Net als in de meeste andere landen is blokfluit voornamelijk
een begrip in samenhang met algemene muzikale vorming op de basisschool.
De eerste muzikanten die in Argentinië blokfluit blokfluit
leerde was Ricardo Graetzer. Hij leerde het van zijn moeder Susana die
het in Europa omstreeks 1948 weer van een dochter van de Trappfamilie uit
Oostenrijk had geleerd. In 1969 werd in Argentinië de Conjunto Pro-Arte de
Flautas Dulces gevormd, die bestond uit de blokfluitisten Mario
Videla, Gustavo Semela, Ezequiel Rcondo en Gabriël Garrido. De groep
werkte tot ongeveer 1990 met aanvullende musici als Ricardo Graetzer, Dens
Alpert en Héctor Rodriguez. Daarna waren en zijn er zo'n 15
ensembles voor oude en eigentijdse muziek waarin blokfluit een rol speelde en
speelt. Vanaf 1965 kwam
Hans-Martin Linde een aantal keren naar Argentinië. daar ging een
buitengewoon positieve invloed van uit
Vanaf de 70-er jaren uit de twintigste eeuw is het mogelijk
aan het Staatsconservatorium blokfluit te studeren, maar een echt degelijke
opleiding bestaat pas sinds de 90-er jaren.
Ongeveer 150 originele werken zijn door Argentijnse
componisten voor blokfluit geschreven.
Vanaf 1970 bestaat in Argentinië een Argentijnse
Blokfluitvereniging.
In Argentinië werkt één blokfluitbouwer: Marcelo Gurovich.
Belangrijke blokfluitisten uit Argentinië afkomstig:
Pedro Memelsdorff en
Manfredo Zimmermann
(Bovenstaande gegevens uit een artikel van Gonzalo Ariel
Juan; Windkanal 2014/3)
Na 12 jaar Europa keerde Gonzalo Ariel Juan in 2011 weer in Argentinië terug. Gonzalo Ariel Juan werkt samen met de Zwitserse blokfluitbouwer Olivier
Delessert; hij heeft een eigen studio waar hij individuele en groepslessen geeft, en samen werkt met het Ensemble Muschá
Gonzalo Ariel Juan richtte het trio Éclat Baroque op, dat Franse muziek speelt op een oorspronkelijke toonhoogte van a = 392 Herz.
Gonzalo Ariel Juan werkt bij Conservatorio Superior de Musica Astor Piazzolla, Instituto Municipal de Música de
Avellaneda en Bailarín de Tango |