4.2 Argentinië
 

Net als in de meeste andere landen is blokfluit voornamelijk een begrip in samenhang met algemene muzikale vorming op de basisschool.

De eerste muzikanten die in Argentinië blokfluit blokfluit leerde was Ricardo Graetzer. Hij leerde het van zijn moeder Susana die het in Europa omstreeks 1948 weer van een dochter van de Trappfamilie uit Oostenrijk had geleerd. In 1969 werd in Argentinië de Conjunto Pro-Arte de Flautas Dulces  gevormd, die bestond uit de blokfluitisten Mario Videla, Gustavo Semela, Ezequiel Rcondo en Gabriël Garrido. De groep werkte tot ongeveer 1990 met aanvullende musici als Ricardo Graetzer, Dens Alpert en Héctor Rodriguez. Daarna waren en zijn  er zo'n 15 ensembles voor oude en eigentijdse muziek waarin blokfluit een rol speelde en speelt. Vanaf 1965 kwam Hans-Martin Linde een aantal keren naar Argentinië. daar ging een buitengewoon positieve invloed van uit

Vanaf de 70-er jaren uit de twintigste eeuw is het mogelijk aan het Staatsconservatorium blokfluit te studeren, maar een echt degelijke opleiding bestaat pas sinds de 90-er jaren.   

Ongeveer 150 originele werken zijn door Argentijnse componisten voor blokfluit geschreven.

Vanaf 1970 bestaat in Argentinië een Argentijnse Blokfluitvereniging.

In Argentinië werkt één blokfluitbouwer: Marcelo Gurovich.

Belangrijke blokfluitisten uit Argentinië afkomstig: Pedro Memelsdorff  en Manfredo Zimmermann

(Bovenstaande gegevens uit een artikel van Gonzalo Ariel Juan; Windkanal 2014/3)


Gonzalo Ariel Juan (*Buenos Aires, 3 oktober 1975) begon gitaar te studeren toen hij zes jaar oud was en begon op zijn 11de zijn muziekstudies aan het Conservatorio Superior de Música Manuel de Falla. Op zijn 13de  ontdekte hij de blokfluit en ging daar in zijn studie verder mee.  In 1999 reisde naar Florence in Italy en studeerde daar bij David Bellugi aan het conservatorium Luigi Cherubini. In 2006 studeerde hij nog Franse barokke muziek en  eigentijdse muziek bij Kees Boeke aan Hochschule Musik und Theater Zürich.

Na 12 jaar Europa keerde Gonzalo Ariel Juan in 2011 weer in Argentinië terug. Gonzalo Ariel Juan werkt samen met de Zwitserse blokfluitbouwer Olivier Delessert; hij heeft een eigen studio waar hij individuele en groepslessen geeft, en samen werkt met het  Ensemble Muschá Gonzalo Ariel Juan richtte het trio Éclat Baroque op, dat Franse muziek speelt op een oorspronkelijke toonhoogte van  a = 392 Herz. Gonzalo Ariel Juan werkt bij Conservatorio Superior de Musica Astor Piazzolla, Instituto Municipal de Música de Avellaneda en Bailarín de Tango

www.blockflote.com