3.33 Zuid-Korea

 

In Zuid-Korea is blokfluit in eerste instantie een opleidingsinstrument. Het blokfluitonderwijs vindt plaats vanaf de derde klas van het basisonderwijs over een tijdsperiode van zes jaar, zowel in groepsverband, als voor begaafde leerlingen tijdens het weekeinde privé. Deze privélessen worden door gedreven leraressen vaak zonder betaling gegeven.

Daarnaast zijn er ook privémuziekscholen waar leerlingen les knnen nemen.

Eén van die privé-instituten is de Korean Recorder Academy. Ze werd in 1960 door een aantal professoren van de Seoul National University of Education opgericht met het doel blokfluitleraren op te leiden, een leerplan en muziekmateriaal voor blokfluit te verzorgen en het solo- ensemble- en orkestspel met blokfouiten te bevorderen.

Vanaf 1990 organiseert de Korean Recorder Academy regelmatig concerten en festivals. Aan het conours op het tiende Koreaanse Blokfluitfestival in 2006 namen 200 spelers uit heel Korea deel, waaronder een blokfluitorkest met 50 spelers.

Op het moment (2017) zijn er in Zuid-Korea 4 hogescholen die een vakopoleiding blokfluitdocent aanbieden.  

 

Mee Jung Ahn (*Seoul, Zuid-Korea)begon blokfluit te spelen toen ze negen jaar was en gaf al snel overal recitals en won aan de lopende band eerste prijzen bij concoursen. In 2006 studeerde ze in Londen aan de  Royal Academy of Music blokfluit bij  Daniel Brüggen en Peter Holtslag en verdiepte ze zich in de historische uitvoeringspraktijk In 2009 slaagde ze summa cum laude aan de  Seoul National University voor een bachelor in muziektheorie. Haar master behaalde ze aan het Oude Muziek Instituut van de Universiteit van Indiana bij Han Tol en Michael McCraw. Op het moment studeert Mee Jung Ahn (2016) musicologie aan de Universiteit van Indiana.

 

 

 

Hyeon Ho Jeon (*Zuid-Korea, 1990) begon op zijn vierde muziek te maken op de piano. Later kwam daar dwarsfluit bij. Vanaf zijn 11de had hij een fascinatie voor blokfluit. Toen hij 16 jaar was, ging hij naar Berlijn, waar hij aan de Kunstuniversiteit blokfluit studeerde hij bij Gerd Lünenbürger. Vanaf 2011 studeerde bij Pedro Memelsdorff in Barcelona.  Hij richtte dar het ensemble Matis op, waar hij nog steeds (2017) mee optreedt. Momenteel studeert hij aan de Schola Cantora Basiliensis bij Conrad Steinmann.