4.3 Australië en Nieuw Zeeland

In de deelstaat New South Wales van Australië wordt zijn op veel scholen blokfluitprogramma's, van onderwijs in de klas tot gevorderde ensembles. Elk jaar wordt er een School Recorder Camp georganiseerd, waar zich zo'n 100 deelenmers voor aanmelden (2019).

Alana Blackburn studeerde af aan het Sydney Conservatorium of Music in 2004. Daarna studeerde ze aan de University of Sydney vooral eigentijdse Japanse compositietechniek bij Hans-Dieter Michatz. Tot slot studeerde ze aan het Conservatorium van Amsterdam in December tot 2010 bij Paul Leenhouts en Jorge Isaac. Daar was ze ook medespeler in de The Royal Wind Music. doceerde muziekpedagogiek en muziektheorie aan de JMC Academie in Sydney en gaf nogal wat blokfluit- en orkestworkshops in heel Australië. Op het moment (2020) doceert Alana Blackburn uitvoeringspraktijk, muziekpedagogiek, ensemblespel en muziekbeoordeling aan de Universiteit van New England. Ze combineert dat met een eigen lespraktijk

 

 

Peter Bowman, uitvoerend musicus, docent en schrijver, woont tegenwoordig in Engeland. Daar is hij uitvoerend musicus, docent en schrijver. Hij is oprichter van de European Recorder Association afdeling Engeland. Voor de Erta ontplooit hij met echtgenote Katryn Bennets veel activiteiten. Hij geeft les aan het Canterbury Christ Church University College. (2001)

Zana Clarke (*13 oktober 1965) studeerde blokfluit bij Ruth Wilkinson en Hans Dieter Michatz en viool bij Anne Martoni en Marco Van Pagge. Vanaf haar 12de speelde ze in jeugdorkesten. Aan de Universiteit van Melbourne studeerde ze af in Kassieke Talen en in Muziek. In 1991 verhuisde Zana Clarke naar Armidale, New South Wales, waar ze nog muziekpedagogiek studeerde. Zana Clarke gaf blokfluit- en vioolles in haar eigen studio en aan de Universiteit van New England. Zana Clarke richtte uitgeverij Orpheus Music, speciaal gericht op moderne bladmuziek en CDuitgaven. Orpheus Music organiseert ook cursussen. Zana Clarke is oprichter en artistiek directeur van Orpheus Music. Zij componeerde zelf 8 werken voor blokfluiten en 4 samen met Benjamin Thorn. Haar specialiteit daarbij is stem/blokfluit combinaties van één speler. Bijvoorbeeld Gentle Walker, 1998.

www.orpheusmusic.com.au

 

Consort 8 is een blokfluitkwintet in Sydney. Susan Christie heeft het opgericht onder de naam Ayres and Graces, later omgedoopt in Consort 8. Andere deelnemers zijn Daniel Murphy,  Karen Carey, Robert Small en Susan Bell, tweede voorzitter en bibliothecaris van de Sydney Society of Recorder Players.

 

 

 

Racheal Cogan studeerde af aan de Monash Universiteit in Melbourne op een scriptie over Soefisme en Perzische klassieke muziek. Daarna studeerde ze nog bij een groot aantal instellingen over de hele wereld. Met de Griekse muziekgroep haBiBis, mee door haar in Melbourne in 1993 opgericht, nam ze 2 CD’s op en met de Australische slagwerker Tony Lewis in 2007 één CD. Vanaf 2008 trad ze een aantal jaren als artieste en blokfluitiste op met het Cirque du Soleil over de hele wereld. Racheal Cogan componeerde voor blokfluiten een twintigtal werken, waaronder For Fardin,voor twee blokfluiten en één speler.. Op het moment woont Racheal Cogan in Canada en wijdt zich vooral aan het componeren.

 

 

 

Alicia Crossley studeerde aan het Conservatorium van Sydney bij Hans-Dieter Michatz. Ze studeerde daar in 2010 af. Alicia Crossley maakte 3 CD’s. Zij is lid van het enseble Duo Blockstix. Zij probeert eigentijdse Australische blokfluitmuziek onder de aandacht te brengen en werkt daartoe samen met een groot aantal Australische componisten. Ze heeft een bijzondere interesse in repertoire voor basbokfluiten. Op het moment (2020) geeft de blokfluitles aan een aantal scholen in Sydney.      

 

 

Genevieve Lacey (*Papoea Nieuw Guinea, 1972) begon op haar vijfde blokfluit te spelen. In 1980 verhuisde het gezin naar Melbourne. oouis een virtuoze Australische blokfluitiste. Ze studeerde  blokfluit, hobo en piano en Engelse literatuur in Melbourne, de Schola Cantorum Basililiensis in Bazel in Zwitserland en de Carl Nielsen Muziekacademie in Denemarken Hoewel ze ook overal concerten geeft met het klassieke blokfluitrepertoire, is ze vooral gespecialiseerd in eigentijdse muziek. Veel componisten hebben voor haar werk geschreven. Genevieve Lacey organiseert kunstmanifestaties en was in 2010 en 2012 artistiek directeur van de het  Four Winds Festival.

https://genevievelacey.com

 

 

 

 

 

De Australische bioloog (botanicus) en blokfluitist Nicholas S.  Lander heeft het omvangrijkste internetplatform op het gebied van blokfluit: de Recorder Home Page: www.recorderhomepage.net met een uitgebreide blokfluiticonografie, voor een deel van de hand van Anthony Rowland-Jones, maar met een evengroot aandeel van Nicholas S.  Lander  zelf.

Ander onderdeel van deze site is een grammofoonplaten/CD-database met meer dan 12500 titels (2012) op uit alle landen. De site wordt bijgehouden door Liesbeth van der Sluijs.

/www.recorderhomepage.net/records.html

Nog een onderdeel is een online database van meer dan 1000 originele blokfluiten, bewaard in musea en privécollecties over de hele wereld, met soms hele mooie plaatjes.

www.recorderhomepage.net/original.html

 

Alec Vivian Loretto (22.02.1929 - 04.03.2013) was een belangrijke blokfluitbouwer in Auckland, Nieuw Zeeland. Alec Loretto was de zesde in een familie van tien kinderen. Hij werd Duitsland geboren. Zijn vader was leraar muziek en Engels, zijn grootvader een goede pianist en pianostemmer. Na de Tweede Wereldoorlog ging Alec Loretto studeren aan de Universiteit Londen. Aanvankelijk studeerde hij klarinet, maar vanwege zijn voorkeur voor barokke muziek koos hij voor blokfluit. In 1950 verhuisde Alec Loretto naar Nieuw Zeeland Behalve het blokfluitspelen werd het daar al snel blokfluit bouwen. Van alles moest in de blokfluitbouw nog van de grond af uitgezocht worden. Met een stipendium van de Nederlandse regering kon Alec Loretto in 1973 een jaar in Nederland studeren. Blokfluit spelen bij Kees Otten, blokfluit bouwen bij Klaus Scheele. Terug In Nieuw Zeeland specialiseerde Alec Loretto zich in het bouwen van 'klavecimbels en blokfluiten. Hij leidde ook vele blokfluitbouwers op. In 2003 stopte Alec Loretto met zijn bouwpraktijken. De door Alec Loretto ontwikkelde Windway-Cutter was decennia lang voor bijna elke blokfluitbouwer een onmisbaar werktuig. (Alec Loretto, overzichtsartikel Nik Tarasov; Windkanal 2013/2)      

 

Hans-Dither Michatz, een Duitse  immigrant, die muziekpedagogiek en bloklfuit in Hannover en Den Haag heeft gestudeerd, doceert tegenwoordig blokfuit in Sydney. 

 

In Januari 2005 vond in Armidale een Moeck Australian Recorder Competition plaats. Het concours werd gewonnen door de 21-jarige Karyn Ashley, die psychologie en muziek studeert.  


Ade Monsbourgh, een Australische jazzmusicus, repareerde sinds 1951 schoolblokfluiten in de Pan blokfluitfabriek in Horthorne.
In 1959 ging  Frederic Morgan, (8 april1940 -14 april 1999) daar werken. Hij speelde al vanaf zijn 12de jaar blokfluit  en was uitgegroeid tot een blokfluitvirtuoos. Daarnaast werd hij nu ook een blokfluitbouwer die buitengewoon mooie fluiten maakte.

In 1970 kreeg hij een stipendium, waardoor hij Europa kon bezoeken. Hij bezocht toen Frans Brüggen en liet hem de fluiten zien, die hij gebouwd had. Frans Brüggen was onder de indruk. In samenwerking met Frans Brüggen en zijn leerlingen Walter van Hauwe en Kees Boeke lukte het Frederic Morgan barokinstrumenten na te bouwen die in klank en speeleigenschappen de oorspronkelijke instrumenten benadereden, zoals nog niet eerder was voorgekomen bij blokfluitbouwers. Frederic Morgan beperkte zich er niet toe de originelen na te bouwen, hij ontwikkelde ze ook verder. Dat leidde tot prachtige "nieuwe"fluiten.

Morgan brak door op het festival van Vlaanderen Brugge in 1972, toen zijn instrumenten voor het eerst door een groot internationaal publiek gehoord werden. 

Zijn  instrumenten waren erg duur en je moest er jaren op wachten, maar dan had je ook iets. Hij bouwde ook een instrument waar de grepen van Ganassi op kloppen, met een cilindrische boring en een uitlopende beker. Dit soort fluiten staan nu bekend als „Ganassi-fluiten", terwijl het maar de vraag is of Ganassi ooit op zulke fluiten heeft gespeeld. Fred Morgan bouwde ook een "Van Eyck"-blokfluit .

Vanaf 1978 - 1982 heeft Fred Morgan in Nederland (Amsterdam) gewoond en gewerkt en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag blokfluitbouw gedoceerd. Adriana Breukink, Peter van der Poel, Jacqueline Sorel (Nederland), Shige Harao (Japan), David Coomber (Nieuw-Zeeland) , Jean-François Beaudin (Canada) en Philippe Bolton (Frankrijk) hebben bij hem het bouwen geleerd. In die tijd heeft hij alle historische fluiten van uit de verzameling van Frans Brüggen gemeten en uitgetekend in alle details. De gedetailleerde tekeningen zijn in 1980 bij Zen-On in Tokio uitgegeven. Een apart soort kunstwerk. Daarna zette Fred Morgan zijn werk weer in Australië, Snake Hill, Coomora, voort. In april 1999 kwam Fred Morgan door een auto-ongeluk om het leven. Hij geldt als (een van) de maatgevendste blokfluitbouwer(s) uit de 20ste eeuw, de "Stradivarius" van de blokfluit. Zijn vrouw Ann zocht na zijn overlijden partners die het werk van Fred Morgan konden onderhouden en voortzetten. Zij kwam terecht bij de frima Mollenhauer in Duitsland. Daar worden sinds 2002 hoogwaardige, met de hand gebouwde unieke instrumenten op basis van Fred Morgans modellen gebouwd. Gisela Rothe heeft een boek over Fred Morgan samengesteld, met artikelen van tientallen auteurs en een groot aantal prachtige foto's en illustraties: Blockflöten nach historischen Vorbildern Fred Morgan - Texte und Erinnerungen, uitgave Mollenhauer, ook in een Engelse editie.

 

Orpheus Music is een familiebedrijf in Armidale, NSW Australië. In 1994 begon Orpheus Music met blokfluitworkshops voor plaatselijke studenten. Het groeide uit tot een uitgeverij met eigen publicaties van eigentijdse blokfluitmuziek, met de nadruk op Australische componisten. Daarnaast organisteert Orpheus Music blokfluitcursussen en -blokfluitfestivals in Armidale en fungeert ze als muziekhandel voor blokfluiten en accessoires en blokfluitbladmuziek. Ook organiseert Orpheus Music CD-opnames van Australische blokfluitisten. Oprichter en artistiek directeur is Zana Clarke. Benjamin Thorn is verantwoordelijke voor de uitgeverij.

In 2023 organiseert Orpheus Music het Australasian Recorder Fesitval 2023 in Armidale van 8 tot 13 januari

https://orpheusmusic.com.au

 

Roger Palmer is in Nieuw Zeeland behoorlijk bezig met het stimuleren van blokfluitensemblespel. Hij heeft muziek voor blokfluitensembles gecomponeerd en gearrangeerd. Roger Palmer is lid van het Victorian Recorder Guild.

 

Joanne.G. Saunders volgde een opleiding aam de Preshil School, waar ze haar liefde voor blokfluiten en houtbewerking kon combineren. Nadat ze haar hobostrudie aan het Victorian College of the Arts had afgerond, leerde vier jaar lang blokfluiten bouwen bij Fred Morgan. Daarna zette ze haar eigen werkplaats op in Daylesford, werkte drie jaar in Europa en momenteel; in melbourne (2015). Joanne  Saunders is gespecialiseerd in het maken van blokfluiten naar JanSteenbergen (Amsterdam 18de eeuw).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Benjamin Thorn is blokfluitist en componist. Samen met Zana Clarke en anderen beheert hij uitgeverij Orpheus Music in Armidale, New South Wales. Voor zijn bestaan als componist zie bij de Muziekgeschiedenisafdeling Componisten: 1961 Benjamin Thorn

 

Het Victorian Recorder Guild is een netwerk van blokfluitspelers en blokfluitleraren. Zij stimuleren en organiseren uitvoeringen met blokfluiten in de omgeving van Victoria. Ze organiseerden een Australische blokfluitconcours op 16 juni 2011 in  Melbourne en hebben plannen om een groot Blokfluitfestival in  2015 in Melbourne te organiseren .

 www.vrg.org.au

 

Rodney Waterman Rodney Waterman studeerde bij Kees Boeke in Italië en in Nederland in de 80-er Jaren van de vorige eeuw. Hij speelt oude muziek, volksmuziek, eigentijdse en Braziliaanse  muziek en is gespecialiseerd in improvisatie. Sinds 2008 doceert hij muziek aan Preshil in Kew, Melbourne. Hij heet een aantal composities voor blokfluit geschreven. Hij werkte en leerde enkele jaren bij blokfluitbouwer  Fred Morgan

 

 

 

 

Ruth Wilkinson studeerde blokfluit bij Hans-Martin Linde en viola da gamba bij Jordi Savall aan de Schola Cantorum Basiliensis, Zwitserland. Zij maakt of maakte deel uit van een groot aantal Australische Oude Muziekensembles, waarmee ze veel concerten gaf in Australië Europa en Zuid-Oost Azië.

Ruth Wilkinson maakt deel uit van het Ensemble of the Fourteenth Century en werkt op het moment samen met Ludovico’s Band. Ruth Wilkinson doceert blokfluit en Oude Muziek Praktijk aan de Early Music Studio van de Universiteit van Melbourne.

Zij werkte mee aan  10 Cd opnames, in 2014 maakte zij de soloCD  “Handels Recorder”, Divine Art, dda 25124;