![]() 4.14 Frankrijk
Blokfluitisten, blokfluitdocenten en blokfluitensembles
Eerste blokfluitbouwer: J. Claude Monin; eerste blokfluitcomponisten: Gaston Saux en Georges Migot; eerste blokfluitsolisten: Pierre Paubon, Michel Sanvoisin en Nicole Millot eerste conservatoriumklas onder leiding van François Alizon. In de 60-er jaren speelt een leerling van Edgar Hunt: Beverly Barbey onder haar meisjenaam: Beverly Smith een belangrijke rol in de Franse blokfluitbeweging.
(Cécile Robert: XXème siècle et flûte à bec, Editions Aug. Zurfluh 1998) Vanaf de 6e klas van de basisschool, dus vanaf 11 jaar hoorde blokfluitles tot 2014 bij het muziekonderwijs. Dat werd door onbevoegde leraren aan groepen van 30 kinderen gegeven. Wanneer ze dan ècht met blokfluit wilden beginnen was er veel bedorven. In 2014 werd besloten het blokfluitonderwijs op de "Collèges", de franse basisscholen, te beëindigen en meer aandacht aan zangonderwijs te geven . Er zijn 103 Ecole National de Musique (ENM; 2003: 50 blokfluitklassen)en 35 Conservatoire National de Région (CNR; 2003: 20 bloklfuitklassen). In 1969 ontstond in Straatsburg de eerste blokfluitklas. In 2002 zijn er 50 aan de Ecoles National en 27 aan de Conservatoires Nationaux.
Er zijn 2 Conservatoires Supérieurs de Musique et de Danse, de top van het franse muziekonderwijs. In Parijs (200 jaar oud) wordt geen blokfluit gedoceerd, in Lyon (20 jaar oud) gebeurt dat wel door Pierre Hamonsinds 1995. In 1980 werd de Association Française pour la Flûte a Bec (AFFB) opgericht. Die heeft veel goed werk gedaan tot ze in 1987 onder pijnlijke omstandigheden (?) te gronde ging. In 2003 zijn er ongeveer 40 blokfluitdocenten in Frankrijk. 24 oktober 2009 is ERTA France (European Recorder Teachers Association France) opgericht door Anne Leleu, Magali Imbert, Robin Troman en Pierre Ginsburg.
Blokfluitisten, blokfluitdocenten en blokfluitensembles
Philippe Bolton bouwt barokke blokfluiten, vroegbarokke blokfluiten, renaissance blokfluiten, Ganassifluiten en middeleeuwse fluiten, ook dubbelblokfluiten. Hij is een prima blokfluitbouwer. Philippe Bolton heeft zich ook gespecialiseerd in systemen voor het elektro-akoestisch maken van blokfluiten. Philippe Bolton Le Grand Portail; F-84570 VILLES SUR AUZON; tel. +33 4 90 61 86 11 Op zijn website geeft hij een mooi overzicht van greeptabellen uit heden en verleden:
Jean-Noel Catrice heeft zich met het ensemble La Cie Maitre Guillaume gespecialiseerd op muziek uit de Renaissance
Stephanie Cettolo werd geboren in Toulouse. Ze heeft gestudeerd bij Jean-Pierre Nicolas op de "Ecole Nationale de Musique d'Orsay". Daarna studeerde ze op de "Civica Scuola di musica di Milano" bij Pedro Memelsdorff. Op het moment (2008) onderwijst ze aan de "Ecole Nationale de Musique in Montauban. Ze behaalde de tweede prijs bij de Moeck/SRP Recorder Playing Competition 2007.
Lambert Colson studeerde aan het Conservatoire National de Région in Aubervilliers-La Courneuve blokfluit bij Francoise Defours. Aan de Escola Superior de Musica de Catalunya in Barcelona studeerde hij bij Pedro Memelsdorff en specialiseerde zich in het repertoire voor 1600.
Momenteel studeert hij aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel blokfluit bij Bart Coen en aan de
Basler Hochschule für musik cornetto bij Bruce Dickey.
Clémence Comte studeerde blokfluit in Frankrijk bij Claire Michon en daarna in Nederland aan het
Conservatoriu Tussen 1991 et 1996 richtte Clémence Comte drie ensemble op: Le Parnasse, La Primavera en het Landini Consort, waarmee prijzen werden behaald en CD’s opgenomen. In 2006 vormde ze het Ensemble Les Alizés, waarmee (2015) ze nog steeds successen behaalt.
Van 1994 tot 2003 doceerde Clémence Comte blokfluit aan de Studio voor Oude Muziek in Utrecht.
Vanaf 2003 is Clémence Comte blokfluitdocent en leider van de Afdeling Oude Muziek
aan het Conservatoire à Rayonnement Régional de Besançon.. Van 15 tot 24 mei 2015 vindt de 10de editie daarvan plaats.
Gayané Doneyan begon op haar zevende blokfluit en piano te spelen. Eenmaal op het conservatorium van Bry-Le Perreux onwikkelde ze een duidelijke voorkeur voor oude muziek. ze studeerde bij Françoise Defours aan het conservatorium d’Aubervilliers-La Courneuve tot 2002 en daarna bij Denis Raisin-Dadre in Tours. Daarnaast studeerde ze ook nog piano en pianoforte in Brussel. In 2011 vormde ze het trio Palma Ociosa, dat zich speciaal richt op de ars subtilior. Met gitarist Michel Zebracki vormt Gayané Doneyan het Duo Rosaces. Gayané Doneyan heeft zich behoorlijk verdiept in de ars subtilior en met name in het Cyprus manuscript. Zij is medewerkster van het ensemble Rosaces. Gayané Doneyan doceert blokfluit en kamermuziek aan de conservatoria van Juvisy-sur-Orge en Romainville. https://duorosaces.wixsite.com
Julien Feltrin studeerde blokfluit aan het Conservatoire Regional van Lille en musicologie aan de Universiteit Charles de Gaulle in Lille en aan de Sorbonne te Parijs. Daarna studeerde hij blokfluit bij Walter van Hauwe en Paul Leenhouts aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij in 2003 cum laude zijn solodiploma haalde. Vanaf 2003 is Julien Feltrin docent hedendaagse kamermuziek aan het Royal College of Music in Londen.
Héloise Gaillard speelt
blokfluit in het ensemble Amarillis (Ophélie Gaillard, cello,
Violaine Cochard, klavecimbel, orgel, soms aangevuld met Robert Expert,
counter-tenor)
Pierre Hamon (* 1956) is als autodidact begonnen. Later heeft hij privé bij Walter van Hauwe gestudeerd. Hij is gefascineerd door Hindoestaanse muziek en haar wortels en studeerde zes jaar lang bansuri (een Hindoestaanse bamboefluit) bij Hariprasad Cahurasia op het Rotterdams Conservatorium. Pierre Hamon geeft soloconcerten en leidt samen met Brigitte Lesne (voice, harp, percussions) het ensemble Alla Francesca. Het ensemble Alla Francesca houdt zich vooral bezig met wereldlijke Middeleewse muziek. Pierre Hamon doceert blokfluit aan het Conservatoire National de Musique et de danse van Lyon. Hij componeert ook, bijvoorbeeld de filmmuziek van de film Pachamama (2020).
Jean Henry (1910 - 27 oktober 2005) was een pionier die veel betekent heeft voor de aandacht voor blokfluitspel in Frankrijk. Al vóór de tweede wereldoorlog zag hij de betekenis van blokfluit in de muziekopvoeding van kinderen. Al in 1937 begon hij op de basis- en middenscholen van de parijse voorstad Sartrooville blokfluitlessen te geven. Tot 1973 was hij daar als leraar bezig. In 1957 voert hij blokfluit als vak in aan het Conservatorium van Le Bourget. In 1961 deed Jean Henry met Franse blokfluitstudenten mee een workshop in Engeland van de Recorder in Education Summer School . Het succes was van dien aard, dat Jean Henry met Edgar Hunt besloot tot een jaarlijkse Engels-Franse bloklfuitdagen. De eerste manifestatie vond in 1962 in Boivre (Bretagne) plaats. In 1966 werd de toestand georganiseerd in Lage Vuursche (!), Nederland dus, waarbij Kees Otten en Frans Brüggen als prominent docent meewerkten. Van 1957 tot 1995 organiseerde hij de jaarlijks de Rencontres internationale de musique ancienne. (Windkanal 2006-1)
Magali Imbert (Salon-de-Provence) studeerde eerst piano en dwarsfluit. Later studeerde ze bij Pierre Hamon, Walter van Hauwe, Kees Boeke en Frans Brüggen, waarna ze een carrièr als blokfluitiste begon. Zij geeft leiding aan het ensemble Galata, gespecialiseerd in Oude Muziek. Sinds een aantal jaren werkt Magali Imbert nauw samen met blokfluitbouwer Ernst Meyer met het doel blokfluiten te bouwen met grotere dynamische mogelijkheden en een stabiele, homogene toonvorming. Magali Imbert doceert blokfluit aan het Conservatorium in het Rayonnement Départemental de Blanc-Mesnil. Zij is een van de oprichters van ERTA France (European Recorder Teachers Association France).
Anne Leleu (St-Nazaire, 1957) rondde haar muzikale opleiding af in Versailles en Parijs. Zij doceert blokfluit aan de Nationale muziekscholen van Mantes en Yvelines. Zij is een van de oprichters van ERTA France (European Recorder Teachers Association France).
Julien Martin (*1977) studeerde aan het Conservatoire National Superieur de Musique de Lyon, bij Pierre Hamon en daarna bij Walter van Hauwe aan het Conservatorium Amsterdam, bij Pedro Memelsdorff aan de Civica Scuola in Milaan en bij Lorenzo Alpert aan het Centre de Musique Ancienne in Geneva. Hij treedt als solist vaak op met Capriccio Stravagante en het Capriccio Stravagante Renaissance Orchestra. Julien Martin werkt vanaf 2014 met het ensemble Résonance, waar ook blokfluitiste Marine Sablonnière deel van uitmaakt. In 2016 heeft hij daarnaast het Résonances consort een blokfluitkwintet met Marine Sablonnière, Evolène Kiener, Benoît Toïgo en Pierre Boragno. Julien Martin doceert blokfluit aan het conservatorium van Levallois-Perret. http://ensemble-resonances.com
Sebastièn Marq studeerde blokfluit in Frankrijk, en daarna in Nederland bij Marijke Miessen, Kees Boeke en Walter van Hauwe. Hij werkte mee aan 80 CD-opnames. Sebastian Marq gaf tot 2013 les aan het Conservatoire Erik Satie in Parijs en Het Koninklijk Conservatorium in de Den Haag. . Hij maakt deel uit van het muzikantencollectief l'Academia dei Dissonanti:
Claire Michon studeerde musicologie aan de Sornonne en blokfluit aan de Schola Cantorum in Parijs. Zij maakte haar blokfluitstudie af bij Marion Verbruggen. Zij is docente aan het conservatorium in Poitiers. (2003). Zij leidt de ensembles Les Witches (Engelse muziek rond 1600 & theater) en In Quatro met Patrick Blanc (Renaissance- en moderne ensemblemuziek). Pierre Paubon (1910-1995), de beste Franse bloklfuitvirtuoos rond de tweede wereldoorlog, publiceerde on 1946 de eerste franse blokfluitmethode.
Cécile Robert heeft een boek geschreven: XXème siècle et Flûte à bec - Sa redécouverte en France. Uitgeverij Auguste Zurfluh, Bour-la-Reine, 1998.
http://ensemble-resonances.com
Eva Maria Schieffer
is in Krefeld geboren en opgegroeid (opleiding Keulen, Conservatorium en
Univer
Dominique Visse, countertenor en oprichter van zowel "Les arts florissants" als ensemble "Clement Jannequin", heeft aan het conservatorium van Versailles muziekwetenschap, orgel en blokfluit gestudeerd. (1998) Annette Ziegenmeyer (*1976) studeerde blokfluit aan de hogeschool voor muziek en Theater in Hannover. Doceert sinds 2004 blokfluit, muziektheorie en gehoorstraining aan het Conservatoire municipal de Malakoff in Parijs. Heeft zich gespecialiseerd in de toepassing van Delay. Delay is een soort echo-effect met regelbare vertraging. Door het delay-effect kunnen met een blokfluit geheel nieuwe paden betreden worden. Blokfluitbouwers, componisten en uitgevers:
104, rue de Moulingnon; 77860 Quincy-Voisins; 00 33 1 60 04 82 71
Philippe Bolton is bekend om zijn kopieën van oude instrumenten, maar heeft ook een moderne elektroakoestische geprobeerd. Jean Cassignol componist, arrangeur en uitgever van blokfluitmuziek. In 1993 presenteerde Maarten
Helder voor het eerst zijn "zuiver Overblazende blokfluit, een geheel nieuw
concept in de blokfluitwereld. Hij bazeerde zich daarbij op de bouwwijze van de
Duitse fluiten uit de 30-er jaren, waarmee het eerste exemplaar verkocht hij in
1995 en daarna veroverde het instrument zich al snel een plaats in de
hedendaagse-muziek-wereld, waar het blokfluit betrof. Walter van Hauwe
maakt(e) enthousiast reclame voor het instrument. Walter van Hauwe is
buitengewoon opgetogen over deze instrumenten en gelooft dat ze het
standaardinstrument voor uitvoeren van moderne blokfluitmuziek worden. (The Recorder magazine 15, nr. 4).
lIse Hechler vindt als groot nadeel, dat het instrument door zijn grotere toonomvang en uitgebreide dynamische mogelijkheden misbruikt wordt om muziekliteratuur te spelen die anders niet te spelen is. De uitvoering van Debussy’s Syrinx door Walter van Hauwe op het blokfuitsymposium Calw 1999 vond zij niet om aan te horen (Tibia 4/98) Maarten Helder, Contemporary Recorder Workshop; 20, rue de la Gare; F-68530 Buhl France.
Etienne Holmblat bouwt sinds 1980 blokfluiten. Zijn uitgangspunten liggen in de berekeningen van Fred Morgan. Daarnaast heeft hij van alles zelf uitgezocht. Hij bouwt diverse barokke en renaissancemodellen, maakt ook mooie eenhandsfluiten met drie gaten en heedt een speciale altblokfluit gebouwd naar een origineel van Johann Heytz Etienne Holmblat, 2261 Route de pietat, Bosdarros; Tel : +33 (0) 972 988 009
Guido Hulsens, Beaubourg 16330 Coulonges, 05 45 94 09 51.
Bruno Reinhardt timmert in elk geval met een site op internet aan de weg . 489 chemin du bouquier, 84330 Caromb - FRANCE, Tél. : 04 90 62 39 20
|