Voor veel informatie uit de eerste "Duitse" hand zie
Blokfluitisten, blokfluitdocenten en blokfluitensembles Inleiding In Berlijn werkte voor de oorlog al een eminent fluitpedagoog: Gustav Scheck. Hij inspireerde onder andere Ferdinand Conrad en dr. Hildemarie Peter. Ferdinand Conrad leidde onder meer Marlene Stheli-Insenbart (1929-2002) op, die in 1954 zo'n briljant examen aflegde, dat het hoofdvak blokfluit op de Duitse conservatoria daarmee erkend werd.
Hieronder overige namen in alfabetische volgorde:
Ensemble Amarilli bestaat uit Philipp Spätling, Eva Kuen (blokfluit, cembalo), Alexandra Kollo en Jens Lohmann (blokfluit, traverso, gamba, zang). Ze leerden elkaar kennen tijdens hun studies Oude Muziek aan muziekhogescholen in Duitsland en Zwitserland. Zij spelen op historisch verantwoord nagebouwde instrumenten en maakten studie van de historische uitvoeringspraktijk. Begin 2016 kwam hun CD Récréation de Musique bij Hänssler Profil Media uit. Ensemble Amarilli is gevestigd in Keulen.
Joachim Arndt studeerde blokfluit bij Winfried Michel en klavecimbel bij Gregor Hollmann aan de Musikakademie Kassel. Sinds 1999 is Joachim Arndt directeur van de Musikschule Baunatal. Vanaf 2013 is hij blokfluitdocent aan de Musikakademie “Louis Spohr” in Kassel. Hij maakt deel uit van het ensemble Capriola. Daarmee maakte hij 4 CD’s, in 2009 Pierre Philidor – Musique de Chambre, Mieroprint, EM 6010.
L'Art du Bois was in eerste instantie een blokfluittrio, in 2002 gevormd door Verena Fütterer, Margret Görner en Lena Hanisch (alle drie in eerste instantie opgeleid aan de Hochshule für Musik in Freiburg, bij Agnes Dorweth en Michaël Form) . Vanaf 2004 werd het ensemble uitgebreid met Mirko Arnone, luit en gitaar, Maria Ferré, luit en gitaar en Judith Sartor, gamba. L'Art du Bois won im August 2009 bij het Musica Antiqua-concours in Brügge de 2de Prijs en de Publieksprijs.
Rudolf Barthel (1908 - 1978), leerling van Ferdinand Enke,
zette in de 50-er jaren de toon voor een hoge standaard voor Blokfluitsamenspel met zijn Berlin-Neukölllner Blockflötenchor
(opgericht in 1947 tot 60 spelers!). Zijn werk werd door Ingrid Tietsch aan de muziekschool Berlin-Steglitz voortgezet.
Markus Bartholomé is in 1876 in Landshut geboren, studeerde eerst bij Markus Zahnhausen en daarna bij Pedro Memelsdorf in Barcelona. Won het Ertaconcours 2000 en het Moeck-SRP-solo-concours 2001 in Londen. (Tinia 2/2003). Is een specialist in het uitvoeren van werken van Markus Zahnhausen. Markus Bartholomé maakt deel uit van het blokfluitkwartet B-Five
![]() Katja Beisch, (1969), leerling van Ursula Schmidt-Laukamp, won de tweede prijs van het Moeck UK/SRP Solo blokfluitconcours in Londen 1999. In 1994 richtte zij samen met barokcelliste Doris Runge het ensemble Il dolcimelo op. Katja Beisch is ook medewerkster van het ensembles Tenerezza (met Irene Kurka, sopraan, Johanna Seitz, barokharp en Christoph Anselm Noll, cembalo/orgel) en het Kölner Blockflötentrio (met Lucia Mense en Dorothee Oberlinger). Daarnaast is Katja Beisch (ook een voortreffelijke sopraanzangeres) oprichter en leider van het “Rheinischen Barockorchester”, dat samen met koren kleine en grote vocale werken uit de baroktijd uitvoert. In juni 2018 heeft Katja Bleisch de leding van het gerenommeerde blokfluitensemble Coro Monte Zavelli in Brühl van Hildegard Zavelberg overgenomen. Vanaf eind 2018 doceert Katha Beisch aan de Robert-Schumann-Muziekhogeschool in Düsseldorf. Katja Beisch stelde een enharmonische grepentabel samen, waarmee je in ensembleverband met blokfluiten beter kunt intoneren
Irmhild Beutler werd in 1966 in Hannover geboren. Ze studeerde aan de Hochschule der Künste Berlin bij Jeanette Cramer-Chemin-Petit, Evi Pfefferle en Gerd Lünenbürger. Sinds 1991 geeft Irmhild Beutler les aan de Leo-Borchard-Musikschule Steglitz-Zehlendorf in Berlijn Steglitz-Zehlendorf.. Ze is mede-oprichtster van de privémuziekschool musik atelier in Berlijn-Charlottenburg. Irmhild Beutler maakt deel uit van Ensemble Dreiklang Berlin Sinds 2012 heeft ze samen met Sylvia Corinna Rosin de leiding van het Blokfluitorkest Berlijn (BOB). Irmhild Beutler heeft nogal wat composities en arrangementen voor blokfluit uitgegeven
![]()
Blokfluitkwintet B-Five werd in 2003 opgericht. Het bestaat uit Markus Bartholomé (Duitsland) Thomas List (Oostenrijk) Silja-Maaria Schütt (Zwitserland) Katelijne Lanneau (België) en Mina Voet (Duitsland). Naast 16de-eeuwse repertoire voor consort, dat in hun progamma’s central staat concentreert B-Five zich op de uitvoering en de opbouw vanhet hedendaagse repertoire voor blokfluitkwintet. B-Five maakte 3 Cd’s, de laatste “In search of Dowland, Coviello Classics, COV 91415 in 2013.
![]()
Agnès Blanche Marc (*Parijs, Frankrijk, 1969) studeerde blokfluit bij Jean-Noel Catrice, Sebastien Marq en Claire Michon. Bij Hugo Reyne leerde Agnès Blanche Marc Flageolett en daarnaast speelde ze altviool in een strijkkwartet en studeerde bij studeerde van 1993 tot 1996 bij Sergiù Celibidache in München directie en muziekfenomenologie. Agnès Blanche Marc doceerde van 1994 tot 2013 aan de Ludwig-Maximilians-Universität van München blokfluit en kamermuziek. Ze schreef een driedelig studiewerk "Meine Blockflöte und ich" uitgave Edition Delor. Agnès Blanche Marc is bestuursvoorzitter van het Celibadache Centrum e.V. en vicevoorzitter van de ERPS.
Andreas Böhlen
(*Noord Duitsland, 1983) kreeg zijn eerste blokfluitlessen van Adele
Weikelt aan de m Tot 2021 gaf Andreas Böhlen blokfluitles aan de Universiteit voor Uitvoerende Kunsten in Graz in Oostenrijk en aan de Kunstuniversiteit in Zürich in Zwitserland. Hij is in 2021 benoemd als hoofddocent blokfluit aan de Schola Cantorum Basiliensis in Bazel in Zwitserland.
![]()
Simon Borutzki, (*Hamm, Westfalen, 1981), studeerde bij Michael Schneider aan de Hogeschool voor Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main en bij Christoph Huntgeburth aan de Kunstuniversiteit Berlijn. Ook studeerde hij zang aan de muziekhogelschool „Hanns Eisler“ in Berlijn. Simon Borutzki is vanaf 2011 leider van het Berliner Blockflötenorchester, waarvoor hij ook van alles arrangeert. Simon Borutzki heeft 6 CD's gemaakt, waaronder de mooie CD “Early Birds” met Hofkapelle Schloss Seehaus. In 2016 maakte hij de CD Bach all'Italiano, met basso continuo arrangementen van Bachs' concerto's van Vivaldi, Marcello en zichzelf.
Andrea Bub, (*25.2.1973, Calw) studeerde onder andere bij Matthias Maute (Karlsruhe), Saskia Coolen (Amsterdam), Kees Boeke (Trossingen) en Karel van Steenhoven (Karlsruhe) Andrea Bub is sinds 1995 docente aan de muziekschool Calw. Zij maakt deel uit van het ensemble Pipelife en sinds 2007 van de folkband Tin Whistle.
Annabelle Cavalli, afkomstig uit Frankrijk, studeerde aan de Muziekhogeschool Freiburg blokfluit bij. Agnes Dorwarth (Master 2013) en muziekpedagogiek bij Andreas Doerne (Master 2015). Annabelle Cavalli geeft leiding aan barokensemble L’Ephémère (blokfluit, barokviool, barokcello, slagwerk en théorbe of klaveimbel), dat ondertussen (2022) al 17 jaar aan de weg timmert en concerten geeft. Daarnaast is ze lid van Flauto Consort Freiburg, een ensemble van 4 blokfluitisten, zangeres en slagwerk, in 2014 opgericht. . Vanaf september 2012 geeft Annabelle Cavalli les aan de Stedelijke Muziekschool Lahr en vanaf januari 2017 daarnaast aan de Stedelijke Muziekschool Müllheim. In Lahr leidde dat tot de oprichting van een Blokfluitwerkplaats en tot de oprichting van het “Barockorchester Lahr” waarin kinderen en jongeren van 10 tot 26 jaar met verschillende instrumenten met elkaar kunnen musiceren.
www.ensemblephemere.fr
Elisabe
Kirsten Christmann rondde haar blokfluitstudie (tegelijk met een klavecimbelstudie) af bij Karel van Steenhoven aan de Musikhochschule Karlsruhe. Sinds 2000 geeft Kirsten Christmann les aan de muziekschool Ostfildern, waar ze verschillende blokfluitensembles onder haar hoede heeft. Kirsten Christmann maakt deel uit van blokfluitkwartet Pipelife en Ensemble RicciCapricci. Kirsten Christmann zet zich in voor een pop-, jazz-, klassiekemuziek combninatie
Tabea Debus (*1991) kreeg haar eerste blokfluitlessen van Gudula Rosa aan der Westfaalse Muziekschool in Münster. Ze ging blokfluit studeren aan de Londense Guildhall School of Music & Drama bij Pamela Thorby en Ian Wilson, blockflöte en barokcello bij Alison McGillivray. Ze maakte haar blokfluitstudie af bij Michael Schneider aan de Hochschule für Musik und Darstellende Kunst in Frankfurt en vervolgde daar ook haar cellostudie bij Kristin von der Goltz. Tabea Debus behaalde 8 keer (!) de Bundespreis bij het concours „Jugend musiziert“ en won daarnaast een veeltal andere bijzondere prijzen. Samen met Lea Rahel Bader en Johannes Lang richtte ze het ensemble TR!Jo op, dat op zoek is naar nieuw repertoire voor een wisselende bezetting. Tabea Debus woont sinds 2015 in Engeland en geeft vanaf 2017 les aan de Wells Cathedral School en de Millfield School in Zuid-Oost Engeland. Tabea Debus maakte in 2015 met een vakkundige continuogroep van 4 muzikanten: Upon a ground Classic Clips CLCL 124 en in 2016 een CD met blokfluitconcerten: Cantata per Flauto. In 2018 maakte ze een briljante CD met de 12 Fantasieën van Georg Philipp Telemann, afgewisseld met 12 fantasieën van een eigentijdse componist: XXIV Fantasie per il Flauto, TXA18105 en in 2019 maakte ze "tr!josonaten", TXA18106
Nicolaus Delius (Karlsruhe, 1926 - Gelsenkirchen, 21 juli 2019), studeerde bij Georg Müller, Gustav Scheck en vele anderen. Werkte van 1955-1964 als docent dwarsfluit en blokfluit aan het Konservatorium Karlsruhe Van 1964-1992 professor aan de Staatl. Hochschule für Musik in Freiburg.
Ute Deussen studeerde in 1996 af bij Walter van Hauwe aan het Sweelinck-Conservatorium in Amsterdam. Studeerde ook bij Gerhard Braun en Kees Boeke. Behaalde in 1993 met een trio een prijs bij het internationale ERTA-concours en in 1996 bij het internationale soloconcours in Calw. Blokfluitlerares in Calw en Wilferdingen.
Lucia Dimmeler geeft sind 2007 les aan de muziekschool in Esslingen en daarnaast aan de muziekschool in Aichwald. Ze houdt zich ook intensief bezig met het begeleiden en leiden van blokfluitorkesten. Lucia Dimmeler maakt deel uit van het Quartetto con Affetto.
![]()
Ensemble Il Dolcimelo werd in 1994 door
blokfluitiste Katja Beisch en celliste Doris Runge opgericht. Het ensemble heeft
een wisselende bezetting, van duo en trio via kwartet naar een kleine
orkestbezetting, al naar gelang de muziekstukken die gespeeld worden.
Het ensemble nam 3 CD’s op: For severall friends, 2000, 6 Concerti grossi van Corelli, zoals die in 1725 door Walsh & Hare in Londen voor twee blokfluiten, violoncello en basso continuo werden uitgegeven. Aeolus EAN 4026798101169. Aanbevolen!
Renate Dörfel-Kelletat werkt met het Hamburger Blockflöten-Ensemble.
![]() Agnes Dorwarth (Freiburg, Duitsland, 1953), studeerde in Freiburg schoolmuziek, blokfluit en dwarsfluit. en daarna aan het Mozarteum in Salzburg bij Nikolaus Harnoncourt. In 1980 werd Agnes Dorwarth docent kamermuziek en methodiek aan de Staatshogeschool voor Muziek in Freiburg in Bresgau. Zij richtte daar met collega’s het Instituur voor historische uitvoeringspraktijk op, waar ze van 2004 tot 2007 leiding aan gaf. Agnes Dorwarth doceerde aan de Muziekhogeschool in Freiburg in Breisgau blokfluit en blokfluitmethodiek tot het winterseizoen van 2019. Daarna nam Stefan Temmingh dat van haar over.. Agnes Dorwarth componeerde 30 werken voor en met blokfluiten; zie voor een volledig overzicht daarvan het hoofdstuk Enkele Componisten in Alfabetische Volgorde
Zij geven sinds 1999 bij Universal Edition Wien composities en arrangementen voor blokfluitensembles uit. en hebben drie CD’opgenomen. De laatste in 2004: Pastyme with Good Companye bij Chandos/Chaconne
Robert Ehrlich werd geboren in Belfast, studeerde aan het King's College in Cambridge Muziek en Muziekethnologie en daarna bij Walter van Hauwe in Amsterdam blokfluit. Hij was sinds 1993 hoofdvakdocent aan de Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn Bartholdy in Leipzig en daar vanaf 1 oktober 2006 tot 2015 rector. Op het moment (2017) heeft dit conservatorium de grootste afdeling oude muziek om Duitsland, met een opleidingsmogelijkheid voor bijna alle historische instrumenten. Vanaf 2015 tot heden (2017) is Robert Ehrlich rector van de Hogeschool voor Muziek "Hans Eissler" in Berlijn. Robert Ehrlich geeft regelmatig les aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen. Bij Globe Records heeft hij Cd's opgenomen met Handel en Telemann.
Myriam Eichberger studeerde aan de Musikhochschule Karlsruhe bij Gerhard Braun, aan de Schola Cantorum Basiliensis bij Michel Piguet en Conrad Steinmann en aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag bei Ricardo Kanji Sinds 1995 doceert Myriam Eichberger blokfluit aan de Hochschule für Musik Franz Liszt in Weimar. Twee van haar leerlingen (Martin Erhardt en Silvia Müller) behaalden de eerste prijs op het ERTA-concours Duitsland 2004. Ze geeft aan de Hochschule in Weimar ook mogelijkheden om in een blokfluitconsort te spelen.
Het ELiGNiA kwartet werd in februari 2013 opgericht door Vitina Adamo, Karoline Dennert, Dina Grossmann en Alina Loewenich. Zij hadden alle vier les bij Ursula Schmidt-Laukamp aan de Hogeschool voor Muziek en Dans in Keulen. De naam ELiGNiA is een samensmelting van het Griekse aulos (buis) en Latijnse lignum (hout).
Johannes Fischer, heeft een aantal spectaculaire eerste uitvoeringen van moderne muziekstukken op zijn naam staan.
Is specialist op het gebied van "circular breathing". Geeft les aan de Akademie für Tonkunst in Darmstadt.
De laatste jaren (2009) heeft hij zich erg toegelegd op repertoire dat virtuoos
te spelen is op de Harmonische tenorblokfluit naar
Maarten Helder, gebouwd door
Mollenhauer.
![]()
Blokfluitkwartet Flautando Köln: (Katharina Hess, Susanne Hochscheid, Ursula Thelen, Kerstin de Witt), timmert al 30 jaar aan de weg. In 1990 begon dat pad op de Musikhochschule in Keulen. Zij werken met zo'n 10 afwisselende programma's, waaronder een paar leuke theater-kinderprogramma's. Zij bemoeien zich ook intensief met de ontwikkeling van blokfluitonderwijs in Nicaragua. Dit uitstekende blokfluitkwartet heeft ondertussen 9 CD's uitgebracht. De laatste in 2012: Neuland, Membran: Bestelnummer: 233484; muziek uit de 20ste en 21ste eeuw. Vanaf 2016 vervangt Katrin Krauß Katharina Hess. Katrin Krauß was al 10 jaar "ïnvalster". Ondertussen heeft Flautando Köln in 2020 het 30-jarig jubileum achter de rug.
Vanaf 1972 werkt Ingo Frankhauser met het Blockflötenchor Biel. In een bezetting met 4 Sopran-(1 Sopranino), 6 Alt- , 5 Tenor, 5 Baß-, 2 Großbaß en 1 Subbaßblokfluit behaalt hij mooie resultaten.
Sylvia Führer is sinds 1992 docent aan jeugdmuziekscholen in de omgeving van Freiburg. Heeft talrijke publicaties over pedagogische thema's op haar naam staan. Anna Fusek (Praag, 1981) spelt vanaf haar 5de viool, vanaf haar 6de blokfluit en vanaf haar achtste piano> Ze studeerde blokfluit bij Han Tol in Rotterdam en bij Christoph Huntgeburth in Berlijn. Met een DAAD-Stipendium studeerde ze daarna nog historische Klavieren bij Edoardo Torbianelli en Blockflöteensemble bij Conrad Steinmann aan de Schola Cantorum Basiliensis. In kwam ze terug in Berlijn en studeerde daar barokviool bij bij Irmgard Huntgeburth aan de Kunstuniversiteit. In 2013 haalde ze daarvoor haar diploma. Verena Fütterer studeerde aan de Hochschule für Musik in Freiburg im Breisgau bei Agnes Dorwarth en daarna bij Pedro Memelsdorff in Barcelona, bij Walter van Hauwe en Paul Leenhouts in Amsterdam en bij Pierre Hamon in Lyon. Verena Fütterer maakt deel uit van ensemble L’Art du Bois. Naast haar concertpraktijk doceert zij op verschillende muziekscholen in de regio Freiburg.
Claudia Gerauer studeerde blokfluit aan de Hochschule der Künste Zürich bij Kees Boeke en aan de Muziekhogeschool Würzburg bij Bernard Böhm. Is medeoprichtster en lid van het oude muziekensemble Rayuela. Claudia Gerauer woont in Passau en geeft les aan de Landesmusikscholen in Oostenrijk. Claudia Gerauer stimuleert de blokfluitontwikkelingen in Cuba. Claudia Gerauer heeft in 2014 een mooie CD gemaakt met Sonaten en Partita van J.S. Bach in de origineeltoonaarden op voice-flutes en altblokfluiten in Es en E. Etcerea KTC 1913.
Margret Görner
studeerde bij Walter van Hauwe
en Paul Leenhouts in
Amsterdam en bij Pierre Hamon
in Lyon en daarna aan de Hochschule für Musik in Freiburg bij Agnes Dorwarth en
Michael Form. www.musikerportal.org/margret_goerner
Dieter Haag, afgestudeerd blokfluitist, directeur van de muziekschool Calw.
Lena Hanisch
studeerde aan de Hochschule für Musik in Freiburg im Breisgau bij
Agnes Dorwarth en daarna bij
Walter van Hauwe en
Paul Leenhouts in Amsterdam
en bij Pierre Hamon in Lyon.
Lena Hanisch deel uit van ensemble L’Art du Bois. www.musikerportal.org/lena_hanisch
David Hanke (*München, 1991) komt uit een muzikaal gezin en heeft vanaf zijn vijfde jaar fluitles. Aan de Hogeschool voor muziek in Neurenberg studeerde hij bij Jeremias Schwarzer en van 2010 tot 2012 studeerde hij aan de Hogeschool voor de Kunsten in Zürich bij Matthias Weilenmann en Kees Boeke. In 2012 en 2013 vervolgde hij zijn studies aan de Muziekuniversiteit van Wenen bij Carsten Eckert. Bij Maurice Steger en Sabrina Frey volgde hij nog meestercursussen. David Hanke. David Hanke is lid van het Bach-Collegium van de Bachacademie Stuttgart. Ook speelt hij met zijn drie broers Fabian, Jonathan en Lukas, die allen verschillende instrumenten beheersen in de HankeBrothers. Zij maakten in 2019 een CD: Elements, H-Factory Records 86184
Friederike Harms studeerde muziekpedagogiek en blokfluit bij Kerstin de Witt en Peter Holtslag aan de Hogeschool voor Muziek en Theater in Hamburg. Zij geeft op het moment (2017) les aan de Staats Jeugdmuziekschool in Hamburg. Friederike Harms maakt deel uit van het ensemble TriTonus.
Kathrin Härtel (*Bielefeld, 1990) begon op haar
achtste met blokfluitles. Ze studeerde voor haar Bachelor aan de hogeschool voor
Muziek en Uitvoerende Kunsten in Frankfurt bij
Michael Schneider, Gritli
Kohler-Nyvall en Martin Hublow. Voor haar Master studeerde ze bij
Karel van Steenhoven aan de muziekhogeschool in Karlsruhe.
Carin van Heerden werd geboren in Kaapstad (Zuid-Afrika). Studeerde blokfluit (Günther Höller) en barokhobo in Keulen en Amsterdam (Walter van Hauwe). Heeft het Orfeo barokorkest opgericht. Is blokfluitdocente aan het Conservatorium in Keulen (sinds april 2004).
Martin Heidecker (*1962 in Augsburg) speelt zowel blokfluit als traverso. Leermeesters: Wolfram Waechter en Gerhard Braun (Musikhochshule Karlsruhe). Sinds 1984 docent blok- en dwarsfluit aan de muziekschool in Ettlingen, sinds 1994 ook aan de Pädagogische Hochschule Freiburg (2000). Martin Heidecker geeft leding aan het Karlsruher Holzflötenensemble.
Barbara Heindlmeier studeerde blokfluit aan de Mozarteum Universiteit in Salzburg bij Carin van Heerden en Dorothee Oberlinger, en aan de Hogeschool voor de Kunsten in Bremen bij Han Tol. In Bremen studeerde ze ook zink bij Gebhard David. Barbara Heindlmeier is medeoprichtster van het Ensemble La Ninfea, met collega. blokfluitist Christian Heim, viola da gamba, theorbe en cembalo. Barbara Heindlmeier woont en werkt in Bremen. Zij steekt haar energie in het zoeken naar nog niet eerder ontdekt repertoire Oude Muziek en nog niet eerder gecomponeerde eigentijdse muziek. Barbara Heindlmeier maakte 4 CD’s
Claudia Heinisch (Ostwennemar, Duitsland, 1980) had vanaf haar elfde jaar blokfluitles van Beatrix Wogesin. Vanaf 1999 studeerde Claudia Heinisch aan de Hogeschool voor de Kunsten in Bremen en daarna aande Schola Cantorum Basiliensis in Basel, Zwitserland. Na haar afstuderen is ze in Zwitserland blijven wonen. Claudia Heinisch maakt deel ujit van het ensemble Consort of five en vormt met Teresa Hackel het DuoH2o. Claudia Heinisch geeft graag blokfluitles. www.claudia-heinisch.de
Meike Herzig speelt in het ensemble sYn.de behalve blokfluit ook nog Fujara (een of andere Slowaakse boventoonfluit). sYn.de; tel. 0221/843407; www.sYn.de.tf
![]() Gudrun Heyens (*1950) studeerde blokfluit en viool aan de Musikhochshule Köln bij Günther Höller en Franz-Joseph Maier. Zij behoorde tot de medeoprichters van Musica Antiqua Köln. Is sinds 1985 docent blokfluit aan de Folkwang Hochschule Essen, Abteilung Duisburg. Gudrun Heyens schreef een veelgebruikte blokfluit methode:„Spiel und Spaß mit der Blockflöte“. Van 2003 – 2008 was Gudrun Heyens is voorzitter van ERTA Deutschland (European Recorder Teachers Association)
Sylvia Hinz (*Berlijn, 1968) studeerde aan de Kunstuniversiteit Berlijn blokfluit bij Gerd Lüneburger, experimentele muziek bij Dieter Schnebel, kamermuziek bij Nigel North en ensembleleiding en directie aande Bundesakademie in Trossingen. Sylvia Hinz maakt deel uit van de ensembles Multiphon (vanaf 2002), the bewitched project met Jens Bruells – slagwerk), UMBRATONO (met Antonio Rosales – bass clarinet) en XelmYa (2008, met Alexa Renger, viol en Ulrike Ruf, cello) .
Angela Hug studeerde bij Günther Höller aan de Muziekhogeschool van Keulen. Angela Hug doceert blokfluit aan de Musikakademie “Louis Spohr” in Kassel. Zij maakt deel uit van het ensemble Capriola. Daarmee maakte zij 4 CD’s, in 2009 Pierre Philidor – Musique de Chambre, Mieroprint, EM 6010.
Silke Jacobsen studeerde van 1984 tot 1989 blokfluit aan de Hogeschool voor muziek en theater in Hannover bij Siri Rovatkay-Sohns. Daarnaast studeerde ze nog bij Han Tol, Marion Verbruggen en Walter van Hauwe. Silke Jacobsen richtte het Ensemble „Flûte Harmonique” op, waarmee ze een omvangrijk repertoire op de planken bracht. Silke Jacobsen specialiseerde zich in historische danspraktijken en het spel op eenhandfluit en trommel. Sinds 1999 heeft Silke Jacobsen de vakleiding blokfluit, oude muziek en zang aan de Muziekschool Hannover. Ze publiceerde verschillende muziekwetenscahppelijke artikelen en componeerde in 2004 “Erfindungen” voor 12 blokfluiten, 24 stenen en 1 triangel.
![]() Trio Kaze is in 2011 gevormd door de zussen Miako en Yoshiko Klein samen met Anna Stegmann. Ze creëren een modern, nieuw repertoire met uiteenlopende instrumenten.
Christin Kieu (Chemnitz, 1982) begon al op vijf jaar bloklfuit te spelen. Na de val van de muur trok de familie meteen naar WestDuitsland, waar Christin Kieu op haar zevende jaar met haar zus op voetgangerszone in Stuttgart de voorbijgangers vermaakte. Zij studeerde twee jaar blokfluit in Karlsruhe bij Karel van Steenhoven. Ondertussen begon ze ook te zingen, en had veel succes in een aantal popbands waarin ze mee zon èn haar blokfluiten daarbij gebruikte. Bij de 31ste Duitse Rock & Popprijzen 2013 kreeg Christin Kieu 7 keer een eerste prijs. Op haar Debutalbum “Big Star” gebruikt ze bij de titelsong en een paar andere nummers blokfluiten. In de popscene in Duitsland wordt ze dan ook vaak als “die met die blokfluit” aangeduid.
Miako Klein, dochter van een klassiek pianist, begon op de Westfaalse muziekschool met blokfluit bij Gudula Rosa en vioolbij Tor-Song Tan. Zij studeerde op het Amsterdams Conservatorium blokfluit bij Paul Leenhouts en viool bij Lex Korff de Gidts. Miako Klein vormt trio Kaze met Anna Stegmann en haar zus Yoshiko Klein (ook blokfluitiste) en een duo met trompettist Sava Stoianov. Miako Klein is invalster bij het Quartet New Generation. In 2010 en 2011toerde Miako Klein rond met “Zaia”, een circusproduktie van het Cirque du Soleil. Miako Klein woont in Berlijn met haar vriend, trompettist Brad Henkel uit Brooklyn.
Yoshiko Klein (*1986) begon op haar vijfde piano en blokfluit te spelen. Blokfluitles kreeg ze van Gudula Rose op de Westfaalse muziekschool. In 2011 rondde ze haar studies af op de Hogeschool voor Muziek en Dans in Keulen bij Carin van Heerden en Manfredo Zimmerman. Yoshiko Klein is invalster bij het Quartet New Generation, maakt deel uit van het trio Kaze en vormt met haar zus Miako het duo MiYo! www.yoshikoklein.com
Gudrun Köhler vormt met Katja Miklitz en Dana Sedlatschek het ensemble Il tempo suono, dat zich voornamelijk richt op moderne en middeleeuwse muziek.
Daniel Koschitzky (*1978) studeerde in Karlsruhe bij Karel van Steenhoven Daarnaast studeerde hij piano, waarbij hij zich vooral specialiseerd op kamermuziek. Van 2001 tot 2007 was Daniel Koschitzky lid van het gerenommeerde Amsterdam Loeki Stardust Kwartet. Samen met Andrea Ritter richtte hij in 2007 ensemble Spark op: twee blokfluiten, altviool, cello en toetsen. Hij geeft ook leiding aan het blokfluitorkest Picobella
Katrin Krauß studeerde blokfluit aan de muziekhogescholen in Lübeck en Hamburg, onder meer bij Peter Holtslag. Daarna studeerde ze nog bij Pedro Memelsdorff in Milaan en tot 2006 laatmiddeleeuwse muziek aan de Conservatoria in Maastricht en Tilburg. Katrin Krauß speelt in het Laatmiddeleeuwse ensemble Fortuna Canta, het “volksmuziekgezelschap" TRIGON en het Trio Viaggio, dat voornamelijk eigentijdse muziek speelt , in het barokmuziekensemble Marescotti en het ensemble Altobasso. Vanaf 2016 maakt Katrin Krauß deel uit van het blokfluitkwartet Flautando Köln. Katrin Krauß geeft bokfluit en ensembleles in Hamburg en Schleswig-Holstein
Michael Kubik is ensembleleiden van zowel een tokkelinstrumenntenemble, als van het Blokfluitorkest Neukölln in Berlijn. Vandaar dat hij al jaren werken voor een combinatie van beide ensembles arrangeert en componeert.
Eva Kuen studeerde blokfluit bij Han Tol in Bremen en Kees Boeke in Zürich en klavecimbel bij Ketil Haugsand in Keulen. Zij maakt deel uit van het blokfluitkwintet Consort of five, het barokensemble Amarilli en het Duo da Luce. Eva Kuen woont in Keulen en geeft daar ook privé muziekles.
Blokfluitist Volker Kuinke zet blokluit in als hoofdinstrument in rock- en popmuziek in zijn band Syrinx Call. Hij maakte met de band 3 C d’s: Wind in the Woods, 2015, The Moon on a Stick, 2018 en Mirrorneuron, 2021. Volker Kuinke geeft ook optredens met de formatie Kleine Welten en met kunstenaar Christian Behrens.
Les trois en bloc. een Duits blokfluittrio met Barbara Engelmann, Susanne Köszeghy (geb.Riemann) en Anja Wetzki. Bestaat sinds 1995 en speelt voornamleijk eigentijdse muziek. In 1999 behaalde het ensemble bij het 3de nternationale concours voor eigentijdse muziek „Krzysztof Penderecki“ in Krakow de 1. Prijs in de categorie „Trio“ en de speciale prijs voor de beste weergave van een Poolse compositie.
Alina Loewenich (*Troisdorf, 1990) kreeg vanaf haar zesde jaar blokfluitles en studeerde daarnaast viool en piano. Van 2010 tot 2015 studeerde Alina Loewenich blokfluit bij Ursula Schmidt-Laukamp aan de Hogeschool voor muziek en Kunst in Keulen. Vanaf oktober 2015 studeert Alina Loewenich blokfluit bij Carsten Eckert aan de Universiteit voor Muziek en Uitvoerende Kunsten in Wenen. Alima Loewenich maakt deel uit van het ELiGNiA kwartet.
Gerd Lünenbürger (1958 - 27 oktober 2010) studeerde blokfluit in Neurenberg, Wenen en Amsterdam. Vanaf 1991 doceerde hij aan de Universität der Künste Berlin (2005). Een belangrijk deel van zijn werk wijdde hij aan Nieuwe Muziek. Hij was medeoprichter van de werkplaats voor eigentijdse muziek in Biel (Zwitserland).
Petra Menzl (*Neurenberg, 1966) studeerde aan het Meistersinger Conservatorium in Neurenberg piano bij Bernard Böttner en Ingeborg Schmidt-Noll en blokfluit bij Ulrike Volkhardt. Petra Menzl geeft piano- en blokfluitles in Wendelstein /Großschwarzenlohe. Ze heeft zich gespecialiseerd in blokfluitorkestspel. Ze organiseert regelmatig een blokfluitorkestdag in Puschendorf en behaalt goede resultaten met haar blokfluitorkest “Flautissimo”, waar ze vanaf 2007 mee werkt. In 2017 kreeg het blokfluitorkest de Kulturförderpreis van de gemeente Wendelstein. Petra Menzl woont daar met haar man en haar twee kinderen Ute Metzkes studeerde blokfluit aan de
muziekhogeschool Karlsruhe en aan de muziekhogeschool Lausanne. Daarna speelde
ze met diverse orkesten en ensembles mee. In 2017 maakte ze met harpiste Anna
Firzenreiter de CD Music from the Islands
Catrin
Meyer-Jansen en Iris Hammacher, zijn beiden als concertblokfluitist
afgestudeerd in Hamburg. Catrin studeerde daarnaast improvisatie en
muziektheater in Londen en zingt chansons, Iris werkt als danspedagoog,
toneelspeelster en speelt contrabas. Zij brengen vanaf 2002 een muziektheater programma brengen, dat zij zelf aanduiden als concertant cabaret
"Atmunsaktiv". Zij hangen de voorstelling op aan Doornroosje,
die in plaats van 100 jaar slapen kiest voor een blokfluitstudie en een
leven als blokfluitiste. Het antwoord op de vraag of 100 jaar slapen niet de
voorkeur verdient boven een zenuwslopend bestaan als beroepsblokfluitist blijft
daarbij open...
Frau Dörte Nienstedt, Emmaberg 7, 28717 Bremen, telefoon: (0421) 63 46 19
Sandra Niermann deed haar blokfluitstudie bij Monika Bovenkerk-Jackowiak aan het conservatorium Detmold. Sinds 1997 coördineert zij de blokfluitopleiding aan de muziekschool van Bünda.
Dorothee Oberlinger (*1969, Aachen) studeerde bij
Ursula Schmidt-Laukamp en Günther Höller in Keulen en bij
In 2002 richtte ze Ensemble 1700 op (met aanvankelijk Anton Steck, viool, Rebeka Rusó, gamba. Mitzi Meyerson, cembalo, en langzamerhand steeds meer musici) Het ensemble richt zich op muziek uit de 17de en 18de eeuw. Dorothee Oberinger werkt intensief samen met het Italiaanse topensemble "Sonatori de la Gioiosa Marca", en geeft daarmee concerten in heel Europa. Vanaf 2004 doceert Dorothee Oberlinger blokfluit aan het Mozarteum Salzburg. Vanaf 2012 is ze daar ook directeur van het Instituut voor Oude Muziek. Sinds 2008 organiseert Dorothee Oberlinger de Arolser Barock-Festspiele, dit jaar voor de vijfde keer van 29 mei tot 2 juni 2013 in Bad Arolsen.
![]() L'Ornamento (Juliane Heutjer (*1986), blokfluit; Katharina Heutjer (*1982), blokfluit en viool, Jonathan Pesek (*1983), cello, Sebastian Wienand (*1984) , cembalo) opgericht in november 2000; 1. Bundespreis in Hamburg. In 2002 1. Prijs in de categorie ensembles en daarnaast de publieksprijs bij het Duitse Musikwettbewerb in Bonn. In 2003 zowel de 1. Prijs als de publieksprijs bij Musica Antiqua in Brugge! 12 jaar ná de oprichting en na jaren studeren en hard werken hebben ze in 2013 hun eerste CD geproduceerd met Telemann en Händelopnamen: Ars Produktion, Ars 28 136
Karsten Erik Ose (*1968), musicoloog en blokfluitist. Hij promoveerde in Wenen op muzikale iconografie. Hij richtte in 1999 het ensemble Ornamente 99 op en hield daar de leiding van. Vanaf eind 2013 doceert Karten Erik Ose aan het muziekwetenschappelijk Instituut van de Universiteit van Saarland.
Picobella is een blokfluitorkest in Bretten. Het is opgericht in 1993. Er spelen zo’n 30 bloklfuitisten in mee. De leiding heeft Daniel Koschitzki. Het blokfluitorkest speelt polyfone canzones en ricerares, feestelijke barokoncerten, aangevuld met romantisch en modern repertoire. In 2018 maakten ze CD: Divertimento.
Ensemble Pipelife werd in het voorjaar 1999 door de blokfluitisten Andrea Bub, Kirsten Christmann, Annegret Friede und Gritli Kohler-Nyvall opgericht. Ze studeerden toen allevier bij Karel van Steenhoven aan de Musikhochschule Karlsruhe. Sinds 2005 maakt ook Susanne Dick deel uit van het ensembles. In 2008 brachten zij een CD uit: Suit(e)case Rondeau ROP 6025 en in 2017 de CD Tides and Tunes..
Birgit Pircher studeerde aan het conservatorium "Claudio Monteverdi" in Bolzano en kreeg daar haar diploma in 2000. Daarna studeerde ze tot 2005 aan de Universiteit voor Muziek en uitvoerende Kunsten in Wenen bij Rahel Stoellger. Birgit Pircher maakt deel uit van de trio’s Harmonia Suavis en NaDai, de muziekgroep met zang Alta Viva en de volksmuziekgroep `s Spinnradl. Birgit Pircher doceert aan het Instituut voor Muziekopleiding Zuidtirol en de muziekscholen van Lana en Ulten.
Quartetto con Affetto is een blokfluitkwartet in Düsseldorf, opgericht in 1991 en dat bestaat uit de blokfluitisten Lucia Dimmeler, Eva Grießhaber, Bettina Haugg en Manuela Mohr. Ze hebben 3 CD's opgenomen, waarvan de laatste “Io canterei d’amor” Animato ACD6111 (2009) met sopraanzanger Regina Kabis de moeite waard is.
QNG - Quartet New Generation, een blokfluitkwartet geformeerd door
Susanne Fröhlich, Hannah Pape,
Zij willen eigenlijk niet uitsluitend als blokfluitistes gezien worden, maar als kunstenaressen. Zij spelen dan ook voor een deel werken met een aanzienlijk visueel aspekt. Inplaats van met een audio-CD promoten zij zich daarom met een DVD, zodat de impresario's kunnen zien hoe ze optreden. 2. prijs International Gaudeamus Interpreters Competition for Contemporary Music, maart 2003 in Rotterdam; 1. prijs 13e Concours international de Muzique de Chambre, maart 2003 in Illzach (Frankrijk). 1. prijs 7. Internationalen kammermusikwettbewerb für Zeitgenössische Musik, september 2003 in Krakau; 1. prijs Concert Artist Guild Competition maart 2004 in New York. Prijswinnar van het Duitse muziekconcours 2006 Niet gering dus! Ondertussen hebben er wat wisselingen plaatsgevonden in de kwartetbezetting: In 2003 werd Karolina Bäter vervangen door Heide Schwarz; in 2012 is Hannah Pape vervangen door Petra Wurtz; het kwartet heeft ook twee invallers: Miako en Yoshiko Klein. Het kwartet heeft 3 Cd's opgenomen, in 2012 "Fantasy 'n' symmetry". Aanbevolen! Bij de webshop van het kwartet te bestellen.
Frauke Rauterberg studeerde blokfluit bij Ferdinand Conrad in Hannover en daarna bij Christoph Huntgeburth aan de Kunstuniversiteit in Berlijn. Zij sloot haar opleiding van 1990 tot 1995 af bij Walter van Hauwe in Amsterdam en volgde nog cursussen bij Frans Brüggen, Kees Boeke, Han Tol en Pedro Memelsdorff. Ondertussen studeerde ze ook af in muziekwetenschap an de Vrije Universiteit Berlijn. Zij heeft de leiding van het Berlijnse Ensemble für Alte Musik LA GIOIA, waarmee ze door heel Duitsland en Europa concerten verzorgt. Frauke Rauterberg doceert aan de Kunstuniversiteit Berlijn en de Hogeschool voor Muziek in Keulen. Zij woont in Berlijn Inge Reinelt studeerde aan het Bruckner-Konservatorium in Linz en slaagde daar met glans in 1987. Sinds 1985 doceert Inge Reinelt blokfluit aan de Städtischen Musikschule Passau. Van 1985 tot 2012 bereidde ze 280 deelnemers voor op het concours „Jugend musiziert“, waarvan 13 een eerste prijs kregen. 30 van haar leerlingen warden beroepsmusicus. Voor haar omvangrijke inspanningen op muziekpedagogisch gebied kreeg Inge Reinelt in 2012 de Volker-Mangold Muziekprijs.
Ensemble RicciCapricci, opgericht in 2004, bestaat uit de blokfluitisten Kirsten Christmann, Verena Comploj en Christiane Herr, luitiste Emanuele Forni, en de gambisten Michael Beilschmidt en Sabine Kreutzberger. Christiane Herr gaf de aanzet tot de oprichting van he ensemble
Martin Ripper werd in 1963 in Dillenburg geboren. Hij studeerde aan de Hochschule der Künste Berlin bij Jeanette Cramer-Chemin-Petit en Christoph Huntgeburth. Vanaf 1985 geeft Martin Ripper les aan de Leo-Kestenberg-Musikschool in Berlijn. Daarnaast docert hij sinds 1991 aan de Universiteit van Potsdam en geeft hij vanaf 1999 les aan de Musikschool Charlottenburg-Wilmersdorf in Berlijn. Hij houdt zich ook bezig met het bouwen van blokfluiten en traverso’s naar historische voorbeelden. Martin Ripper maakt deel uit van Ensemble Dreiklang Berlin
Andrea Ritter (*Erlangen, 1978) studeerde in Karlsruhe aand e Staatliche Musikhochschule bij Karel van Steenhoven, en sloot die studie in de zomer van 2007 af met een examenconcert. Van 2004 tot 2007 was Andrea Ritter lid van het gerenommeerde Amsterdam Loeki Stardust Kwartet (zie Nederland). Samen met Daniël Koschitzky richtte zij ensemble Spark op: twee blokfluiten, altviool, cello en toetsen. Daarnaast waren zij in 2006 de oprichters van het ensemble Kotschitzky & Ritter. Bij de Montreal International Recorder Competition 2007 behaalde Andrea Ritter de eerste prijs. Vanaf doet Andrea Ritter ook een duoprogramma met Daniël Kotschitzky als pianist. (CD: Echoning Voices; ARS 39 098)
Gudula Rosa studeerde blokfluit bij Winfried Michel aan de Muziekhogeschool Detmold, aan de muziekacademie Kassel en bij Walter van Hauwe aan het Conservatorium van Amsterdam. Gudula Rosa specialiseerde zich in de interpretatie van Japanse avantgarde werken en werkte jarenlang samen met Kotovirtuose Makiki Goto. Op uitnodiging van Maki Ishii (zie Japan) speelde zij in 2004 bij het Japans-Chinees festival voor eigentijdse muziek in Tokio en in Peking. Zij is blokfluitdocente in Münster, vanaf 2015 aan de Muziekhogeschool en de Westfälische Schule für Musik. Gudula Rosa leidt het Westfaals Barokorkest sinds 2000.
Daniel Rothert (*Cuxhaven, 1975) is van Ganees-Duitse afkomst. Hij studeerde blokfluit bij Günther Höller aan de Hochschule für Musik in Keulen, bij Dan Laurin in“Det Fynske Musikkonservatorium”, en de “Carl Nielsen Academy of Music Odense” in Denemarken en tenslotte traverso bij Karl Kaiser aan de Hochschule für Musik und Darstellende Kunst in Frankfurt. In 2000 richtte Daniel Rothert cellist Markus Möllenbeck en cembalist Gerald Hambitze het “ARCANGELO TRIO” op en in 2012 met klavecinist n Luca Quintavalle het Ensemble AYRE BAROQUE. Daniel Rothert maakte 6 CD’s waarvan 2 met sonates van Jean Baptiste Loeillet.
In Leipzig heeft Luise Rummel in 1976 de jeugdmuzikantengroep "Michael Praetorius" opgericht, waarin blokfluiten naast allerlei andere instrumenten een belangrijke rol spelen (2001: 25-jarig bestaan)
Ute Schleich studeerde aan de Staatshogeschool voor muziek in Karlsruhe blokfluit en dwarsfluit. Op blokfluit studeerde ze verder bij Walter van Hauwe, Peter Holtslag, Adriana Breukink, Marijke Miessen en Gerd Lünenbürger. Vanaf mei 2011 woont Ute Schleich als freelance muzikante en ademthearapeute in Wiealoch bij Heidelberg. Zij concerteert zowel in oude als eigentijdse muziek in combinatie met diverse ensembles en andere instrumenten. Ute Schleich geeft concerten voor kinderen is geïnteresseerd in de verbinding van schilderkunst en muziek. Ze hield zich intensief met Japanse muziek bezig en maakte daar 2 CD’s mee. In 2020 maakte ze een CD met minimal music: "Colors of Minimal-Music" Conditura Records LC 30277 en in 2024 een CD met Kerstmuziek voor blokfluitsolo: "Colors of Christmas". Timezone TZ2726
Dietrich Schnabel (*Schorndorf, Baden-Würtemberg) leidt het Blockflötenconsort Dortmund, het grootste regelmatig optredende Duitse blokfluitorkest, opgericht in 1994. Zijn moeder Margit Schnabel was blokfluitlerares, dus hij kwam al vroeg met blokfuiten in contact.Zelf studeerde hij echter van 1991 tot 1997 piano, bas, orkestdirectie bij Lothar Seyfahrt en muziekwetenschap in Weimar en Keulen. Het Blockflötenconsort Dortmund telt 50 medewerkers (2013) van 17 tot 75 jaar. Ondertussen (2013) leidt Dietrich Schnabel ook het Blockflötenorchester St. Augustin (70 spelers) en het Württembergische Blockflötenorchester (100 spelers). Dietrich Schnabel leeft met zijn vrouw en vier kinderen in Gudensberg bij Kassel. Sinds begin 2014 leidt Suzanne Schnabel een eigen utgeverij waar Dietrich Schnabels composities en arrangementen voor blokfluitorkest worden uitgegeven: Edition SchnabelNoten.
Vooraanstaand Duits blokfluitist en
traversospeler is Michael Schneider (*10 augustus 1953), leider van Camerata
Ongeacht al zijn andere interessen ziet Michael Schneider blokfluit bespelen als de strengst denkbare en meest onverbiddelijke opleiding tot muziek maken. Met geestdrift speelt en onderwijst er hij er bij de voortduur op, omdat je van een blokfluit niets "cadeau krijgt", en je bij muziek maken op een blokfluit steeds opnieuw en bewust over de ogenschijnlijk simpelste karakteristieken moet nadenken en er aan werken.
Vanaf 2009 doceert Kristina Schoch aan de muziekschool Konstanz en aan de Musikakademie Villingen-Schwenningen en vanaf 2011 ook aan de muziekscholen Frauenfeld en Weinland Nord in Zwitserland. Kristina Schoch vormt het duo Royal Masques met slagwerker Leif Karlsson. Kristina Schoch levert regelmatig bijdragen aan het blokfluittijdschrift "Windkanal" van de firma Mollenhauer.
Daniela Schüler studeerde blokfluit, koor- en orkestleiding aan de Hochschule für Musik und Darstellende Kunst in Stuttgart. Zij geeft les aan de muziekschool Neckartailfingen en leidt onder meer het blokfluitensemble van de universiteit Hohenheim. Hanna Schüly-Binder studeerde blokfluit en saxofoon. Zij geeft cursussen jazz-blokfluit en speelt op haar CD's met composities ook sopraan- en altblokfluit. Jägerhäusleweg 25; D-79104 Freiburg; tel. 0761/24427
Stephan Schrader, docent aan de Hochschule der Künste Bremen, en het conservatorium in Hamburg. (2005)
Elisabeth Schwanda studeerde aan de Hogeschool voor Muziek en Theater in Hannover. Elisabeth Schwanda is docente aan de Hogeschool voor kerkmuziek in Herford, cursusleidster voor Oude en eigentijdse muziek. Elisabeth Schwanda leidt meerdere blokfluitensembles, waaronder het Seraphim-Consort en Nordwind. Zij maakte diverse CD’s, in 2015 de CD Flauto dolce solo, ROP 6099
Heide Schwarz, geboren 1977 in Passau, studeert blokfluit vanaf haar zesde jaar. Heide Schwartz sudeerde bij Gerd Lünenbürger aan de Kunstuniversiteit van Berlijn. Won de eerste prijs op de Open Nederland Blokfluitdagen 1995. Studeert nog tweede fase in Amsterdam. Maakt deel uit van het blokfluitkwartet Quartet New Generetion. Leeft en onderwijst sinds 2001 in Berlijn. (2013)
Jeremias Schwarzer, leerling van Hildegard Zavelberg (Brühl) en Matthias
Weilenmann (Zürich). 1992 met Trio Diritto (+ Martin Hublow en Ines Rasbach), uit eerste Prijs
blokfluitconcours Calw. Trio Diritto houdt (hield?) zich voornamelijk
bezig met de interpretatie van moderne blokfluitmuziek. Sinds 1994 docent aan de Musikhochschule Nürnberg-Augsburg. Sinds 1997 ook docent in de F.M. Alexander-Techniek. Jeremias Schwarzer; tel. 0911 777750;
Christine Sedlmeier (*Wasserburg am Inn, Duitsland, 1985) studeerde aan het Mozarteum in Salzburg muziekpedagogiek en blokfluit bij Dorothee Oberlinger. Zij richtte mee het blokfluittrio InVento op in 2009. Sinds 2006 geeft Christine Sedlmeier les aan de muziekschool in Rosenheim en Bad Endorf.
Danya Segal (Londen, Groot Brittanië, 13 mei 1958) is de dochter van een regiseusse en een acteur. Zij studeerde in Londen bij Walter Bergmann, een vriend van haar vader, en op zijn advies vanaf 1980 in Duitsland aan de Muziekhogeschool Hannover bij Ferdinand Conrad. Aansluitend studeerde ze aan het Sweelinck-conservatorium in Amsterdam bij Kees Boeke en Walter van Hauwe. Danya Segal was in 1984 medeoprichtster van het ensemble Musica Alta Ripa, waarmee ze in 2013 een ECHO Klassik prijs kreeg. Danya Segal woont op het moment in Berlijn.
www.leasobbe.com
Rahel Stoellger studeerde aan het conservatorium in Münster en dat in Amsterdam. In 1992 richtte zij de groep Badinerie op. Zij doceert aan de Universität für Musik in Wenen blokfluit en didactiek.
Spark is een ensemble, in 2007 gevormd door de blokfluitisten Andrea Ritter en Daniel Koschitzki, met strijkers en toetsen. Ensemble Spark richt zich op een eigentijdse weergave van volksmuziek. Ze spelen als een klassieke "rockband". Spark heeft vijf CD’s gemaakt, in 2018 “On the Dancefloor” Berlin Classics 0301069BC. www.spark-die-klassische-band.de
![]() Nikolas Tarasov (*1967, belangrijk blokfluitist, publicist, blokfluitbouwer. Doet veel voor de firma Mollenhauer. Speelde en speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de moderne harmonische altblokfluit en de ontwikkeling van de Elody. Met de electronische blokfluit Elody speelt hij met zijn broer Aleks in de band Vintgar een breed spectrum jazzige popmuziek. Nik Tarasov is al enkele jaren geleden een uitgeversproject gestart: Aura-Edition waarin hij voor veel literatuur voor czakan en flageolet uitgeeft. In 2015 gaf Aura-dition twee interessante meespeelCD's uit met veel muzikanten waarbij allerlei vormen van popmuziek vrolijk kunnen worden meegespeeld: Vintgar deel 1 en Vintgar deel 2
![]() Stefan Temmingh (*1978, Kaapstad, Zuid-Afrika) is afkomstig uit een Zuidafrikaans-Hollandse muzikantenfamilie, zijn vader is componist, zijn moeder actrice. Vanaf zijn 7de speelt hij blokfluit. Hij kreeg in Zuidafrika les van Irmgard Haller. In 1997 kwam Stefan Temmigh naar Duitsland en studeerde daar blokfluit in München bij Markus Zahnhausen aan het Richard-Strauss-Konservatorium. Na het behalen van zijn diploma's zette hij zijn studie voort bij Michael Schneider. Stefan Temmingh maakte een aantal originele CD's. Bij OehmsClassics verscheen januari 2009 een CD met inspelingen van versierde versie uit de 18de eeuw van de Corelli opus 5 sonates: OC 59. Stefan Temming zet zich vanaf 2001 in voor intercultureel samenspel van traditioneel Afrikaanse en klassiek-Europese muziek. Vanaf het winterseizoen 2019 is Stefan Temmingh docent aan de Muziekhogeschool in Freiburg.
Peter Thalheimer (*1946 in Stuttgart), heeft schoolmuziek, musicologie, blokfluit en dwarsfluit in Stuttgart en Tübingen gestudeerd. Sinds 1978 docent blokfluit, dwarsfluit, ensemblespel, methodiek, uitvoeringspraktijk en kamermuziek aan de Hochschule für Musik Nürnberg. Sinds 2005 medeuitgever van het blad Tibia. In 2010 promoveerde hij met de dissertatie "Die Blockflöte in Deutschland 1920-1945", (Uitgave Hans Schneider, Tutzing, 2010). Een standaardwerk. Een veelzijdige muzikant en wetenschapper. Peter Thalheimer bezit ongeveer 700 (!) blokfluiten uit de periode van zijn dissertatie. Met zijn ensemble flauti a quattro laat hij op concerten werken met deze blokfluiten horen.
Van 1989 tot 2005 was hij mede-uitgever van het tijdschrift TIBIA. Hij publiceerde veel artikelen op muziekgebied en gaf een groot aantal werken uit bij verschillende uitgevers.
Ensemble TriTonus werd in de zomer van 2010 opgericht door Friederike Harms, Hjördis Neumann en Cathérine Dörücü, alle drie blokfluitleerlingen van Peter Holtslag aan de hogeschool voor muziek en theater in Hamburg. Hoewel het ensemble allerlei triomuziek uit verleden en heden op concerten speelt, hebben zij zich gespecialiseerd in muziek-theater voorstellingen voor kinderen.
Sally Turner studeerde blokfluit en hobo aan de hogeschool voor muziek Stuttgart. Zij geeft les aan de muziekschool Ostfildern. Al meer dan 20 jaar heeft ze zich gespecialiseerd op de leiding van blokfluitorkesten. Zij is hoofdverantwoordelijk voor de start van HET Landesjugendblockflötenorchester Baden-Württemberg September 2007 met 38 deelnemers. Dit groeide uit tot een jaarlijks evenement met in september 2008 45 deelnemers en in september 2009 48 deelnemers.\
Michael Vetter (Obersdorf/Allgau, 1943 – 7 december 2013) studeerde theologie. Van 1970 tot 1982 leefde hij de meeste tijd als Zenmonnik in Japan. Michael Vetter heeft zich buitengewoon beijverd om het moderne blokfluit-idioom vanaf het prille begin een plaats in de blokfluitpedagogiek te geven. In 1976 werd zijn omvangrijke studiewerk: Die Wiener Blockflötenschule bij Universal Edition uitgegeven. Daarna schreef hij de blokfluitschool Il Flauto dolce ed acerbo. Laatste interviews met hem deden twijfel rijzen over zijn werkelijke betekenis in de muziek (Tibia 1/95). Zeker vanaf dat vooral bezig was met boventoonzang en zijn leven in het teken stond van het Zen Boeddhisme. (ERTA Nieuwsbrief, jrg.8 nr 1, 2004)
Trio Viaggio werd in 1999 in Bremen opgericht door de blokfluitisten Annette John, Katrin Krauß en Tanja Ofterdinge, alledrie gestudeerd bij Han Tol, Peter Holtslag en Pedro Memelsdorff. Zij specialiseren zich op nog niet eerder uitgevoerde muziek van vroeger en nu. In 2002 bracht het Trio Viaggio een CD uit : „proporcions to the minim“.
Heida Vissing woont in Münster. Zij werkt als blokfluitdocente en muziekuitgeefster bij uitgeverij Edition Tre Fontane. Heida Vissing componeerde ook verschillende werken voor blokfluiten. Zie daarvoor het hoofdstuk Componisten van blokfluitwerken
Mina Voet studeerde
muziekwetenschap en muziekpedagogiek aan de Katholieke Universiteit Leuven. Daarnaast en daarna (1999-2004)
studeerde Mina Voet blokfluit aan het Lemmensinstituut in leuven bij Bart Coen en Bart Spanhove.
In 2002 en 2003 studeerde ze nog aan de Escuela Superior de Música de Catalunya in Barcelona
bij Prof. Pedro Memelsdorff. In de jaren daarna heeft Mina Voet zich gespecialiseerd in klasse-onderwijs,
didactiek en directie. Momenteel geeft Mina Voet les aan de muziekscholen in Eching en Schrobenhausen in Duitsland
en doceert ze muziek aan het Gymnasium Schrobenhausen. Mina Voet maakt deel uitr den Blokfluitkwintet B-Five.
Almut Werner studeerde hoofdvak blokfluit onder meer bij Frans Brüggen, Walter van Hauwe, Matthias Weilenman en Han Tol en bijvak piano. In Japan studeerde ze Shakuhachi. Vanaf 1887 gaf ze les op verschillende muziekscholen en daarnaast ook privéles. Momenteel (2018) doceert ze aan de muziek- en kunstschool Bruchsal. Ze publiceert regelmatig in het blad Windkanal.
Catrin Anne Wiechern (*1978, Taipeh, Taiwan) deed haar blokfluitstudie bij Monika Bovenkerk-Jackowiak aan het conservatorium Detmold. Sinds 1997 coördineert zij de blokfluitopleiding aan der muziekschool Enger-Spenge en sinds 2009 is zij directrice van de Kringmuziekschool Celle. Catrin Anne Wiechern geeft ook leiding aan het Jeugdblokfluitorkest NORD.
Dagmar Wilgo studeerde vanaf 1983 aan de Robert-Schumann-Hochschule Düsseldorf bij Ellen Komorowski en vanaf 1994 aan der Hogeschool voor de Kunsten Utrecht bij Baldrick Deerenberg en Leo Meilink. Omdat haar belangstelling de grenzen van de klassieke muziek overschreed deed Dagmar Wilgo een privéstudie bij jazzklarinettist Lajos Dudás. Zij hield zich ook bezig met muziekwetenschappelijk onderzoek In 1993 richtte Dagmar Wilgo kamer muziekensemble Il primo dolcimelo op. In 2008 vormde Dagmar Wilgo met Dorothée Holterman en Sibille Rauscher het blokfluittrio WINDSTÄRKE 3. Dagmar Wilgo maakte Dagmar Wilgo is sinds 2001 docent blokfluit aan de muziekschool van de stad Neuss. een soloCD: #tweets, geïnspireerd door de moderne communicatie en door vogelgeluiden
Kerstin de Witt (*Lüneburg, 1976) studeerde in 1999 af bij Peter Holtslag aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg en in 2002 bij Kees Boeke aan de Musikhochschule Trossingen. Sinds 1999 is zij lid van het gerenommeerde blokfluitkwartet Flautando Köln. Ook maakt zij deel uit van het trio Trigon (opgericht in 2006): Kerstin de Witt, blokfluiten en viool; Katrin Krauβ, blokfluiten; Holger Schäfer, harp en cembalo. En sinds 2009 van het UlfManuquartett (met Ulf Manu, gitaar, Michael Bohn, contrabas en Daniel Orthey, percussie. Kerstin de Witt doceerde sinds 2009 aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg en vanaf 2019 aan de Hochschule für Musik und Tanz in Keulen. www.myspace.com/ulfmanuquartett
Markus Zahnhausen (*Saarbrücken, Duitsland, 12 maart 1965 – München, 17 april 2022) speelde muziek en componeerde vanaf zijn vierde jaar. Hij studeerde aan het Richard-Strauss-Konservatorium in München bij Hermann Elsner en aan de Universiteiten in Trier en München Slavistiek, Sinologie en Muziekwetenschap. Vanaf oktober 2002 doceerde hij blokfluit aan de Muziek- en Theaterhogeschool in München. Verder was hij overal in de wereld als gastdocent bezig. Daarnaast was Markus Zahnhausen muziekjournalist voor de Bayerischen Rundfunk, voor de Beierse Kunstakademie en voor vaktijdschriften en werkte hij als uitgever van moderne blokfluitmuziek. Hij overleed na een lang ziekbed Zie ook Markus Zahnhausen in de componistenlijst van de Muziekgeschiedenis en voor zijn composities im de blokfluitcomponistenlijst op deze site.
Hildegard Zavelberg. In de praktijk een van de vooraanstaande Duitse blokfluitleraressen. Een docente zoals een docente moet zijn. Gaf tot haar pensionering in 2000 les aan de muziekschool in Brühl. Richtte in datzelfde jaar in Brühl het Coro Monte Zavelli op, een vooraanstaand blokfluitorkest, waaraan ze tot 17 juni 2018 leiding heeft gegeven. Op die datum ging ze met pensioen. Katja Beisch heeft de leiding van het gerenommeerde ensemble overgenomen.
Annette Ziegenmeyer (*1976) studeerde blokfluit aan de hogeschool voor muziek en Theater in Hannover. Doceert sinds 2004 blokfluit, muziektheorie en gehoorstraining aan het Conservatoire municipal de Malakoff in Parijs. Heeft zich gespecialiseerd in de toepassing van Delay. Delay is een soort echo-effect met regelbare vertraging. Door het delay-effect kunnen met een blokfluit geheel nieuwe paden betreden worden.
Inés Zimmermann studeerde blokfluit en dwarsfluit in Amsterdam, Bologna en Kopenhagen. Ze heeft jarenlang in Nederland en Denemarken lesgegeven. Op het moment werkt zij als musica, lerares, componiste, muziekjournalist en auteur.
Manfredo Zimmermann, blokfluitdocent aan de Musikhochschule Wuppertal en specialist op het gebied van oude muziek, heeft de tientallen meespeelcd's van muziekuitgeverij DOWANI voor sopraan en altblokfluit netjes en deskundig ingespeeld.
Stephan Blezinger
bouwt renaissance-, vroegbarokke en barokblokfluiten. Hij is in het
verleden begonnen aan de
Schillerstrasse 11,in Eisenach, maar is in 2019 verhuisd naar Berlijn. Bouwt
echt prima blokfluiten naar onder meer Denner, Steenbergen, Bressan en Ganassi.
Stephan Blezinger, Meisterwerkstätte für Flötenbau, Deitmerstrasse 9, D-12163
Berllin, +49-30-7970 8883
In Regensburg woont de uitvinder Hans-Joachim Burger, die het synporblok heeft uitgevonden, dat volgens sommige enthousiastelingen alle voordelen heeft van een houten blok en geen van diens nadelen. Wij wachten af.
In 1985 richtte Ralph Ehlert een eigen werkplaats in in Beedenbostel, vlakbij Celle, waar hioj vanaf 1987 deels zelfstandig werkte. Ralph Ehlert bouwt vooral mooie hoogbarokke fluiten naar originelen van Bressan, Denner, Rottenburgh of Stanesby. Hij is daarbij beïnvloed door Fred Morgan. Ralph Ehlert heeft ook een variant van de harmonische blokfluit ontwikkeld: de Ehlert-alt
In Schwelm Ibach-Haus heeft Stephanie Göbel met haar man Georg Göbel sinds 1998 een Fachgeschäft für Blockflöte und Alte Musik: Ibach-Haus. Wilhelmstraße 43 - 58332 Schwelm Tel 02336-990290. Er worden regelmatig blokfluitdagen, workshops etc. georganiseerd. Van 11 - 13 maart 2011 werd een blokfluitfestival georganiseerd, waaraan alle toonaangevende Duitse blokfuitisten meewerkten. Dat leidde tot een jaarlijkse "recorder summit", die volgend jaar van 4-6 maart 2015 georganiseerd wordt. Naast de Stockstadter Musiktagen het grootste en bontste blokfluitspektakel dat er bestaat, met concerten, workshops en een instrumentenmarkt.
Peter Harlan (26 februari 1898, Berlijn-Charlottenburg -13 januari 1966,
Burg Sternberg) was instrumentenbouwer van gitaren,
Hopf was bekend om zijn Renaissance-instrumenten, de productie daarvan is geheel overgenomen door Kobliczek.
Martin Kehr (1884-1960) maakte in zijn werkplaats in Zwota, Querweg 9,
duizenden blokfluiten voor Peter Harlan. Peter
Harlan organiseerde verkoop en signeerde de door de werkplaats van Martin Kehr,
waar op een gegeven moment 20 fluitenmakers werkten, met zijn eigen naam. In
1926 begon die produktie. Voorbeelden waren de prototypen die
Kurt Jacob voor Peter Harlan had
ontworpen. De eerste altblokfluiten werden allemaal gebouwd in e', omdat nog
niet ontdekt was, dat de oude altblokfluitstemming een halve toon lager was in
de twintigste eeuw gebruikelijk. Er werd behoorlijk geëxperimenteerd met de
blokfluitenbouw. In de dertiger jaren werden er bijvoorbeeld veel blokfluiten
met kleppen gebouwd en aangeboden. Het was de bedoeling dat zoon Erich de
blokfluitwerkplaats overnam, maar hij kwam in 1944 in de Tweede Wereldoorlog om.
Zijn zoon Ludwig Kehr (1911 - 197
Guido Klemisch, (*Schäbisch Gmünd, Baden-Württemberg, 1947) woonde vanaf 1949 in Duisburg. In de 1960-er jaren ging hij naar Hannover, waar hij aan de Muziekhogeschool blokfluit studeerde bij Ferdinand Conrad. Nadat hij daaer afgestudeerd was, trok hij naar Nederland om aan het Koninklijk Conservatorium in Den haag verder te studeren bij Frans Brüggen. Ondertussen begon Guido Klemisch in een werkplaats in Scheveningen historische blaasinstrumenten na te bouwen. Zijn solo-examen in 1974 speelde hij op een zelfgebouwde fluit. Hij had lang een werkplaats in Zwolle, in 1998 verhuisde Guido Klemisch naar Berlijn, waar hgij nog steeds (2024) blokfluiten en traverso's bouwt. Guido Klemisch heeft voor de firma Moeck de Steenbergen-Serie ontwikkeld. Daarnaast schrijft hij regelmatig artikelen voor vaktijdschriften en levert hij bijdragen aan naslagwerken over de historische uitvoeringspraktijk en Instrumentenkennis. Frithjofstrasse 71, 13089 Berlijn, Duitsland, tel. 00 49(0)30 47307098.
Bij de Firma Kobliczek Musikinstrumentenbau bouwt Christoph Hamman renaissance- en barokblokfluiten. De bouwplaats bevindt zich in de Limburger Straße 39-41 in Taunusstein, telefoon +49(0)6128-73403. . Heinrich Köllner-Dives, bouwt blokfluiten. Bahnhofstrasse 5, D-94227 Lindberg-Ludwigsthal , Duitsland; tel. 00 49 9925 1280
www.kunath.com
(ook in het Nederlands!).
Blockfloetenshop.de; Am Berg 7; 36041 Fulda (Maberzell); tel. 0661 / 242 78 78
Thomas Lerch is restaurateur van houtblaasinstrumenten in het muziekinstrumentenmuseum in Berlijn
Margret Löbner. Osterdeich 59a, 28203 Bremen; tel. 00 49 0421 70 28 52.
Blockflötenwerkstatt Anna May, Schwanthalerstraße 166, 80339 München, (+49) 089 20312399 http://www.blockfloetenwerkstatt.com
Hermann Moeck (Lüneburg, 16 september 1922 - Celle, 9 juli 2010) ging na de oorlog in het blokfluitbedrijf dat zijn vader had opgezet meewerken. In 1951 promoveerde hij op het thema "Ursprung und tradition der kernspaltflöten der Europäischen Folklore und die herkunft der musikgeschichtlichten Kernspaltflötentypen", nog steeds een standaardwerk. Eind jaren '70 van de vorige eeuw had het bedrijf meer dan 200 werknemers en werden er jaarlijks 250.000 fluien verkocht. In 1976 richtte hij het vaktijdschrift Tibia op. 11 mei 1988 kreeg Hermann Moeck het Bunderverdienstkreuz 1. Klasse, vanwege zijn verdiensten voor de Duitse samenleving. Vanaf 1 januari 2003 heeft zijn dochter Sabine Haase-Moeck de leiding van het bedrijf overgenomen. Zie ook Geschiedenis II en Muziekuitgeverijen hieronder.
Mollenhauer Blockflötenbau, Fulda; sinds 1822 maakt, repareert en handelt het bedrijf in houtblaasinstrumenten. In 1822 begon Johann Andreas Mollenhauer (1798-1871) in Fulda een werkplaats voor het bouwen van houtblaasinstrumenten. Zijn zoon Johann Thomas Miollenhauer (1840-1914) bouwt de zaak verder uit en richt zich mret behulp van Theobald Böhm op het bouwen van dwarsfluiten en piccolo's. De derde generatie (Conrad Mollenhauer) bouwt vooral dwarsfluiten, hobo's en klarinetten, later specialiseerde het bedrijf zich volledig in blokfluiten. Vanaf 1947 ontwikkelde Thomas Mollenhauer ( † 1953) voor voor Uitgeverij Bärenreiter verschillende eigen modellen. Tot 1965 werden deze Bärenreiterfluiten gemaakt, en toen brandde de werkplaats volledig af. Twee jaar later werd begonnen met de herbouw wat leidde tot het huidige bedrijf, dat onder leiding staat van Berhard Mollenhauer (* 1944). (zie "Mollenhauer & Bärenreiter, uitvoerig artikel van Peter Thalheimer, Windkanal 2022-3) Mollenhauer bouwde modellen naar Denner en Kynseker. Het bedrijf werkte nauw samen met Maarten Helder, Joachim Paetzold, A. Rudolf Strahtmann (verstelbare blokken), Adriana Breukink (droomfluiten), Frederick Morgan (Windkanal 2004/1) Blokfluitbouwer Nikolaj Tarasov is daar een drijvende kracht. De sopraanblokfluit naar Denner won de muziekprijs 1999. Op het moment is Mollenhauer de meest innoverende blokfluitfirma. Bernard Mollenhauer is ook gespecialiseerd in de nabouw van csakans. In 2015 ontwikkelde Bernard Mollenhauer de Exilent-blokfluit, buitengewoon vormgegeven en met een speciale klank. De leiding van het bedrijf is vanaf 2017 (2022) in handen van Berthold Mollenhauer en Stefan Kömpel De firma Mollenhauer maakt ook seriematig blokfluiten voor kinderen met één hand of arm. Zie Kantlijnen Blokfluitbouwer Karl-Heinz Belz reist namens de firma met zijn "Blockflötenklinik" de festivals en concoursen af. Meesterblokfluitbouwer Erik Jahn (een van de tientallen medewerkers) ontwikkelde de harmonische altblokfluit met grondtoon Es. In 2022 vierde de firma zijn 200-jarig bestaan. Zie ook hoofdstuk 7. Nieuwe ontwikkelingen. Mollenhauer heeft in zijn ruimten ook het Deutsches Blockflötenmuseum ondergebracht, waar zo goed mogelijk alles over de geschiedenis van blokfluitenbouw en blokfluitonderwijs in Duitsland in beeld wordt gebracht. www.deutsches-blockfloetenmuseum.de Weichselstraße 27 36043 Fulda, 00 49 661 9467 0.
Sickingenstr. 10a 79117 Freiburg +49-761-6008 369
Rudolf Otto wordt op 2 november 1912 in
Markneukirchen (naast Zwota dé bloklfuitbouwplaats in het "Vogtland")
geboren. Zijn opleiding krijgt hij bij Meester Hans Mönnig van de
firma gebroeders Mönnig, Markneukirchen. Vanaf 1932 begint hij met ht bo Lutz Peschke, Mühlenstr. 14; 31036 Eime, Duitsland; 00 49 05 182 90 6192, bouwt blok- en dwarsfluiten. Heeft het fluitenbouwen geleerd van Martin Praetorius en Stephan Blezinger
Vanaf 1949 maakte hij blokfluiten en dwarsfluiten voor de firma Ernst Stieber in Tübingen. In 1961 opende Joachim Paetzold in Tübingen zijn eigen werkplaats. Een fenomeen zijn de vierkante multiplex grootbassen van Blockflötenbau Paetzold. Zijn neeft Herbert Paetzold (19 mei 1943; jarenlang cameraman bij regisseur R.W. Fassbinder, maar raakte in de ban van het idee van zijn ooms' vierkante basblokfluiten) kreeg daarop in 1975 het patent en ontwikkelde de fluiten in de werkplaats in Marktwald gestadig verder. Van de Contrabasblokfluiten in F werd in januari 2007 het duizendste exemplaar verkocht en van Grootbasblokfluiten in c het vijfhonderdste. Naar onderen heeft de firma Paetzold de omvang van blokfluiten uitgebreid naar een Subgrootbasblokfluit in C. (2000) en een Subcontrabasblokfluit in FF (2004, met een luchtzuil van 3,6 meter). Net als de overige grote blokfluitfirma's organiseerde Paetzold cursussen en workshops. In 2012 heeft Herbert Paetzold de produktie van Paetzold blokfluiten overgedaan aan Jo Kunath. Joachim Paetzold legde met zijn blokfluitbouwexperimenten de basis voor de ontwikkeling van de moderne "harmonische blokfluit" (zie hoofdstuk 7. Nieuwe ontwikkelingen.) De "harmonische blokfluit" werd door hem in samenwerking met Nik Tarasov uitontwikkeld en sinds 1997 door de firma Mollenhauer Blokf'lötenbau in Fulda op de markt gebracht. Joachim Paetzold was één van de innovatiefste blokfluitbouwers uit de twintigste eeuw. Flötenhof, Schwabenstrasse 14 D-87640 Ebenhofen, Duitsland; 00 49 8342-899111.
Martin Praetorius, Am Amtshof 4, Beedenbostel
Rohmer blokfluiten; Breite Str. 39; 29221 Celle, Duitsland; 004951 41 21 72 98
In Borgholz bei Heide bouwde Heinz Rössler (1920-2001) vanaf 1948 blokfluiten. In 1973 viel hij op met bijzondere kopieën naar Oberlender. Hij bouwde ook prachtige grootbassen in c en in F. Zijn zoon Ulf probeert na de dood van zijn vader het bedrijf voort te zetten, maar dat lukte niet. In 2002 ging de firma failliet.
Musiklädle Schunder, Neureuter Hauptstrasse 316, D 77149 Karlsruhe tel. 49 (0) 721 707291
(Franz Hermann) Martin Skowroneck (Berlijn, 21 december 1926 – Bremen, 14 mei 2014, Bremen) studeerde aan de Muziekschool Bremen dwarsfluit en blokfluit. Al tijdens zijn studie van 1947 tot 1950 was hij zijn eigen blokfluiten gaan maken, omdat hij ontevreden was over de bestaande instrumenten. Hij maakte daarna ook blokfluiten voor andere blokfluitisten. Hij mat daarvoor historische blokfluiten op in het Berlijnse Muziekinstrumentenmuseum. In 1952 restaureerde hij een klavecimbel, dat in de Tweede Wereldoorlog zwaar was beschadigd. Dat leidde er toe dat hij in 1953 zijn eerste eigen klavecimbel bouwde. In de jaren daarna bouwde hij voorla blokfluiten, onder andere een kopie van een Stanesby junior altblokfluit uit de verzameling van Frans Brüggen, en een kopie van een Bressanfluit uit der verzameling van Edgar Hunt. Frans Brüggen was daar heel gecharmeerd van en wilde graag dat Martin Skowroneck daar meer van ging bouwen. Maar Martin Skowroneck was niet van de massa-produktie en daarom ging Frans Brüggen naar Hans Coolsma. Hans Coolsma werd zo de eerste bouwer, die historische blokfluiten in a’ = 415 in grotere aantallen aanbood. Martin Skowroneck zal de geschiedenis ingaan als klavecimbelbouwer, één van de belangrijke pioniers op het gebied van het bouwen van een klavecimbel, gebaseerd op historische principes. Maar hij stond daarnaast ook aan het begin van de bouw van goede blokfluiten. In de periode van 1952 tot 1975 bouwde Martin Skowroneck voor concertuitvoeringen zeven blokfluiten: 1 voiceflute in d’; 2 altblokfluiten naar Bressan, 1 tenorblokfluit in c’, 1 sopranino in f’’, 1 bablokfuit in f, 1 sopraanblokfluit naar Terton;
Rainer Weber, (*Leipzig, 1927 – 27 februai 2014). Vanaf 1949 had
Rainer Weber een eigen werkplaats in Hamburg.
Martin Wenner; traverso's en blokfluiten; Matin Wenner bouwt ook één en zevenkleppige csakans naar voorbeelden van Johann Ziegler (Wenen, omstreeks 1840) uit een privécollectie. Aluminiumstrasse 8; 78224 Singen, Duitsland; 00 49 7731 640 85
Het Blockflöten Festival Nordhorn wordt vanaf 2010 in Nordhorn georganiseerd door blokfuitiste Sanna van Elst en gitarist/zanger Bobby Rootveld. Voor de zevende keer op 25 en 26 februari 2017 met als superster Dan Laurin. Een leuk festival met concerten, masterclasses en een spannend concours voor conservatoriumstudenten /professionals en amateurs. Aanbevolen! www.blockfloetenfestivalnordhorn.de
Door èn aan de Bremer Hochschüle für Künste wordt sinds 2003 elke twee jaar de Bremer Blockflötentag georganiseerd onder leiding van Han Tol en Dörte Nienstedt. In 2013 vierden ze het tienjarig bestaan op 1 juni. 11 juni 2023 wordt de 9de Bremer Blockflötentag georganiseerd.
Prijswinnaars 1998: daarna, worden die driejaarlijks herhaald, het laatst in 2003 van 31 oktober tot 2 november. 350 deelnemers toen, uit heel Duitsland, maar ook uit Israël, Estland en Finland.
Een Ensemble-Festival voor blokfluitensembles wordt sinds 2017 tweejaarlijks georganiseerd door Uitgeverij Edition Tre Fontane - Ronald Brox in de Bundesakademie für Musikalische Jugendbildung in Trossingen. Het eerstvolgende Ensemble-Festival vindt plaats op 13 en 14 november 2021. Er is een concours voor blokfluitensembles, er zijn workshops, concerten en er is een muziekmarkt.
In Erlangen werd op initiatief van Bärbel Hanslik (stedelijke zang- en muziekschool), in samenwerking met Anne Pape (is dat een andere dan Hannah, of is het familie?, Muziekfabriek, in de oude stad) en Dorit Peschel ( Muziekinstrituur Erlangen) van 7 tot 11 november 2003 de Eerste Blockflötentage Erlangen gerealiseerd. Aanleiding was het 50-jarig jubileum van de zang- en muziekschool van de stad. Van 28 - 30 maart 2014 vonden de "Erlanger Blockflötentage" voor de zesde keer plaats, een uitgroeiend gezellig evenement, met deze keer een optreden van 16 blokfluitensembles.
de ERTA (European Recorder Teachers Association) een vereniging van blokfluitisten, werd, naar analogie van de ARTA in Amerika, in 1992 in Karlsruhe opgericht:. Initiatiefnemer was onder meer Gerhard Braun . Doel was blokfluit en blokfluitleraren een forum te geven. In 2005 waren er 600 leden. Bestuur 2021: Voorzitter Nic Tarasov. Tweede voorzitter: Peter Thalheimer. Penningmeester: Sabine Runge. Huidig adres: c/o Mollenhauer, Weichselstraße 27, 36043 Fulda Tel.: 0661 9467-38 Afdelingen in Oostenrijk, Engeland, Zwitserland, Italië en Estland. Er zijn contacten met Noorwegen. De ERTA houdt jaarlijks een meerdaags congres, in 2008 in Dinkelsbühl . Het 12. Symposium van de Erta "Schauspielerische Aspekte im Blockflötenunterricht" vond van 23-25 september in Essen plaats (2005). In 2010 vond het ERTA-Kongress plaats in Hamburg. Ondertussen bestaat de ERTA meer dan 25 jaar. Het jubileum werd van 22 tot 24 september 2017 uitgebreid in Klooster Michaelsteinin de Harz gevierd. In 2022 vond het Erta-Kongess in Leipzig van 30 september tot en met 3 oktober 2022 met lezingen, workshops, concerten en een muziek- en instrumentenmarkt plaats in ruimtes van de Hogeschool voor de Kunsten in Bremen, Dechanatstrasse 13-15. Motto "Blokfluit en Zangstem". In 2024 wordt het Erta-Kongress van 1 tot 3 november gehouden in de Kulturwerkstatt in neurenberg met het thema "Romantiek en Blokfluit". De ERTA zou vanaf 2015 coöperatief samen werken met de ERPS, maar ik kan daar nog niks van terug vinden.
Om de een of andere onduidelijke reden is er naast de bestaande organisaties en verenigingen in Duitsland door Prof. Ulrike Volkhardt in 2001 een European Recorder Players Society: ERPS opgericht. Van 15 tot 17 november 2002 heeft die haar eerste jaarvergadering in de Folkwang Hochschule in Essen gehouden. In 2004 bestaat de club uit Paul Leenhouts, Susanna Borsch, Jacqueline Sorel, Matthias Maute, Winfried Michel, Ulrike Volkhardt , Gerd Lüneburger, Dorothea Oberlinger, Marianne Metzger, EMS in Ibach Haus, Gudula Rosa, Ulrike Schmidt-Laukamp, Lucia Mense, Rahel Stoellger, Carin van Heerden, Margret Löbner, Matthias Zimmerman, Matthias Weilenmann, Stephan Blezinger. In 2019 is Lorenzo Cavasanti voorzitter en Anne-Suse Enßle vicevoorzitter. De Nederlandse sectie organiseerde van 29 tot 31 oktober 2004 in Amsterdam het 1st European Recorder Performance Festival. In 2019 werd de 8ste Biënnale: 1 Instrument - 100 ways to make it sound georganiseerd van 1 tot 3 februari 2019 in het Conservatorium Claudio Monteverdi in Bolzano.
Bij het jaarlijkse muziekconcours "Jugend Musiziert" meten zich sinds 1964 jonge muzikanten tot 20 jaar in een concours met elkaar Vanaf 1965 doen er ook blokfluitisten mee. De concoursen beginnen regionaal en eindigen landelijk. "Jugend Musiziert" werkt in Duitsland heel stimulerend bij het jonge volkje.
In 2007 werd in Baden-Württemberg het Landesjugendblockflöten-Orchester (LJBFO) opgericht door Sally Turner, samen met Daniela Schüler, Christina Rettich en Kirsten Christmann. Het ging en gaat er om met jonge muzikanten een blokfluitorkest op te zetten, waarin werken uit alle eeuwen, vanaf de Middeleeuwen tot vandaag de dag, kunnen worden gerealiseerd. Blokfluiten in alle grootten en stemvoeringen zijn aanwezig. Er zijn meerdere malen per jaar repetitie- en oefenweekeinden. In 2022 ging Sally Turner met pensioen. De leiding bestaat sindsdien uit Christina Rettich, Lucia Dimmeler, Daniela Schüler en Bettina Haugg-Scheu. Het eerstvolgende repetitieweekeinde is van 21 tot 23 april 2023 in Heilbronn.
Flautando Karlsruhe is een forum voor blokfluitmuziek. Het echtpaar Doris en Alfred Schundler, eigenaars van Musiklädle Schunder in Karlsruhe organiseert sind 1988 (ondertussen al 21 jaar dus!) onvermoeibaar cursussen en concerten op het gebied van blokfluit. In de huiskamer van de familie Schundler werd in 1992 ook de ERTA opgericht
De Michaelsteiner Blockflötentag wordt vanaf 2012 jaarlijks georganiseerd in Klooster Michaelstein in Blankenburg in Saksen-Anhalt. In 2014 was de leiding in handen van Han Tol, Dörte Nienstedt en Studenten van de Hogeschool voor de Kunsten in Bremen. De Michaelsteiner Blockflötentag is bedoeld voor kinderen vanaf 8 jaar, jongeren en volwassenen. De eerstvolgende Michaelsteiner Blockflötentag wordt gehouden op 7 juni 2015. www.hfk-bremen.de/t/meisterkurse
De Recorder Summit, Internationaal Forum voor Blok- en Dwarsfluit wordt in Schwelm georganiseerd door Stephanie Göbel in het Ibach-Haus. Wilhelmstraße 43 - 58332 Schwelm Tel 02336-990290. Er is een instrumentenmarkt, er zijn concerten, reparatiemogelijkheden . workshops en lezingen. De Recorder Summit wordt dit jaar voor de 10de keer van 11 - 13 maart 2022 georganiseerd. Naast de Stockstadter Musiktagen het grootste en bontste blokfluitspektakel dat er bestaat.
De Stockstädter Musiktage werden 33 keer georganiseerd door het echtpaar Eva en Wilhelm Becker en zijn in 1985 in Darmstadt begonnen. Aanleiding was het Festival van Vlaanderen in Brugge, dat de Beckers in 1978 bezochten en waar ze contacten legden met musici die ze naar Stockstadt am Rhein uitnodigden. In 1986 volgde een verhuizing naar Rüsselheim, waar de muziekdagen 11 jaar op rij plaats vonden. In 1997 kwamen de muziekdagen weer in Stockstadt am Rhein terug. De moeite waard is de fotoserie en het verslag dat Ines Müller-Busch de laatste jaren in Tibia laat opnemen (3/3001; 3/2002; 3/3003). 21 tot 23 mei 2004 werd het 20-jarig jubileum gevierd. De laatste jaren in "Stockstadt" verplicht voor de vakmusicus, het "Mekka voor de blokfluitist" met bijvoorbeeld zo'n 20 blokfluitbouwers op de muziekmarkt. (Windkanal 2004-3). 87 en 85 jaar oud, organiseerde het echtpaar Becker in 2014 van 30 mei t/m 1 juni de Stockstädter Musiktage voor de 30ste keer, een jubileumjaar! In 2015 kreeg het echtpaar Eva en Wilhelm Becker in opdracht van de Duitse Bondspresident het Bundesverdienstkreuz. In 2017 heeft het echtpaar Becker de organisatie overgedragen aan Silke en Joachim Kunath. Zij organiseerden van 10 tot 13 mei 2018 de Stockstädter Musiktage voor de 34ste keer. Inmiddels is de naam veranderd in Blockflötenfesttage. Van 26 tot 29 mei 2022 werden ze voor de 36ste keer georganiseerd in Bad Kissingen, Regentenbau, Ludwigstraße 2. Vanaf 2024 worden de Blockflötenfesttage georganiseerd door Maurice Steger en zijn team. In 2025 vinden ze plaats van 29 mei tot 1 juni in Bad Kissingen
In Münster vindt een (twee) jaarlijks houtblazersfestival, "summerwinds münsterland", plaats mmet in dat kader "Blockbuster - Blockflöten-Festival. In eerste instantie georganiseerd door uitgeverij Tre Fontane, ligt de uitvoering nu in handen van het GWK (Gesellschaft zur Förderung der Westfälischen Kulturarbeit) In 2024 vindt het festival plaats van 21 tot 23 juni. Met een instrumentenmarkt, concerten en workshops
Katharina Hess heeft in Ingelheim met ingang van 2016 een jaarlijkse blokfluitdag in het leven geroepen, voor het eerst 16 april 2016. www.wbz-ingelheim.de/index.php?id=390
In Stuttgart worden Internationale blokfuitsymposia georganiseerd. 27-29 februari 2004 was het 6. Stuttgarter Blockflöten-Symposion onder leiding van Ingeborg Dahlke en Volkmar Geisshardt.
Muziekuitgeverijen
Duitsland heeft sowieso de belangrijkste rol in de geschiedenis van de muziekuitgeverij. Breitkopf & Härtel, de oudste Muziekuitgeverij ter wereld, vierde 27 januari 2019 in Leipzig zijn 300 ste geboortedag. Al snel na de oprichting van de uitgeverij, niet ver van de Thomaskirche in leipzig, werd Berhard Christoph Breitkopf een van de eerste oorspronkelijke uitgevers van J.S.Bachs werken. Breitkopf is ook verantwoordelijk voor de BWV en de KV nummering.
Muziekuitgeverij Heinrichshofen is een familiefirma van 225 jaar oud. Wilhelm von Heinrichshofen werkte vanaf 1797 aan Keil’s boekhandel in Maagdenburg en nam de boekhandel onder zijn eigen naam over in 1806. Zijn zoon Theodor Heinrichshofen (1815-1901) en kleinzoon Adalbert Heinrichshofen (1859-1932) namen na hem het bedrijf over. Vanaf 1932 was Adalberts kleinzoon Otto Heinrich Noetzel (1909-1987) de baas. Na de Russische bezetting van het gebied naar de Tweede Wereldoorlog verhuisde de familie het bedrijf naar Wilhelmshaven in West Duitsland, bij Bremen aan de Noordduitse kust. In 1964 startte het bedrijf Uitgeverij Noetzel. Na het overlijden van Otto Heinrich Noetzel’s in 1987 nam zijn weduwe Eva Noetzel de leiding over, geassisteerd door haar schoonzoon Viktor Kreiner. Finally, In 2003 ga ze het bedrijf in handen aan haar kinderen Katharina Kreiner en Rötger Noetzel. Heinrichshofen heeft duizenden werken op het gebied van instrumentale muziek van alle vormen uitgegeven. In 2022 vieren ze hun 225-jarig bestaan
Uitgeverij Bärenreiter werd in 1923 in Augsburg begonnen door de idealist Karl Vötterle (1903-1975) en groeide uit tot een van de toonaangevende muziekuitgeverijen in de wereld. Utgeverij Bärenreiter leverde vanaf 1929 ook blokfluiten. De blokfluiten werden gebouwd door Max Hüller. Zie over de Bärenreiterblokfluiten: Windkanal, jaargang 25; 2022-2 en 2022-3 "Bärenreiter-Blockflöten" van de hand van Peter Thalheimer
www.moeck.com/pages.php?pid=800
Musikverlag Bornmann, Theodor-Storm-Weg 12, D-71101 Schönaich; Tel: 07031-652130
Girolamo Musikverlag werd in 1995 in Celle opgericht door Franz Müller-Busch, geeft allerlei muziek, waaronder veel voor blokfluit en blokfluitensemble uit.
Mollenhauer Blockflötenbau geeft sinds 1997 het blad Windkanal, das Forum für die Blockflöte, uit, onder redactie van Gisela Rothe. In 2010 is de redactie overgegaan in de handen van Nik Tarasov. In 2022 vierden ze hun 25-jarig jubileum. Op het moment (2022) is Windkanal hèt toonaangevende blokfluitblad.
Edition Tre Fontane (in 2001 opgericht door Ronald Brox (1962-2023) en Heida Vissing) geeft oude en nieuwe muziek voor blokfluit en blokfluitensemble uit. Eckenerstr. 12 / Postfach 1547; 48147 Münster; Tel./FAX: 0251/23011483;
In 2003 startte in Bremen een nieuwe uitgeverij: edition baroque, die ook aardig wat blokfluitmuziek uitgeeft, onder andere alle sonates van Guiseppe Sammartini in blokfluittransposities. www.edition-baroque.de
Edition SchnabelNoten is begin 2014 opgezet om vooral werk voor blokfluitorkesten uit te geven, met name het werk van Dietrich Schnabel. Edition SchnabelNoten Suzanne Schnabel, Trift 8, 34281 Gudensberg +49 (0) 56 03 / 91 92 26
Muziekopleiding
De Folkwang Universität der Künste is sinds 1927 dé opleidingsplaats in Nordrhein-Westfalen voor muziek, theater, dans , uitvoeringskunsten en muziekwetenschap. Campus en lespraktijken in Essen, Bochum, Duisburg en Dortmund. Docent blokfluit op het moment (2024) is Maurice van Lieshout.
In Bremen is ook goed blokfluit te studeren. Aan de Hochschule für Künste Bremen doceren Han Tol, Dörte Nienstedt en Martina Bley (2009).
Een belangrijke Duitse muziekschool bevindt zich in Brühl. Hildegard Zavelberg verzorgde tot circa 2000 daar de blokfluitlessen en behaalde me haar ensembles keer op keer eerste prijzen bij concoursen. Zij is aan de muziekschool opgevolgd door Dorothee Oberlinger
De muziekschool Calw geeft ook veel aandacht aan het blokfluitonderwijs.
Directeur Dieter Haag is afgestudeerd blokfluitist en organiseerde
enkele decennia ( van de zeventiger tot in de negentiger jaren van de vorige
eeuw) in Calw een internationaal Blokfluitsymposium. Op het momen (2005)
organiseert de muziekschool elk jaar voor alle instrumenten een concours, waar
een stipendium aan verbonden is. Dat leidt ertoe dat juist leerlingen van deze
school overal in de wereld op concoursen prijzen winnen. Aan de Muziekhogeschool van Düsseldorf doceert vanaf eind 2018 Katja Beisch.
Aan de Muziekhogeschool in München doceert onder meer Markus Zahnhausen. www.musikhochschule-muenchen.de
In Münster doceert Gudula Rosa sinds 2011 aan de Muziekhogeschool, www.uni-muenster.de/Musikhochschule
De Muziekhogeschool in Neurenberg biedt de blokfluitstudent ook allerlei kansen met de docenten Jeremias Schwarzer, Maurice Steger en Caroline Hausen (2015). In Trossingen (Baden-Würtemberg) is een Bundesakademie für musikalische Jugendbildung gevestigd, waar naast allerlei andere muzikale opleidingsmogelijkheden ook een twee-jarige blokfluitdocent leergang en een seminar voor blokfluitlessen in groepsverband aangeboden wordt (2018). Als docent zijn daar werkzaam Dörte Nienstedt, Ursula Schmidt-Laukamp, Katharina Hess, Gregor Hollmann, Simone Kipar, Tobias Reisige en gastdocente Dorothee Oberlinger Net als in Nederland loopt de belangstelling voor blokfluit terug. Op de conservatoria in Mannheim en Stuttgart wordt geen blokfluit meer gedoceerd. (2002) Voor kinderen die een arm of een hand missen maakt de firma Mollenhauer seriematig blokfluiten die door een ingenieus kleppensysteem met één hand bespeeld kunnen worden. De blokfluiten worden zowel voor de linker- als voor de rechterhand seriematig gebouwd op basis van het model "student". In overleg zijn altijd aanpassingen mogelijk.
De Mollenhauer Eénhandblokfluit kreeg de Hessischer Staatspreis Universelles Design 2013
|