4.6 Brazilië

 

Het werken met blokfluiten in de vijfde staat ter wereld met 215 miljoen inwoners is opgebouwd door de Braziliaan Ricardo Kanji, die het blokfluitspel studeerde bij Frans Brüggen en de blokfluitbouw bij Fred Morgan. In Brazilië zelf speelde blokfluitist Bernardo Toledo Piza een rol in de opvbloeiende Oude-Muziek-scene. Door hen werden de leden van blokfluitgroep Quinta Essentia, die een leidende rol spelen in de Braziliaanse blokfluitwereld, opgeleid.

Patricia Micheline Aguilar geeft samen met haar collega Marta Roca les aan de Fundação das Artes de São Caetano do Sul (FASCS) in de provincie São Paulo. Ze maken daarbij voornamelijk gebruik van oude en moderne Duitse lesmethodes. Er wordt voor ensemblespel voornamelijk gebruik gemaakt van plastic Yamaha blokfluiten. Het Duitse consulaat heeft in 1968 twee sets Moeck consortfluiten geschonken, die nog steeds veelvuldig worden gebruikt.

Blokfluitiste Patricia Micheline Aguilar is  lid van het oude-muziekensemble "Il Dolce Ballo"

Ze doen dus hun best daar in Brazilië, maar de mogelijkheden zijn beperkt.

Er is geen geld. Mensen kunnen geen goede instrumenten kopen. Aan de universiteiten wordt het vak blokfluit niet onderwezen.Er zijn een handjevol in Europa opgeleide professionele blokfluitisten.

 

Guilherme dos Anjos begon zijn muziekstudie aan de São Caetano do Sul Arts Foundation. Hij studeerde blokfluit aan de São Paulo Staats Universiteit (UNESP) bij Bernardo Piza. Guilherme dos Anjos was deelnemer aan het Blokfluitkwartet Quinta Essentia.

 

Inês d'Avena  (Inês de Avena Braga) werd in 1983 in Rio de Janeiro geboren. Haar eerste blokfluitlessen ontving ze van Cláudia Ernest Dias, een legendarische fluitiste in Brazilië en van Tina Pereira. In Rio de Janeiro maakte ze deel uit van de groep “Os Flautistas da Pró-Arte”.  Na allerlei workshops en cursussen bij internationaal beroemde blokfluitisten  ging Inês d'Avena  in 2001 aan het Koninklijk Conservatorium  in Den Haag studeren, waar zij in mei 2005 de Bachelor Degree (BA) voor blokfluit aan de afdeling Oude Muziek behaalde, bij Reine‑Marie Verhagen. Daarna behaalde zij haar master (MA) bij Sébastien Marq aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. 2010 won Inês d'Avena  de 1ste prijs bij het barokconcours Principe Ruspoli in Vignanello. Aan de Universiteit van Leiden en het Orpheus Intituur in Gent deed  een promotieonderzoek naar de relatie tussen de in het begin van de 18de eeuw in de omgeving van Napels, Italië, gebruikte blokfluiten en de muziek die daarvoor geschreven werd. Op 2 juli 2015 verdedigde ze haar proefschrift Dolce Napoli: Approaches for performance; Recorders for the Neapolean Baroque repertoire, 1695 - 1759 in de Universiteit van Leiden en behaalde ze haar PhDtitel: doctor in de Kunsten. Inês d'Avena is research supervisor aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Samen met clavecinist Claudio Ribeira vormt ze "a true duo", waarmee ze in 2011 de tweede prijs bij de Premio Bonporti in Rovereto won. Inês  is mede-oprichtster van het New Collegium Den Haag  en vormde in 2000 het ensemble La Cicala dat in 2015 de CD Dolce Napoli (Passacaille 1007) uitbracht.

www.inesdavena.com

https://www.avenaribeiro.com

www.newcollegium.com

www.lacicala.info

Luis Beduschi, (*1977,  Blumenau – Santa Catarina,  Brazilië, is zijn muziekstudie in zijn geboorteplaats begonnen. Op 14–jarige leeftijd ging hij fluit studeren in São Paulo bij Bernardo Piza. Vanaf 1994 specialiseerde hij zich op oude muziek bij Conrad Steinmann aan de Schola Cantorum Basiliensis in Zwitserland en vanaf 1996 bij Pedro Memelsdorff aan de Civica Scuola di Musica in  Milaan.  Op het moment woont hij in Zwitserland, doceert hij blokfluit aan de Hochschule für Musik in Freiburg en volgt hij een opleiding tot fluitenbouwer bij Ernst Meyer. Luis Beduschi maakte een onderhoudende CD met opnmaen van Jacob van Eycks Der Fluyten Lusthof, waarbij de vocale originelen gezongen worden  door Johanette Zomer. Zijn laatste CD (2013) omvat de Corellisonates opus 5 nr. 1-6: Eloquentia, EL 1341.   

 

 

 

Isabel Favilla (*Brazilië 1984), studeerde piano, klavecimbel en blokfluit aan de Escola de Música de Brasília. In 2007 behaalde ze haar master voor blokfluit aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel. Daarna studeerde nog historische fagotten aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Isabel Favilla vormde mede de ensembles La Favilla  (met Filipa Meneses, viola da gamba en Giulio Quirici, luit), Radio Antiqua, een groter oude muziekensemble en  Schifanoia, blokfluitduo met Inês d’Avena. 

Isabel Favilla  maakte in 2018 een mooie CD met de 6 sonaten voor blokfluit van Charles Dieupart, de eerste en enige opname van deze sonates (!): Brilliant Classics 95572. Isabel Favilla woonde tot 2018 in Amstersdam en verhuisde dat jaar naar Brussel, waar ze nu leeft en werkt. 

https://isabelfavilla.bandcamp.com

www.radioantiqua.com

 

 

 

Gustavo de Francisco studeerde blokfluit en hobo aan de São Caetano do Sul Arts Foundation. Hij speelde hobo in het São Caetano do Sul Youth Orchestra en het São Caetano do Sul Philharmonic Orchestra. Momenteel speelt hij in enkele barokensembles zowel blokfluit als hobo.  Gustavo de Francisco is medeoprichter van  het Blokfluitkwartet Quinta Essentia. Op het moment onderzoekt Gustavo de Francisco akoestische processen bij blokfluiten. Hij is docent en lid van de Suzuki Associations of the Americas. Daarnaast is hij ook nog producent, fotograaf en elektrotechnisch ingenieur.

 

 

 

 

 

 

 

Cléa Galhano studeerde aan de Faculdade Santa Marcelina in Brazilië, aan het Koninklijk Conservatorium in Den  Haag en aan het New England Conservatory of Music in Boston,

Cléa Galhano geeft leiding aan workshops in de Verenigde Staten , Europa en Brazilië. Op het moment is Cléa Galhano Uitvoerend Artistiek Directeur en docent aan het Saint Paul Conservatorium. Zij is ook directeur van het blokfluitorkest van de  Midwest. Cléa Galhano heeft 7 CD’s gemaakt, waarvan 2 met het Belladonna Baroque Quartet. en één met het volksmuziekensemble Alma Brasileira

 

 

 

Ricardo Kanji  werd geboren in 1948 in Brazilië. Op 7-jarige leeftijd begon hij met piano. Op zijn elfde bracht een lerares hem in contact met het instrument blokfluit en toen was Ricardo verkocht. In Amerika, waar hij cursussen volgde kwam hij in contact met Frans Brüggen, die hem adviseerde in Nederland te gaan studeren. In Nederland studeerde hij blokfluit bij Frans Brüggen en dwarsfluit bij Frans Vester aan het conservatorium in Den Haag. In 1972 was hij prijswinnaar van het Musica Antiqua Concours in Brugge en volgde hij Frans Brüggen op als hoofdleraar blokfluit  aan het Haags Conservatorium. In de jaren 70 leerde hij ook blokfluiten bouwen van Frederic Morgan. Hij heeft een aantal jaren aan het conservatorium in Den Haag ook bijvak blokfluitbouw gedaan. Uit de bouwersklas kwamen onder anderen Adriana Breukink, Peter van der Poel en Jacqueline Sorel. In 1995 keerde hij naar Brazilië terug. Hij is momenteel in gesprek met een universiteit daar om het hoofdvak blokfluit te gaan doceren. Hij geeft daar wel zomer en wintercursussen. Hij is ook bezig om  als dirigent de hele klassieke muziekgeschiedenis van Brazilië op video en cd op te nemen. Hij speelt in Nederland nog steeds in het orkest van de 18e eeuw. (ERTA Nieuwsbrief, jrg.8 nr 1, 2004).

 

Betiza Fernandes Landim werkt als duo samen met pianiste Daniela Carrijo Franco. Ze hebben samen een CD met Braziliaanse muziek opgenomen en een katalogus voor deze bezetting samengestelod mry 51 werken van 28 componisten. 

 

Renata Pereira werd als kind verliefd op blokfluit en besloot der zo goed op te gaan spelen, dat het publiek haar liefde wel moest gaan delen. Ze studeerde blokfluit aan de School voor Muziek en Kunst avan Paraná (EMBAP) bij Helcio Müller. Bij Katherine White in de Verenigde Staten maakte ze studie van de Suzuki-metode.  the USA. Daarna studeerde ze nog muziek aan de São Paulo Universiteit (USP). Renata Pereira is medeoprichter van het Blokfluitkwartet Quinta Essentia. Momenteel (2018) is ze Suzukidocent en Suzukidocentenopleider.

 

 

 

 

 

 

Blokfluitkwartet Quinta Essentia werd in 2006 opgericht door de blokfluitisten Felipe Araújo, Fernanda de Castro, Gustavo de Francisco en Renata Pereira. Het ontwikkelde zich tot het belangrijkste blokfluitkwartet van Brazilië. Ze organiseerden in Brazilië een jaarlijkse nationale  blokfluitconferentie ENFLAMA. In 2013 voor de zevende keer in São Paulo van 29 mei tot 2 juni. In 2017 werd Fernanda de Castro vervangen door Francielle Paixão en Felipoe Araújo door Pedro Ribeirão

Quinta Essentia maakte 4 CD's, de tweede in 2014 met muziek van Braziliaanse componisten: "Falando Brasiliero", Kalamata, KLC 35. De derde is een mooie opname van de Kunst der Fuge van Bach, ARS Produktions 38 230

www.quintaessentia.com.br

 

Cesar Villavicencio studeerde bokfluit aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en daarna improvisatie-onderzoek tot 2008 aan de University of East Anglia, in het Verenigd Koninkrijk. In samenwerking met het Sonologie-instiruut van het Conservatorium in Den Haag ontwikkelde Cesar Villavicencio een elektronische MIDI contrabasblokfluit.

Vanaf  2003 doceert Cesar Villavicencio aan de Oficina Internacional de Música de Curitiba in Brazilië.

 

 

 

Alfredo Zaine studeerde muziek aan de São Paulo State University (UNESP) bij  Bernardo Piza. Hij doceert bij het Juiz de Fora oude muziek festival, en werkt aan diverse muziekale projecten. Alfredo Zaine was deelnemer aan het Blokfluitkwartet Quinta Essentia.