Band . Shigeru Akiyama leidt het "Ganache Recorder Ensemble" en doceert aan het Osaka College of Music, de Kyoto City Kunstuniversiteit en de Universiteit van Soai.

 

Yasunori Hayazaki werd geboren in de provincie Gifu. Studeerde blokfluit bij Koudou Uesugi en rondde dat af bij Walter van Hauve en Hans Maria Kneis. Hij was lid van het Tokyo Recorder Orchestra, Tokyo Blockflute Ensemble en blokfluitduo "Bressan". Hij geeft les aan amateur blokfluitspelers, overal in Japan.  Takanori Matsuura werd geboren in Tokyo. Hij studeerde daar blokfluit bij Shigeharu Yamaoka. Yasunori Hayasaki maakt deel uit van het Ihatov Recorder Ensemble.
 

 

Het Ihatov Recorder Ensemble is in 1994 opgericht door Shigeru Oikawa, een blokfluitspecialist uit Iwate, een provincie in Noord-Japan. Het bestaat behalve uit Shigeru Oikawa uit zes andere professionele blokfluitspelers Yasunori Hayazaki, Takashi Yasui, Tomoyasu Aramaki, Takanori Matsuura, Masahiko Kitamura en Akiko Ajisawa.
Hun doel was werken uit te voeren van Kenji Miyazawa, ook geboren in Iwate en een geniale componist, dichter en verhalenverteller. Aan de uitvoeringen werken ook twee top-vertellers mee: de actrices Hideko Taniguchi en Sachiyo Nakao.

 

Tomoko Ishidate bouwt prachtige barokfluiten. Zij heeft het vak geleerd van Shigeharu Yamaoka, die onder de naam Hirao instrumenten bouwt, en is opgeleid door onder meer Fred Morgan.  Ze volgde er 10 jaar een opeiding.  

 

 

 

 

 

Masahiko Kitamura werd geboren in Tokyo. Hij studeerde blokfluit bij Chihiro Yazawa. Hij maakt deel uit van het Tokyo Recorder Orchestra. Hij is voorzitter van de de afdeling Oost-japan van de Tokyo Recorder Society. Masahiko Kitamura maakt deel uit van het Ihatov Recorder Ensemble.

Takanori Matsuura werd geboren in Tokyo. Hij studeerde daar blokfluit bij Shigeharu Yamaoka.Hij maakte deel uit van het Tokyo Recorder Orchestra. Takanori Matsuura maakt deel uit van het Ihatov Recorder Ensemble.

 

Shigeru Oikawa is geboren in Esashi, provincie Iwate. Shigeru Oikawa studeerde blokfluit bij Koudou Uesugi en. Hij speelde mee in het Shobi Recorder Orchestra. Sinds 1994 maakt hij zich sterk voor uitvoeringen van muziek gecomponeerd door Kenji Miyazawa als leider van het Ihatov Recorder Ensemble. Hij is ook voorzitter van "Musica Flauta". Hij geeft les in blokfluit en ocarina. Shigeru Oikawa maakt deel uit van het Ihatov Recorder Ensemble.

Hiroyuki Takeyama is een Japanse blokfluitbouwer die mooie instrumenten maakt. Hij beheert de Takeyama  Recorder Workshop. Ik heb daar geen adres van, ergens in Sakai/ Osaka, twee in elkaar overlopende grote Japanse steden.  

Hiroyuki Takeyama heeft met zijn vrouw, die de leiding heeft van zijn omvangrijke blokfluitwerkplaats in 2013 het Eerste Aziatisache Blokfluitfestival georganiseerd:  het Anrieu Recorder Festival. Daarna kwam het  jaarlijks terug, de laatste keer van 30 oktober tot 11 november 2015,

Hiroyuki Takeyama heeft een website in het Engels, waarop ook  mooi het bouwen van een blokfluit in 50 stappen wordt uitgelegd:

http://www.takeyama-recorder.jp

www.2015anrieufes.com

Blokfluitbouwer Ryûji Tokunaga werkt voor de firma Susuki.

Blokfluitist Tomokazu Ujugawa behaalde de tweede prijs op het Concours Musica Antiqua te Brugge in België in 2005 .
 

 

Dé blokfluitfirma van Japan is Yamaha De plastic blokfluiten van de firma Yamaha zijn van uitstekende kwaliteit. Dat zijn de houten fluiten van deze firma trouwens ook. Yamaha heeft op het moment heel kundige blokfluitbouwers in dienst, die op aanwijzingen van de Nederlandse blokfluitist Walter van Hauwe de kwaliteit van de geproduceerde houten fluiten op een niveau hebben gebracht dat uitsteekt boven de Europese concurrentie.
Probleem met plastic fluiten is de reparatie: Plastic heeft de neiging tot splinteren of smelten. Omdat plastic geen kondenswater absorbeert, maken bouwers van handvervaardigde plastic blokfluiten er meestal een houten blok in. Sommigen bekleden het windkanaal zelfs met hout.
(Alec V. Loretto: Plastic recorders, The Recorder Magazine 13, nr. 1 (maart 1993), 3-4).

In 2015 is de firma Yamaha begonnen met de productie van blokfluiten gemaakt van Ecodear-kunststof, mateiaal gebaseerd op biomassa. (Blokfluitst jaargang 7 nr.3)

www.yamaha.com

Fumiharu Yoshimine (*1962) studeerde aan de Tokyo Gakugei University tot 1985 vervolgde zijn studies blokfluit tot 1994 bij Bart Coen aan het Brussels Koninklijk Conservatorium. Hij vertolkt de blokfluitwerken van Ryohei Hirose beter dan wie dan ook. In 1990 won hij het Gaudeamus Concours in Nederland met uitsluitend Japanse werken. Hij rondde aan het conservatorium in Brussel tot 2000 ook nog de studies harmonie, contrapunt, muziekanalyse en orkestratie af. Van 1995 tot 1999 maakte Fumiharu Yoshimine deel uit van het Flanders Recorder Quartet. Momenteel (2016) is Fumiharu Yoshimine artistiek directeur van de afdeling Oude Muziek van de Internationale Universiteit in Kagoshima in Japan. Hij componeerde tenminste drie werken voor blokfluit, waaronder Mudai, 1999, een geweldig stuk en Solo I, voor basblokfluit.

 

Yukiko Yaita is opgegroeid in Japan. Zij studeerde daar aan de Veno Gakuen Universität in Tokyo vier jaar lang blokfluit bij Shigeharu Yamaoka. Daarna sloot ze haar studie af bij Kees Boeke aan de Musikhochschule Zürich. Zij richtte in 2003 het ensemble Dulce melos op (met Marc Lewon, luit en Margit Übellacker, hakkebord. Het ensemble wordt regelmatig uitgebreid met strijkers en zangers. Dulce melos richt zich met name op laatmiddeleeuwse en vroege Renaissancemuziek. Tegelijk met haar blokfluitstudie in Japan is Yukiko Yaita begonnen met blokfluitbouw. In Japan bij Tekeyama en sinds 2007 bij Küng in Schaffhausen. Voor Küng heeft ze een prachtige Sopranino in de SUPERIO-lijn ontwikkelt.    

www.dulcemelos.com

 

 

Takashi Yasui had les van Ken Limuro en Naoyuki Ootake. Aan het Conservatorium van Amsterdam studeerde hij bij Walter Van Hauwe. Hij maakte deel uit van het Tokyo Recorder Orchestra, het blokfluitkwintet  "Consort Recordo" en blokfluitduo "Yasu. Takashi Yasui maakt deel uit van het Ihatov Recorder Ensemble.