De Society bestaat nog steeds en had in 2002 ongeveer 1500 leden. De voorzitter is op het moment (2013) Richard Pypers Groot-Brittanië is daardoor het enige land ter wereld waar de ERTA (European Recorder Association), die daar in 1992 werd opgericht door Peter Bowmann, een concurrent voor deelnemers heeft. De oprichting van de ERTA, met als doel professionaliseren van de blokfluit zorgde voor nogal wat irritatie bij de gevestigde blokfluitorde. Er bestaan in Groot-Brittanië 9 grote blokfluitorkesten en 50 SRP-groepen, die regelmatig oefenen. Vanaf 17 juni 1972 organiseerde de SRP een concours voor blokfluitisten. Het eersate concours werd gewonnen door Ross Winters. De concoursen gingen zo tot 1984 verder, en werden daarna gecombineerd in samenwerking met de firma Moeck tot Het Moeck UK/SRP soloconcours voor blokfluitspelers onder de 30 jaar. Dat concours vindt sinds 1985 elke twee jaar plaats. Vanaf 11 november 2007 in het kader van het Royal Greenwich Early Music Festival in Greenwich. De eerste prijs werd daar gewonnen door Christopher Orton. Sindsdien speelt het concours sich af in een mooi oud gebouw van het Old Royal Naval College in Greenwich. In november 2009 ging de eerste prijs naar de Deense blokfluitiste Pernille Petersen, in 2011 naar Eva Leonie Fegers (Duitsland, 1987); In 2013 vond het concours plaats op 8 november, de eerste prijs ging naar Anne-Suse Enβle. 15 november 2015 ging de eerste prijs naar Laura Schmid.
De SRP richtte in 2002 een National Youth Recorder Orchestra op dat uitgroeide tot een orkest met 59 spelers in de leeftijd van 10 - 21 jaar. De grote inzet van hoge instrumenten (sopranen en alten), en het veelvuldige gebruik van plastic blokfluiten is voor sommigen een gruwel. Het orkest staat in repertoire en klank wel duidelijk in de typisch Engelse blokfluittraditie, die ontegenzeggelijk ook wel wat heeft. Er spelen ongeveer 500 muzikanten in zo'n 15 blokfluitorkesten ("Blokfuitist" 05/11). Het Engelse blokfluitorkest is in principe 11-stemmig: sopranino, 2 sopranen, 2 alten, 2 tenoren, 2 bassetten, Grootbas c, Grootbas F, al dan niet meervoudig bezet.
Blokfluitisten, blokfluitdocenten, blokfluitensembles op alfabetische volgorde
Blokfluitist Piers Adams was als tiener behoorlijk onder de indruk van de blokfluitisten David Munrow en Frans Brüggen. Aanvankelijk ging hij natuurkunde studeren, maar al snel merkte hij dat een blokfluitstudie beter bij hem paste. Piers Adams volgde een blokfluitopleiding bij Philipp Pickett, Peter Holslag en Kees Boeke. Hij brengt met een theatrale aanpak met zijn kwartet Red Priest (Julia Bishop, viool, Agela East, cello en Julian Rhodes klavecimbel) een spectaculair oude muziek programma: barok, maar een beetje gek. Cd's: Priest On The Run; Schine and Shade, Nightmare in Venice, Dances with Gods, Recorder Bravura, Pirates of the Baroque, Johann, I'm Only Dancing, Handel in the Wind (Red Priest Recordingd, RP 012, 2015). De CD Nightmare in Venice kreeg een 9 in Luister 2003/9 (Dorian Records DOR-90305)
Emily Bannister rondde haar bachelor in de muziek in juli 2012 af aan de Universiteit van Birmingham in bij Ross Winters. Op het moment sudeert ze nog aan het Royal College of Music bij Ashley Solomon, Julien Feltrin en Maria Martinez Ayerza. Emily Bannister maakt deel uit van het blokfluitkwartet BLOCK4.
Dennis Bamforth († 04-12-2005) oprichter van vele blokfluitorkesten in het Verenigd Koninkrijk. Richtte samen met Colin Martin het Stockport Recorder College op, speciaal gericht op bloklfuitensemblespel en riep met dezelfde Colin Martin de Nothern-Recorder-Course in het leven (bestaat inmiddels 40 jaar; 2005).
Walter Bergmann (Hamburg 1902 - Londen 1988). Na een tijdje piano en fluit bij Maximilian Schwedler te hebben gestudeerd aan het conservatorium te Leipzig, besloot hij rechten te gaan studeren. Nadat hij in 1938 in ongenade was gevallen bij de Duitse autoriteiten, omdat hij een aantal Joodse cliënten had verdedigd, ontsnapte hij in 1939 naar Engeland, met twee koffers en tien Mark. Omdat hij met zijn rechtenstudie en -praktijk niets in Engeland kon beginnen, besloot hij beroepsmogelijkheden in de muziek te zoeken. Hij voerde samen met Michael Tippett aan het Morley College, een soort volkshogeschool voor de kunst, een blokfluitklas in. Hij werkte daar als blokfluitleraar en koordirigent, hield lezingen over continuospel, gaf concerten, werkte als uitgever en arrangeur voor Schott, werkte als continuobegeleider en componeerde. Hij werkte daarbij samen met Edgar Hunt. Samen zorgende ze voor honderden blokfluitpublicaties. In de Engelse blokfluitwereld ná de Tweede Wereldoorlog speelde hij tot zijn dood in 1988 een dragende rol als leraar, dirigent, begeleider, componist en uitgever. In 1949 werd hij genaturaliseerd in Engeland. In 1963 werd onder meer onder zijn leiding het Recorder and Music Magazine uitgegeven. Walter Bergmann stond aan de wiep van de Oude Muziekbeweging in Engeland.
BLOCK4 is een in Londen gehuisvest blokfluitkwartet, opgericht in 2012 dat bestaat uit Emily Bannister, Lucy Carr, Katie Cowling en Rosie Land. Allemaal studeren of studeerden ze aan het Royal College of Music bij Ashley Solomon, Julien Feltrin en Maria Martinez Ayerza. In 2014 wonnen ze de Royal Overseas League Ensemble competition, het eerste blokfluitensemble dat dat in 62 jaar voor elkaar kreeg.
Anneke Boeke geeft les aan de Royal Academie te Londen
Peter Bowmann, geboren in Australië, is uitvoerend musicus, docent en schrijver. Tijdens zijn studie bouwtechniek in Australië begon hij voor zichzelf blokfluit te spelen. Nadat hij naar Engeland was verhuisd, studeerde hij bij Colin Touchin in Manchester en daarna 6 jaar privé bij Peter Holtslag. Hij was in 1992 oprichter van de European Recorder Association afdeling Engeland. Voor de Erta ontplooit hij met echtgenote blokfluitiste Katryn Bennets veel activiteiten. Hij geeft sinds 1992 les aan het Canterbury Christ Church University College (2019). In 2014 promoveerde hij daar op het proefschrift Microtonality and the Recorder 1961-2013: Repertoire, Tone Colour, and Performance. Hij is een specialist op het gebied van microtonaliteit.
Lucy Carr, (*Stockport) studeerde aan het Royal College of Music bij Ashley Solomon, Julien Feltrin en Maria Martinez Ayerza. Lucy Carr is medeoprichter van het blokfluitkwartet BLOCK4. Lucy Carr geeft les op blokfluit, dwarsfluit, clarinet en cello en werkt voor een aantal muziekinstellingen in Londen.
Andrew Collis (*Birmingham, 1967) studeerde blokfluit bij Paul Clark voradt hij aan het Trinity College of Music in Londen bij Philip Thorby ging studeren. daarna studeerde hij nog bij Eve O''Kelly in Londen en Marijolein van Roon in Amsterdam. was twee keer finalist in het Moeck Solo Recorder Concours. Andrew Collis speelt in het barokensemble "The Stanesby Players" en vormt een duo met harpist Robin Ward. Andrew Collis geeft privé- en ensemblesles in zijn woning in Nordholt Middlesex.
Consortium5 is een blokfluitkwintet, in 2005 gevormd door de blokfluitisten Kathryn Corrigan, Inga Maria Klaucke, Oonagh Lee, Gail Macleod en Roselyn Maynard, toen ze nog studeerden aan de Royal Academy of Music, Londen bij Daniël Bruggen en Peter Holtslag. Emily Bloom nam op een gegeven moment de plek van Inga Maria Klaucke over. In 2010 kwam hun eerst album uit: Tangles Pipes, met aléén nieuwe stukken, door jonge componisten in opdracht geschreven: Nonclassical nonclss008
Alan Davis (*Birmingham, 1945 - oktober 2021) studeerde klarinet aan het Royal College of Music, Keble College Oxford, en deed wetenschappelijk onderzoek naar de muziek van Hotteterre aan de Universiteit van Birmingham Een groeiende interesse in Oude Muziek en historische uitvoeringspraktijk leidde ertoe dat hij zich toelegde op de blokfluit als zijn basisinstrument. Alan Davis maakte deel uit van verschillende ensembles, maar een teruglopend zicht leidde ertoe dat hij zich voornamelijk wijdde aan lesgeven. Alan Davis doceerde blokfluit aan het Conservatorium van Birmingham, de Birmingham Music Service, de Koninklijke Schotse Academie voor Muziek en Drama, De muziekschool van Chetham en de Jeugdafdeling van het Royal Northern College of Music. In 1979 richtte hij de Birmingham Schools Recorder Sinfonia op, waarvan hij tot 2010 dirigent was. Alan Davis maakte tot het eind van zijn leven deel uit van het Trio Filidori
Arnold Dolmetsch (1858-1940) was de zoon van een pianobouwer in Frankrijk. Als kind ging hij viool spelen madat hij op zolder een oud instrument vond: een omgebouwde alt-viola da gamba, In 1872 ging Arnold Dolmetsch naar Brussel om viool te studeren. Hij ontwikkelde daar een stevige interesse in oude muziek, onder meer omdat zijn vriend Louis van Waefelgem zich veel bezig hield met de viola d'amore en omdat er veel oude instrumenten in de conservatoriumcollectie te vinden waren. In 1887 werd hij assistent vioolmeester op basisscholen in Engeland en bestudeerde hij manuscripten en kopieerde muziek. In 1888 verzorgde hij een bladmuziekuitgave van de vioolsonates van Corelli. Daarna maakte hij oudemuziek-edities voor Muziekuitgeverij Novello. Hij ontdekte bij een veilinghuis een v iola d'amore, die hijbschoonmaakte en restaureerde volgend de oude instructies. In 1890 gaf hij er zijn eerste concert op met zijn dichter Hélčne op de viola da gamba. In 1986 had hij zijn eerste klkavecimbel gebouwd. In 1905 verhuisde Arnold Dolmetsch met zijn gezin voor zes jaar naar Boston. Daar richtte hij bij pianofabrikant Chickering een afdeling historische toetsinstrumenten op. In 1912 ging hij aan het werk in Parijs bijh de pianofabriek van Joseph Gaveau. Uiteindelijk kwam hij omstreeks 1920 weer in Engeland terug en begon een werkplkaats voor instrumentenbouw. In 1925 organiseerde hij het eerste oudemuziekfestival, in Haslemere, dat nog steeds bestaat (2023) Arnold Dolmetsch was de drijvende kracht achter de opleving van de belangstelling voor oude muziek in het algemeen en voor blokfluit in het bijzonder in de eerste helft van de twintigste eeuw, zie voor zijn bijdrage en betekenis in de ontwikkelingen van de blokfluit Geschiedenis 2. Carl Dolmetsch (1911-1997), zoon van Arnold Dolmetsch was in 1930 de eerste virtuoze blokfluitist die als zodanig op het podium furore maakte. Hij werd daarbij behoorlijk geruggesteund door de journalist Manuel Jacobs. De voorbeeldig percampange die dat opleverde leidde er toe dat veel componist-tijdgenoten werken voor hem componeerden en aan hem opdroegen. In het voorjaar van 1939 gaf Carl een concert in de beroemde Wigmore Hall, dat in alle bekende dagbladen goed werd gerecenseerd. Dat jaarlijks concerteren in de Wigmore Hall heeft hij tot 1989 volgehouden, waarbij elke concert tenminste één modern stuk werd uigevoerd. Die "moderne" stukken hielden zich wel doorgaans aan de klassieke vormleer en hadden een voor blokfluit geupdate Ravelklank. (Windkanal 2004-1). In totaal werden er zo'n 45 werken gecomponeerd, waarvoor nu langzamerhand weer een behoorlijke belangstelling begint te ontstaan. Op Youtube is een film te zien over het blokfluitleven van de familie Dolmetsch in de zestiger jaren van de twintigste eeuw: https://www.youtube.com/watch?v=Czb_FLk3sso&feature=share
Robert Ehrlich werd geboren in Belfast, studeerde aan het King's College in Cambridge Muziek en Muziekethnologie en daarna bij Walter van Hauwe in Amsterdam blokfluit. Hij was sinds 1993 hoofdvakdocent aan de Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn Bartholdy in Leipzig en daar vanaf 1 oktober 2006 tot 2015 rector. Vanaf 2015 tot heden (2017) is hij rector van de Hogeschool voor Muziek "Hans Eissler" in Berlijn. Robert Ehrlich geeft regelmatig les aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen. Bij Globe Records heeft hij Cd's opgenomen met Handel en Telemann.
The Flautadors wordt in Groot Brittannië gezien als een leidend blokfluitensemble. Er is behoorlijk wat werk voor het ensemble gecomponeerd en gearrangeerd. Ze houden zic h ook bezig met educatieve praktijken. Het kwartet The Flautadors bestaat uit Catherine Fleming, Celia Ireland, Merlin Harrison en Ian Wilson Ze maakten 5 CD’s, in 2015 “Cynthia’s Revels”
Blokfluitkwartet i Flautisti, het London Recorder Quartet, wordt gevormd door Doris Lindner, Yu-Ching Chao, Jitka Konečná en Ilona Veselovská, Doris Lindner, Yu-Ching Chao. Het kwartet werd in 2008 opgericht en kreeg bekendheid bij een een BBC radio 3 uitzending in de herfst van 2009. In het voorjaar van 2011 speelden I Flautisti in de Finale van het Salieri Zinetti Internationaal Kamermuziekconcours in Verona. I Flautisti maakte 2 CD's. Ter gelegenheid van hun tenjarig bestaan brachten ze in 2019 de CD Douce dame jolie uit, Supraphin 4254-2, waarop renaissancemuziek wordt vermengd met nieuwe composities.
Catherine Fleming studeerde Alexander Technique bij Walter Carrington aan het Constructive Teaching Centre in Londen en blokfluit aan Guildhall School of Music and Drama bij Pamela Thorby, Philip Pickett en Gail Hennessy. Catherine Fleming is medeoprichtster van het Renaissance-ensemble Concanentes en lid van het blokfluitkwartet The Flautadors. Catherine Fleming doceert aan het Eton College, het Marlborough College en het West London Centre for Alexander Technique.
Lydia Gosnell studeerde aan de Wells Kathedraal School bij Katriina Boosey.en daarna aan de Guildhall School voor Muziek en Drama bij Ian Wilson, Pamela Thorby, Robert Ehrlich en Katy Bircher, Lydia Gosnell leidt een blokfluitkwartet: Palisander, en maakt deel uit van een blokfluitconsort met acht spelers: Woodwork, Lydia Gosnell geeft les aan de Latymer Zaterdagmuziekschool, Hackney Music Service en een school voor voortgezet onderwijs in Noord–Londen.
De Engelsman Jack Hall (1906-1993) bouwde in 1972 in 40 dagen een blokfluit van 2000 afgebrande lucifers, die hij met beenderlijm aan elkaar plakte.
Marg Hall (Schotland, Groot-Brittannië, 1944) ontdekte de blokfluit nadat ze piano en klassiek gitaar had gestudeerd. Ze begon met privélessen blokfluit bij David Cooke en Jim O'Malley. Daarna studeerde ze aan de Napier Universiteit in Edinburgh waar ze in 1991 een licentie van het London College of Music behaalde. Marg Hall doceerde aan de Rudolf Steiner School in Edinburgh en aan een basisschool in Musselburgh. Tot op de dag van vandaag (2021) geeft ze nog privélessen en cursussen. Marg Hall was lid van het blokfluitconsort 'Solsequium' en is nog steeds lid van het Schots Blokfluitorkest. Marg Hall componeerde 96 werken voor blokfluiten in allerlei bezettingen. voor een totaaloverzicht van haar werken met blokfluiten zie bij de blokfluitgeschiedenis van deze site hoofdstuk 6. Componisten van blokfluitwerken
Otto Hashmi is een solomuzikant, multi-instrumentalist, en componist in Londen. Van zijn negende tot zijn 18de studeerde hij muziek aan de Junior afdeling van het Royal College of Music. Daarna studeerde hij blokfluit en compositie aan de Universiteit van Bristol. Op het moment (2023) studeert hij nog blokfluit, musicologie van Afrikaans-Amerikaanse Muziek en musicologie van Oude Muziek aan de Guildhall School voor Muziek en Drama. In zijn muzikale praktijk probeert hij Hiphop en Elektronische muziek te combineren met eigentijdse Klassieke muziek. Otto Hashmi componeerde ook solowerken voor blokfluit. Hij maakte een CD in eigen beheer: Music fort he End Times. www.ottohashmi.com
Michelle Holloway studeerde blokfluit aan het Conservatorium van Birmingham bij Ross Winters en Annabel Knight. Via het Erasmus uitwisselingsprogramma kon ze in diezelfde tijd ook aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel studeren bij Bart Coen en Peter de Clercq. maakt deel uit van het Oude Muziekensemble K’antu, de folkband The Bonfire Radicals en het eigentijdse muziekensemble Decibel. Michelle Holloway geeft les in blokfluit en blaasinstrumenten voor de Birmingham Music Service. In september 2011 werd ze dirigent van de blokfluitorkest Recorder Sinfonia van de scholen in Birmingham. Sinds september 2014 dirigeert en leidt ze ook het UK National Youth Recorder Orchester. Op het moment (2020) onderzoekt Michelle Holloway manieren waarop blokfluiten gebruikte kunnen worden om fluiten uit de traditionele volksmuziek te evenaren.
Sarah Humphrys
(Devon) studeerde aan het Royal College of Music in London en ná haar afstuderen in 200
aan de Schola Cantorum Basiliensis in
Zwitserland bij Kathrin
Bopp. Zij maakt deel uit van het ensemble Meridiana.
Edgar Hunt (28 juni 1909 - 21 maart 2006) is een van de pioniers in de engelse blokfluitwereld. Schreef in 1962 het eerste standaardwerk over blokfluiten: The Recorder and its Music.
Colin Jardine is een energieke blokfluitist die in 1994 met dwarsfluitiste Katrin Hein Concerto Berlin, Ensemble für Alte Musik oprichtte. Op het moment leeft en werkt hij in Londen als blokfluitist en blokfluitleraar.
Jill Kemp studeerde aan de Guildhall School en het Goldsmiths College bij Michala Petri en Piers Adams. Jill Kemp In 2004 begon ze met de ‘Recorder Revolution’, een interactieve concertervaring, waar ondertussen 3500 jonge mensen bij betrokken waren. Jill Kemp maakte 3 CD’s.
Annabel Knight studeerde blokfluit en dwarsfluit aan het Royal College of Music in Londen. Ze studeerde af in 1993. Ze was medeoprichtste van barokensemble Passacaglia, waarmee ze vijf CD’s opnam. Daarnaast is ze lid van het blokfluitkwintet Fontanella. Annabel Knight is een gepassionerde docente, directeur van de Woodhouse Recorder Week zomerschool voor aankomende blokfluitisten. Annabel Knight is hoofddocent blokfluit aan het Conservatorium van Birmingham. In 2010 maakte ze een CD met al het werk van componist Gordon Jacob voor blokfluit: Naxos 8.572364
Mary-Jannet Leith (*Aberdeen, Schotland) studeerde in Aberdeen blokfluit bij Shelagh Reid en daarna in Edinburgh bij Susan Fuchs in Edinburgh. Zij studeerde Oude Geschiedenis aan de Universiteit van Oxford. Nadat ze in september 2011 afgestudeerd was, verhuisde ze naar Londen om daar verder muziek te studeren bij Ashley Solomon en Julien Feltrin. Mary-Jannet Leith woont in West London en vormt met klavecinist Thomas Allery het Ensemble Hesperi. Ze heeft thuis een privé lespraktijk.
Ook Sir Paul Mc Cartney speelde in zijn vrije tijd blokfluit
Roselyn Maynard (*Zwitserland) studeerde voor haar Master aan de Kunsthogeschool in Zürich en daarna aan de Royal Academy of Music in Londen. Roselyn Maynard maakt deel uit van het blokfluitkwintet Consortium5. RoselynMaynard is als blokfluitdocent betrokken bij het ‘In Harmony’-project in Londen, een muziekeducatieproject gebaseerd op het Zuidamerikaanse ‘El Sistema’. Ze werkt ook aan programma’s voor de Lambeth Music Service, Vauxhall, Londen. Naast haar muzikale bezigheden is Roselyn Maynard een specialist in de Japanse vechtkunst Aikido. http://roselynmaynard.co.uk
Trio Basiliensis: Marianne Metzger blokfluit en flageolet (!), Ekkehard Weber (Viola da Gamba), Paul Simmons (Cembalo); krijgt goede kritieken. Is dit een Engels ensemble? Marianne Metzger woont en leeft in elk geval in Engeland.
Emma Murphy studeerde zang en muziek aan de Universiteit van Birmingham en aan het Trinity College of Music in Londen blokfluit bij Philip Thorby en Ashley Solomon. Emma Murphy won behoorlijk wat prijzen met haar blokfluitspel en is een veelgevraagde blokfluitsolist Ze maakte deel uit van het ensemble Da Camera Emma Murphy maakte drie Cd’s, waaronder The Division Flute en Telemann Trio Sonatas voor blokfluit, viool en continuo. Ze publiceerde verschillende blokfluitpedagogische studiewerkjes. Augustus 2022 ia Emma Murphy op 49-jarige leeftijd overleden.
Evelyn Nallen, vier jaar lang voorzitter van de ERTA UK, maakte haar BBC-debuut op negenjarige leeftijd. Ze heeft lesgegeven op tal van onderwijsinstellingen.Evelyn Nallen heeft met het jazz-avantgarde gezelschap respectable groove 2 cd's gemaakt. Evelyn Nallen geeft leiding aan de in 2006 opgerichte blokfluitband in Cambridge: Zero Gravity.
Miriam Nerval studeerde bij Ian Wilson, Pamela Thorby en Robert Ehrlich. aan de Guildhall School voor Muziek en Drama. Miriam Nerval geeft les via verschillende instellingen in Londen. Miriam Nerval is lid van het blokfluitkwartet Palisander.
Christopher Orton (* 1983) studeerde van 1999 - 2004 blokfluit (bij Ross Winters), altviool en compositie aan het Conservatorium van Birmingham. Zijn bloklfuitstudies voltooide hij bij Dan Laurin en Anneke Boeke Amsterdam). BIj de Moeck/SRP International Recorder Solo Competition (Greenwich) 2007 behaalde hij de 1ste prijs. Christopher Orton geeft les aan het Royal Northern College of Music in Manschester, aan Chetham's School of Music in Manchester en is docent Dalcrose-euritmie op basisscholen in Manchester.
Blokfluitkwartet Pallisander is gevormd in 2011 en bestaat uit afgestudeerde blokfluitstudenten van de Guildhall School voor Muziek en Drama: Hannah St Clair Fisher, Lydia Gosnell, Miriam Nerval en Caoimhe de Paor. Zij geven concerten in Engeland en Israël. In 2017 maakten zij een spannende CD over tarantella's: Beware the Spider!
Caoimhe de Paor, studeerde blokfluit en klarinet aan Limericks’ Stedelijke muziekschool bij Maria O’Brien en de Cork Muziekschool bij Elizabeth Jones. Ze speelde klarinet in verschillende orkesten en studeerde daarnaast en daarna aan de Guildhall School voor Muziek en Drama blokfluit bij Ian Wilson, Pamela Thorby en Robert Ehrlich. Caoimhe geeft les in houtblaasinstrumenten aan de Waltham Forest Music Service in Londen en geeft daanraast privéles. Caoimhe de Paor is lid van het blokfluitkwartet Palisander.
Belangrijke blokfluitist: Philip Picket. Timmert onder meer aan de weg met zijn ensemble New London Consort
Sheila Richards studeerde aan de Lancaster Universiteit blokfluit bij Edward Cowie. Daaerna studeerde ze nog bij Christopher Ball en aan het Trinity College of Music bij Philip Thorby. Sheila Reichards geeft leiding aan het London Recorder Orchestra met meer dan 40 deelnemers en het East Midlands Recorder Orchestra. Sheila Richards componeerde en arrangeerde 180 werken voor blokfluitensembles. Ze geeft privélessen in Newark, Nottinghamshire, waar ze sinds 2006 woont. https://sheilarichardsmusic.com
Anthony Rowland-Jones (1926 - februari 2020) studeerde Engelse Taal en Literatuur aan de universiteit van Oxford. Tijdens zijn studie speelde hij ook blokfluit en ontwikkelde hij een grote behoefte om onderzoek naar de geschiedenis daarvan te doen. Anthony Rowland-Jones iwerkte als musicoloog aan de Anglia University in Cambridge. Hij heeft zes boeken gepubliceerd en vele artikelen op het gebied van blokfluit en blokfluitmuziek. Hij is een expert op het gebied van iconografie: schilderijen en plaatjes met daarop voorkomende blokfluiten.
László Rózsa (*Boedapest, Hongarije, 1989) ging op zijn 15de naar de Universiteit voor Muziek en Uitvoerende Kunsten in Wenen, waar hij studeerde bij Helge M. Stiegler. Daarna studeerde hij bij Peter Holtslag aan de Hogeschool voor Muziek en Theater in Hamburg en tenslotte aan de Royal Academy of Music in London, waar hij in 2013 met lof slaagde. is gepassioneerd bezig met eigentijdse muziek, houdt ervan met componisten samen te werken en heeft verscheidene werken voor blokfluit als premičre gespeeld. László Rózsa doceert aan het Koninklijk Conservatorium van Schotland en aan de Universiteit van Glasgow. László Rózsa maakte / werkte mee aan 5 Cd’s, de laatste in 2018: Rondeau Melancholique met Franse barokmuziek, Veterum Musica VM017.
Eileen Silcocks (*1954, Bristol - 9 juni 2017) studeerde eerst cello aan de Universiteit van Cardiff en daarna blokfluit en oude muziek vanaf 1976 in Nederland bij Ku Ebbinge, Ricardo Kanji, Frans Brüggen en Wim ten Have. Vanaf 1988 doceere ze aan de Universiteit van Wales in Aberystwyth. In Schotland werkt ze ondermeer met het blokfuitensemble Flauti Animati Scotica en dirigeert het Scottisch Recorder Orchestre. In 2007 richtte zij Recorders Incorporated op, een blokfluitensemble van 20 leden. Zij richtte zich veel op het componeren van blokfluitensemblemuziek.
Ashley Solomon (Sussex, Engeland) studderd blokfluit bij Peter Holtslag dwarsfluit bij Lisa Beznosiuk. In 1991 won hij de eerste prijs van de Moeck International Recorder Competition. Hij is de leider van het gerenommeerde Engelse ensemble Florilegium met Jennifer Morsches, cello, James Johnstone, klavecimbel/orgel en Reiko Ichise, violad da gamba. Ashley Solomon richtte het ensemble in 1991 op. Sinds 1993 hebben ze bij Chanel Classis 20 CDopnames gemaakt, met allerlei andere medewerkers. Hij doceert aan de Royal College of Music in Londen. Behalve voor muziek zet Ashley Solomon zich ook in voor de oorspronkelijke Indiaanse bevolking van Bolivia.
Pamela Thorby (geboren in Schotland) studeerde aan de Royal Scottish Academy of Music and Drama en daarna aan de Guildhall School of Music and Drama in London. Zij maakte haar studie bij Walter van Hauwe aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam af. Pamela Thorby was lid van en de drijvende kracht achter het Palladian Ensemble (nu “Palladians”) van 1991- 2007. Pamela Thorby maakte 50 CD's, meestal voor LINN Records. Onder andere Handel Recorder Sonatas met Richard Egarr, cembalo, orgel: Linn Records. CDK 223 (2004). Een van haar CD's is "Ammonite" (2009). Zij is een van de beste Britse blokfluitisten van het moment, door de BBC omschreven als "the gueen of the recorder". Zij woont met haar famillie in York en doceert blokfluit aan de York University. Vanaf september 2013 doceert Pamela Thorby historische uitvoeringspraktijk aan de Royal Academy of Music in Londen.
John Turner: solist en heruitgever van werken voor blokfluit, heeft ook zelf voor blokfluitn gecomponeerd. Cesar Villavicencio
(*Peru 1968). Hij studeerde muziek Săo Paulo, Brazilië, en aan het koninklijk
Conservatorium in Den Haag, waar hij het solistendiploma behaalde bij Ricardo
Kanji. He voert zowel oude als eigentijdse muziek uit. Op het gebied van de eigentijdse muziek zet hij
het werk van Michael Barker met de elektoronische midi-basblokfluit voort. Hij is medeoprichter van de groep
Alma Viva(oude muziek) en lid van Duo Blam! (elektro-akoestische
muziek). Op het moment werk hij aan de Universiteit van East Anglia, United Kingdom. Ian Wilson studeerde blokfluit aan de Guildhall School of Music & Drama in Londen. Hij won verschillende prijzen, waaronder de prijs voor solomusicus bij het van Wassenaar Concours. Ian Wilson is momenteel hoofddocent blokfluit aan de Guildhall School of Music & Drama. Hij woont in Aberdeen waar hij blokfluitdocent is aan de North East of Scotland Music School. Ian Wilson is medewerker van het blokfluitkwartet The Flautadors. Aan de Guildhall School of Music & Drama geeft hij leiding aan het Woodwork Recorder Consort, dat 9 leden telt. Ross Winters (1951 - 14 februari 2021) leerde al jong blokfluit spelen van zijn vader, muziekdocent Leslie Winters. Ross Winters studeerde aan de Universiteit van Oxford en aan het Sweelinck Conservatorium van Amsterdam, waar hij de eerste leerling was van Walter van Hauwe. Ross Winters coachte het UK National Youth Recorder Orchestra en was hoofddocent blokfluit aan het conservatorium van Birmingham.
Blokfluitbouwers
Tim Cranmore, (*Worcestershire, Engeland) studeerde aanvankelijk biochemie, maar besloot, aangemoedigd door zijn blokfluitleraar Phillip Pickett aan de Guildhall School of Music blokfluiten te gaan bouwen. Hij maakt al meer dan dertig jaar mooie renaissance en barokinstrumenten naar originele instrumenten. Klankkwaliteit is voor hem belangrijker dan volume. Tim Cranmore kan ook heel goed kernspleetfluiten van groenten en fruit maken. Zie www.vegetableorchestra.org
Tim Cranmore is de enige professionele bouwer in het Verenigd Koninkrijk.
John Hanchet, houtblaasinstrumenten, bouwt heel vroege blokfluiten. 1 Roxley Close NR7 OQH Norwich, Verenigd Koninkrijk 00 44 1603 437 324
Blokfluitfirma Dolmetsch levert nog steeds kwalitatief goed fluiten. Engeland kende en kent een groot aantal componisten die werken voor blokfluit geschreven hebben, zoals Georg Friedrich Handel, Francesco Barsanti, James Paisible en Henri Purcell in een ver verleden en Brian Bonsor, Arnolde Cooke, Peter Hope en Gordon Jacob in recentere tijd. Zie voor hun levenbeschrijvingen en werkoverzichten Geschiedenis blokfluit 1: enkele componisten in afabetische volgorde en de paragrafen Componisten van de afdeling Muziekgeschiedenis. Engeland heeft een paar belangrijke muziekuitgeverijen van blokfluitmuziek:
Schott Londen , Oxford University Press, London Pro Musica en
Musica Nova. |